Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • jees h-valta

    No tuo oli helppo, hinta on se ensimmäinen joka mieleen tulee. Ei ole katetta hinnalle. Mitään mullistavaa ei ole, mersun logosta maksetaan todella paljon. Eikä mersu ole enää edes muita autoja pitkäikäisempikään. Paaliin menee alle viistoistasena kuten muutkin.

    A.Jalkanen

    Jossain väitettiin että Suomessa autojen keski-ikä olisi 12 vuotta. Jos tuo tulkitaan kirjaimellisesti, yli 12 vuotta käytössä olleita pitää olla paljon enemmän kuin jees hv väittää.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo mersun laatu on romahtanut. Sen totesi myös naapurin taksi joka oli vannoutunut mersumies. Sen jälkeen sille tuli Volvoja ja viimeinen taisi olla Skoda jonka se totesi taksikäytössä olleen kaikista vähävikaisin.

    Mersu on mennyt siihen perisyntiin kuin muutkin että on alkanut käyttämään autossa samoja osia kuin muillakin merkeillä kuluja säästääkseen. On Nissanin voimasiirtoa ja moottoria sekä jarruosissa ranskalaista laatua. Ei siis ihme että kesto on romahtanut ja sitä myöten merkin maine.

    Useimmat varmaan muistavat ”väyrysmersun”. Ei kai huonompaa laatua enää löydy mistään muualta kuin sitikalta.

    Visakallo

    Henkilöautojen keski-ikä on nyt 12 vuotta ja se on noussut melko tasaisesti. Jessellä on tässäkin asiassa muita paremmat tilastot.

    http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/henkiloautokannan_keski-ian_kehitys

    oksapuu

    Wanhalla kallis maku…

    G-mersu lienee yksi parhaita maastureita mitä tehdään. Suomessa vaan autoveron takia järjettömän kallis, ainakin yksi on maahan tuotu verovapaana kevytkuorma-autona veron takia…

    Dubaissa sitten noita oli parkkipaikan rivissä useita…

    jees h-valta

    Kyllähän sen mersun privaattimaasturin voisi ostaa mutta vasta tosiaan niin paljon käytettynä että hintakin olisi siedettävä. Mukavan näköinen oikein vanhanajan koppimaasturihan se. Harjavallassa on yhdellä vanhemmalla herrasmiehellä ollut niin kauan kun minä muistan ja se olisi kyllä huikean hyvässä iskussa vielä. Mutta valitettavasti niin on omistajakin.

    Gla

    Voihan tuollaisen Mersun ostaa, jos raha taskussa estää pöntölle taipumisen. Minulla tuota tilannetta ei ole ja siksi autolle asetettavat kriteerit ovat huomattavasti tiukemmat.

    Visakallon esille ottamasta keski-iästä jaksetaan olla huolissaan ja moni vielä ajattelee sen olevan jokin suomalaisen yhteiskunnan ongelma. Todennäköisesti autoverotuksen värikäs historia vaikuttaa ajattelutapaan vähän liiankin paljon. Euroopassa keskimäärin nimittäin keski-ikä nousee ihan siinä missä meilläkin ja miksi ei nousisi. Onhan autojen laatu parantunut vuosien mittaan huimasti, joten miksi tämän kehityksen hyödystä ei kuluttaja nauttisi? Lisäksi kun ominaisuudet monilta osin muutenkin ovat sillä tasolla, että vain poikkeuksellisen kranttu ihminen voi perustella vaihtoa uuden auton aiempaa paremmalla ajettavuudella, mukavuudella yms. asioilla, sieltäkin tulee entistä vähemmän syitä romuttaa käyttökelpoista kalustoa. Viimeinen ojlenkorsi on turvallisuus ja päästöt, niiden merkitystä ei ole sopivaa väheksyä. Katalysaattorit tuli 80/90-luvun taitteessa täkäläisille markkinoille ei katalysaattorittomia autoja on enää merkityksetön määrä liikenteessä. Vanha totuus 25% kaluston vastuu 75% päästöistä on haudattu jo kauan sitten. Ajonhallintakin alkaa olla jo lähes kaikissa käytössä olevissa autoissa.

    Tällä hetkellä romutetaan n. 20 vuotiasta eli 90-luvun lopun kalustoa. Niissä tekniikka oli jo tältäkin osin kohtalaisen kehittynyttä ja jos tarkastellaan keski-iän muutoksen potentiaalia (esim. 12 v > 9 v), mitään merkittävää eroa ei tuolla ole saavutettavissa. Uudistuuhan autokanta jo nyt vuosittain lähes vuoden verran eli uusin tekniikka tulee käyttöön lähes samaa tahtia, oli keski-ikä sitten 9 tai 12 vuotta.

    Täytyy muistaa, että autokannan uudistamisvaatimusten taustalla on vahvaa autokaupan lobbausta. Lisäksi aiheen kannatuksella poliitikkojen on helppo kerätä irtopisteitä. Kannattaako minun rahoita kiinnostuneen autokaupan kelkkaan hypätä, sitä on syytä miettiä toiseenkin kertaan.

    MJO

    Jos Jesse epäilee mersun kestävyyttä. Tee autonetissä haku yli 500tkm ajetut. Kumpia on enemmän mersuja vai pösöjä?

    tupe

    Paras kyllä tiedetään ja siihen verrataan. Mutta mikä on toiseksi paras?

    Visakallo

    Kysyin tuota asiaa Mersukauppiaalta. Hän vastasi että Toyota. Se on heille myös mieluisin vierasmerkkinen vaihtoauto.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 230)