Keskustelut Metsänhoito Metsän routatilanne

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)
  • Metsän routatilanne

    Tänään alkoi harvennus Hämeessä ojitetulla turvekankaalla. Kohtuullisen kuiva kuitenkin. Hieman hirvittää, kun kuitenkin lähes 10 ha hyvin kasvavaa männikköä.

    Onko tuoretta kokemusta pohjan kantavuudesta ja routatilanteesta kenelläkään? Onko pahaa jälkeä odotettavissa?

  • Korpituvan Taneli

    En ole käynyt kokeilemassakaan kun ei ole nyt mitään tarvetta. Kokemukset vain on sen laatuisia että kun lunta tulee sulaan maahan ja jää siihen varpujen nokkaan, niin se on kuin untuvatäkki. Sen alla ei pakkanen viihdy.
    Nyt viime päivien pakkaset on hiukan vaikuttaneetkin, kun vesisade vähän latisti untuvatäkkiä.

    No nuo kommentit perustuivat tähän Etelä-Pohjanmaan eteläosien tilanteeseen. Meillä on lunta vasta 15 cm, joten jos sitä teilläpäin on enempi niin pahenee vain tilanne.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsäkupsa

    Auruutin syksyllä tehtyä tiepohjaa,sulaa oli tänään vielä..Joten arvelen maapohjankin olevan heikonlaisesti routaantuna näillä leveyksillä.Pakkanen kyllä moton jäljen kovettaa ,jos pakkasia piisaisi , ajokone yleensä raiteet aiheuttaa. Lunta n.30 cm,sakeassa kuusikossa puolet vähemmän.

    kuusessa ollaan

    Rämehakkuulla havaittua, kun taukotupa-traktorin pysäyttää tankillisen sahuun ajaksi ja sitten siirtää, renkaanjäljet märät.

    Talvitietä lingotessa (ollut koko talven aurattuna) paikoittain noussut kosteus pintaan. Eli, routaa ei hangen alla ole. Ne kohdat metsässä, joita on viimeisen kuukauden aikana kulkenut, ovat viimeisen viikon aikana alkaneet vihdoin kovettua, heti kun rengas putoaa jäljestä, pehmeää.

    Köppäkynsi

    Tämän kuun alkupuolella harvennus, jossa lähikuljetus ojitetun suon kautta. Kokoojaurilla puolen metrin painaumat.

    Savolainen Metsämies

    Savonmaalla on lunta soilla yli puoli metriä ja alla sulat maat. Harvennus onnistuu silti yleensä melko vähin painumin näissäkin olosuhteissa. Paksu lumi ja hyvä havutus sen päällä tuovat jo kantavuutta selvästi lisää ja jos vielä ajokone ei tule aivan heti moton jälkeen niin ajourat ehtivät jäätyä muutaman päivän ajan.

    Jos mahdollista niin noinkin isolla kuviolla kannattaisi hakata pääura ensimmäisenä auki ja tehdä siitä normaalia selvästi leveämpi jotta se ehtisi jäätyä kunnolla. Siihen tulee suurin rasitus jos sitä ajetaan täydellä kuormalla kymmeniä kertoja.

    Pähkäilijä

    Viime viikonloppuna avasin yhtä metsätietä ja sula oli pohja täällä Kaakon kulmallakin.

    edit

    suot ollaan vielä kierretty, jossain kivennäismaillakin vesi tursuaa ajouriin.

    Metsuri motokuski

    Ei ole routaa yhtään. Pohjat upottavat jos on tarpeeksi pehmeää. Jäätyy ajokoneelle hyvin jos jonkin verran ajokone on jäljessä. Itse hakattiin soita ja korpia ja moto sukelsi välillä aika hyvin. Mutta ajokone selvisi alueesta hyvin muutaman päivän perästä. Huono talvi hakkuulle kun lumi esti jäätymisen tänäkin vuonna.

    Nyt pitää osata vain kulkea ja havuttaa ajoissa ettei jälkiä synny. Osaaville se onnistuu….:-)

    raivuri

    Joo, tänään kävin käppäilemässä tuolla ja pakko sanoo että olen positiivisesti yllättynyt. Maa ei juuri ole jäässä, mutta urat ovat vain 10 cm pahimmissa paikoissa moton jälkeen jo tehdyllä alueella. Normaalia enemmän näyttäisi olevan havuja pyritty saamaan uralle. Ajo tulee ostomiehen mukaan ensi viikon aikana tiistaista eteenpäin, joten toivottavasti tuo nyt tampattu ura ehtisi hieman jäätyä..

    metsä-masa

    Rissalan leimikon hakkuun vaiheita !

    Torstaina alkoi meidän Kainuussa olevan harvennus leimikon korjuu työt,leimikko oli alunperin suunniteltu korjattavaksi jo viimme talvenä, mutta myös Kainuussa loppui talvi jo kuukauden etuajassa.

    Leimikko on 10 ha, josta 2 / 3 kolmosta ja nelosta 1 / 3 kakkoskehitysluokkaa, vt, männikköä ja mustikkaturvekangasta.

    Leimikon halkaisee tuleva uuden tien pohja, varsinaista talvilohkoa on lammille päin laskeva n. neljän ha: n kuvio, lumi tilanne metsässä n. 30 – 40 cm, routaa vähän ja metsä puhdas !

    Hakkuun aloituksesta sain tiedon edellisenä iltana moto isännältä joka kertoi, että huommenna se sitten alkaa !!! Mielen kiinnolla ajelin parin päivän päästä työmaalle, kun oli sopivan verran lunta ja pakkasta, niin tunui hakkuun ajoitus sopivalta.

    Mielessäni kertailin kaupan mitat ja tavaralajit, olinhan puolitoista vuotta sitten saanut kauppan parruille, pikkutukille ja tukeille kolme mittaa elle neljän metrin + vakiopituudet ” mielestäni harvennukseen hyvät ”.

    Perillä Rissalassa huomasin heti, että pakkaskeliä hyödynnetään oikealla lohkolla ja korjuuesimies oli motoisännän kanssa käyt läpi mitat ja lajit, ne oli käytössä ja tehtykin mallikkaasti.

    Tuntui mukavalta kun kuljettaja kertoi tehneensä pieniä hylkypöllejä polttopuu kasaan myyjälle, työn jälki oli myyjän kannalta niin arvokkaan näköistä,että totesin ” JATKETAAN SAMAAN MALLIIN JA HYLKYPÄTKIÄ SAA TEHDÄ ”

    pihkatappi

    Motoharvennuksessa on puolensa kantavuuden osalta. Ilmeisesti nuo ajot osataan tuoda palstalle niin että moton tekemät urat ovat jo kunnolla jäässä ja juurivaurioilta vältytään. Kainuussa ainakin riittää keliä tuohon.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)