Keskustelut Metsänhoito Metsäneuvojista riippuu,yleistyykö jk

• Tämä aihe sisältää 2,034 vastausta, 63 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 2,034)
  • Metsäneuvojista riippuu,yleistyykö jk

Vai niin. MT jutussa Luonnonsuojeluliiton suojeluASIANTUNTIJA Paloma Hannonen väittää, etteivät mo saa menetelmästä riittävää tietoa. Höpinässä on argumentteina tietysti ötökkämonimuotoisuus ja ”ekosysteemipalvelut”. Ei sitten vahingossakaan mo taloudellinen tulos.

• MJO

Gla autoileekin 10 kertaisesti/ha (vaikka palstojeni äärietäisyys lähentelee tuhatta kilometriä). heinää, myrkyttää ja mitä milloinkin.

Pakko reima on reheviä kuvioita heinätä, jos on tarkoitus puuta kasvattaa. Ei rehevä maa kuivaksi kankaaksi muutu, vaikka kuinka jk-yrittäisikin.

Puuntuotannon saa helposti pudotettua kuivankankaan tasalle, mutta kasvu korvautuu heinällä.

Visakallo

Tulee monesti hieman kärjistettyä ja yksinkertaistettua asioita, mutta se on myös ollut varmin tapa herättää keskustelua. Näiden kymmenen vuoden aikana ylivoimaisesti yleisin valitusaihe on täällä ollut puun huono kysyntä ja alhainen hinta. Jos sitten joku kertoo, että asialle voisi metsänomistajakin tehdä jotain, alkaakin kehuminen siitä, miten hyvin puukauppa on käynyt, ja hintakin on ollut ihan kelvollinen. Mistähän tämä mahtaa kertoa?

Joudun päivätyössäni erittäin kilpaillulla alalla käsittelemään ja priorisoimaan suuren määrän tarjouspyyntöjä. Kaikkein huonoimmat pyynnöt hylkään samantien, joihinkin pyydän tarkennuksia, ja parhaimpiin vastaan suoraan tarjouksella toivotussa aikataulussa. Jos tarjouksen pyytäjä on hoitanut oman osuutensa mallikkaasti, hän saa selkeästi paremman, jopa useita prosentteja paremman tarjouksen kuin sellainen, joka ei jostain syystä ole osuuttansa hoitanut kunnolla. Näin se liike-elämässä menee. Puukauppa ei tee tässäkään asiassa poikkeusta.

pihkatappi

Poikkeaa se puukauppa siinä monesta muusta, että ostetaan vaikka huonojakin leimikoita halvalla ja pienellä tappiolla, kunhan vaan säilyy alhainen puunhinta omalla päähankinta-alueella. Mites se kilpailu toimii, kun puunostaja laittaa välillä samaan jalostustuuttiin 60 eurolla ostetut tukit ja 12 eurolla ostetut kuidut. Jalostustuutti = sellutehdas.

Gla

Minä en laske omaa metsätalouttani sen varaan, että kyllä ostajalla on tarve pitää hinnat alhaalla ja siksi ostaa huonoja leimikoita näennäisen halvalla.

uudehko metsänomistaja

Timppa kysyi mielipidettäni siitä, miksi jk-metsää kannattaa kasvattaa. Vastaus on, että en tiedä. Syynä ehkäpä se, että olen ”uudehko”. Syystä, etten tiedä vastausta olen lukenut tätä ketjua poikkeuksellisen tarkasti.

uudehko metsänomistaja

Gla:lle.

Tänä aamuna 20.04 2018  totesit viestissäsi koko tämän kiistajupakan alkaneen siitä Visakallion kommentista, jonka mukaan vain hoidetuista metsistä ostetaan puita. Nyt toteat ettei kauppaa synny, koska  puunmyyjä ei suostu myymään puuta tarjottuun hintaan.

En tiedä kotikieltäsi, mutta ainakin minun korviini kuulostaa väite ostajan kieltäytymisestä puun ostamisesto jotenkin falskilta tilanteessa, jolloin myyjä ei suostu myymään puuta tarjottuun hintaan. Ymmärrykseni ei suostunut hyväksymään moista väitettä tuossa tilanteessa. Ainakaan minulle ei olisi tuottanut mitään vaikeuksia kertoa asiasta ”puolueettomasti”.

