Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • Visakallo

    Gla: ”Euroopassa keskimäärin nimittäin keski-ikä nousee ihan siinä missä meilläkin ja miksi ei nousisi. ”

    Miten Gla päädyit tuohon tietoon?

    jees h-valta

    No joo, eipä ihme jos autokauppias hakee suosikkimerkkejä. Niitähän on vain yksinkertaisesti helppo myydä. Voi jopa sanoa ettei niitä tarvitse myydä ollenkaan kun kansan tasapäisyys on sitä luokkaa ettei nähdäkkään muita merkkejä kuin se jota on jo vuosikymmenet tahkottu. Merkkiuskollisuushan on täällä suorastaan hurmoksellista ja fanaattisuus näkyy kyllä katukuvassa. Harmaata Toyotamassaa kyllä on suurin osa katukuvan autoisuudesta. Ällöttävää mutta totta.

    A.Jalkanen

    Sähköautojen päästöistä, mukana akkujen valmistamisen päästöt:

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.225745

    Tuosta jos vertailee norjalaista lähes päästötöntä sähköautoa (kulkee vesisähköllä) ja vähäpäästöistä polttomoottoriautoa joka kulkee biopolttoaineella (punainen pylväs poistuu), erot ovat lähes merkityksettömät. Polttomoottorista tulee kuitenkin aina myös typpi- ja pienhiukkaspäästöjä polttoaineesta riippuen eri määriä. Näitä pyydystetään sitten katalysaattoreilla pois.

    Kalle Kehveli

    Mersun ”halppis” versioissa on ranskalaisia diesel-moottoreita, joissa on ollut ongelmia kestävyyden kanssa. Näitä ei ole esim. E-mallissa. Varsinaiset mersun koneella olevat autot maksavat enemmän ja kestävät niin kuin ennenkin, miljoona kilometriä. Yleisin Toyotan ostaja on vanhempi mies maaseudulta ja pohjois-suomesta, nuorisolle pitää olla saksalainen audi tai bemari.

    Gla

    Eu:n alueella olevan kaluston iän kehitys:

    http://www.acea.be/statistics/tag/category/average-vehicle-age

    Muutamien maiden kohdalla on virhe, mutta tuskin se kulmakertoimeen vaikuttaa.

     

    jees h-valta

    Kallen kommenttiin että juuri tuohan noissa ”kulttimerkeissä” hiukan hämmentää kun merkillä eli logolla myydään muiden maiden edullisista osista koottua autoa. Nissaniahan myös mersun logon alla löytyy melkoisesti ja samaan syyllistyy myös BMW eli käyttää ranskalaisvirtalinjaa autoissaan. Melkein voisi sanoa että kuluttajan pettämistähän tuollainen todellisuudessa on. Kate auton myynnistä tietysti isonee kun sen valmistus halpenee.

    Visakallo

    Eli autojen keski-iän nousuun on vaikuttanut talouskriisin vaikutus lähinnä entisen Itä-Euroopan maiden autokantaan. Suomi, Portugali ja Kreikka kuuluvat tässä mielessä samaan joukkoon. Länsi-Euroopan maissa autot ovat useita vuosia nuorempia.

    harrastelija

    Nyt on menossa jonkinlainen hybridibuumi. Esim. Toyotan liikehybridi on aika vaatimaton systeemi. Bensamoottorin kulutus, ja jos otetaan huomioon sen huonompi eetta dieselmoottoriin verrattuna, häviää vastaavan kokoiselle dieselmoottoriautolle kuluissa – ja myös päästöissä!

    Ladattava hybridi olisi lyhyillä matkoilla nähtävästi taloudellisempi. Valtio rokottaa kumminkin veroina nykyautoilua, joten en usko, että tämä hybridihuojennus pitemmällä tähtäimellä pitää kutiaan!

    Muutama yksityisen leasing-tarjous  ( = osamaksukauppa!?) osoitti, että autokauppa haluaa käyttää hyväksi vallitsevaa hynridibuunia. Esim. suht. vastaavien autojen tarjouksista: kk-erä 600 €/kk + 8 000 € käsiraha 3 vuodelle: 600 x 36 = 21 600 € + 8 000 k.raha – koko 3 v:n meno 29 000 €! + tietenkin käyttökulut sopimuksen mukaisella 20 000 /v ajolla.

    Vastaavasti saman ikäisen itselle vertailuna olevan 3 vuotta BMW X3-dieselmallin saa lähes samalla hinnalla! Leasing-ajan jälkeen lähedetään taas alusta, mutta käytetty X3 on vielä kovasti käypänen peli.

    Gla

    Visakallo: ”Eli autojen keski-iän nousuun on vaikuttanut talouskriisin vaikutus lähinnä entisen Itä-Euroopan maiden autokantaan.”

    Kyllä mielestäni ainakin Ruotsin autokanta on vanhentunut samaa tahtia Suomen kanssa.

    ”Länsi-Euroopan maissa autot ovat useita vuosia nuorempia.”

    Kyllä, mutta kiinnostavaa onkin vuotuinen muutos. Onko sinusta mahdoton alatus, että autojen käyttökelpoinen elinkaari olisi kehityksen myötä pidentynyt ja se vaikuttaisi kuluttajien käytökseen?

     

     

    Puuki

    Luulisi kohta vanhempien dieselmallien hinnan laskevan  Keski-Euroopassa , kun niiden käyttöä on jo jonkin verran rajoitettu suurimmissa kaupungeissa.  Vanhemmat Mersun GLK-mallit on hävinneet tarjonnasta ainakin yhdeltä suurelta saksalaiselta myyntisivustolta.  Sekin olisi vielä ihan sopiva peli dieselinäkin tänne harvaan asuttuun maahan. Vähän laatikkomainen muoto, ei kovin virtaviivainen,  mutta tarvinneeko sen metsäauton niin komea ollakaan.  Uudempi versio siitä on GLA. Se voisi olla justeikämelkein jollekin palstan nimimerkille ihan omiaan.

     

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 230)