Pyydän anteeksi, jos olen loukannut jollakin tavalla. En kuitenkaan mahda luonteelleni mitään. Mielestäni mitkään tekosyyt eivät oikeuta perustelemattomiin tai jopa virheellisiin tulkintoihin. Eivät varsinkaan tilanteissa, jolloin tuolla tulkinnalla vihjataan koko uudehkon jk-metsänkasvatustavan olevan tulevaisuudessa viraton ja tuottavan vain  myyntiin kelpaamatonta puutavaraa.

Eiköhän moista yhden sanan selitystä liene nyt käsitelty riittävästi.

uudehko metsänomistaja

Jalkanen 20-04.2018: ”Usko nyt Jovain, pääosa metsänomistajista haluaa käydä pystykauppaa.”

Anneli on oikeassa. Ja tuo osuus kasvaa metsänomistuksen siirtyessä kaupunkeihin.

Valtaosa metsänomistajista haluaa myös kilpailua puukauppaan. Valtaosa metsänomistajista pitää nykyistä järjestelmää korruptoituneena. Eipä ole monta vuotta, kun suuret ostajat myönsivät korruptionsaja saivat siitä sakkoja.

Ovatkohan nuo kaksi metsänomistajien valtaosan tavoitetta jotenkin ristiriitaisia. Löytyisikö jotain parannusta puukauppakäytäntöihin?

Useissa läntisissä maissa puukauppa ja puun korjuu on kilpailtua toimintaa. Siellä toimii väliporras, jossa on runsaasti yrittäjiä, jotka tarjoutuvat ostamaan puita pystykaupalla ja myyvät sitten ostamansa tavarat itselleen parhaalle ostajalle joko kotimaahan tai ulkomaillle.

Ymmärrykseni mukaan tuo k puukaupan ja korjuun todellinen kilpailu saattaa auttaa nykytilanteen pahimpien virheiden korjaamisessa. Löytyisikö esimerkiksi tuolta linjalta ratkaisua nykyisiin puukaupan ongelmiin?

Edellinen vain vastauksena Annelin kommenttiin. Jos asiaa halutaan käsitellä laajemmin, tulee siitä avata oma ketju.

Visakallo

Mielelläni kuulisin tarkemmin uudehkolta metsänomistajalta, mitä nuo mainitsemansa puukaupan ongelmat ovat? Itse olen melko pieni tekijä puukaupoissa, omista metsistäni olen vuosikymmenten mittaan tehnyt vain n. sata puukauppaa, mutta kuitenkin ilman ongelmia. Mielestäni nykyinen järjestelmä toimii yllättävänkin hyvin, etenkin kun ottaa huomioon metsänomistuksen rajun muutoksen.  Mikään kauppajärjestelmä ei täysin korvaa metsänomistajien mahdollista kokemattomuutta tai tietämättömyyttä. Uuden metsänomistajan parhaiten tuottava sijoitus on hankkia hieman koulutusta puukauppaan ja metsänhoitoon. Vasta sen jälkeen kannattaa käydä konekaupassa ja lisämetsän ostossa.

pölkkypää

Tuohon keski-euroopan puukauppaan kommentoisin sen verran että

siellä kaikenmaailman jopparit ja välistävetäjät hämmentävät pakkaa

niin että siellä on oltava monta kertaa tarkempana kuin täällä pohjolassa,

puhun kokemuksesta.

Gla

UM: ”…vain hoidetuista metsistä ostetaan puita. Nyt toteat ettei kauppaa synny, koska puunmyyjä ei suostu myymään puuta tarjottuun hintaan.”

Juuri niin. Kun ostaja hinnoittelee huonot leimikot, jää hinta niin alhaiseksi, ettei myyjä myy. Tällöin ostajan on jokseenkin mahdotonta ostaa. Varmaan moni ostaja jättää tarjouksen kokonaan tekemättä, kun etukäteen tietää lopputuloksen.

Mikä tässä on epäselvää ihan suomen kielellä sanottuna?

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 2,034)