Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Gla

    Jossain yhteydessä muistaakseni Puun takaa kyseli kokemuksia Dusterista. Minulla ei niitä edelleenkään ole enempää kuin mitä yhden nopean tutustumisen perusteella voi sanoa. Tuntumaksi kuitenkin jäi, että auto olisi halvalla tehty, rakenteet siksi heppoisia eivätkä kestä aikaa. Ja vaikka sukulaisuutta Nissaniin korostetaan, komponenteissa on silti säästetty.

    Kirjastoreissulla silmiini osui autolehti, jonka kannessa oli maininta Dusterilla ajetusta 100 000 km:n käyttötestistä. Nopeasti selasin tuon läpi ja totesin testin tuloksen tukevan saamaani ensivaikutelmaa. Vieläkään hyvää ja halpaa ei ole saatu samaan pakettiin. Toki hyvän ja kalliin yhdistäminenkin tuottaa usein vaikeuksia, mutta se onkin kokonaan eri juttu.

    Saksankielinen alkuperäisversio testistä löytyy netistä, suomenkielinen käännös täytyy ostaa erikseen tai lukaista kirjastossa.

    http://www.autobild.de/
    artikel/dacia-duster-
    dauertest-4195651.html

    Puun takaa

    Autohuolet loppuivat sinä päivänä kun vaihdoin Mitsubishiin.
    Nyt on menossa jo neljäs. Tällä kertaa ASX.
    Viiden vuoden takuu, hyvä hinta-laatusuhde ja hyvä ajaa.
    Muuta en autolta vaadikaan.

    köyhälaulaja

    Duster-kokemuksia löytyy sivukaupalla vaikkapa ”renault&duster”, merkkikerhon duster-keskustelupalstalta, kuin myös RTF ry:n sivuilta, sieltä löytyy vikalistaa riittävästi.
    Itselläni on kokemusta kolmatta vuotta ja vajaa 100000 km, remppaa on tehty ajovalojen polttimoiden vaihdon verran, sekä 4-vedolle ajettu uusi softa, kuin myös takajarruputket olivat ekassa huollossa vaihtaneet (maahantuojan määräys), mutta ei duster missään tapauksessa traktoria korvaa.

    abietis

    Subarun jatkuva neliveto on ollu vuodesta 1998.
    Tuolle vaan bensa kelpaa, mutta jos ne nykyiset olis raittimpia.
    Huvitti kun ohjekirjassa luki ”Vaikka autonne on nelivetoinen se ei ole maastoauto” lähinnä kai pienen maavaran takia.
    Lumikelissä kahlaa kunnes pakkaa lunta pohjan alle attä pyörät nousee irti.

    Ei tarvitse nappuloita näpelöidä. Mulla on kaks mopeusaluettä ja se on kolmanneksen hitaampi hitaalla alueella

    Viskolukko toimii jatkuvasti, ei siinä viivettä ole.
    Luistaa jos saa jommankumman akselin lukkoon niinkö katsatuksessa.

    Sähköisesti ohjatussa nelivedossa ja ylipäätään luiston esto on toteutettu jarruttamall luistavaa pyörää, ja sekös se vie eteenpäin.

    Tulee ihan nuoruus ja takaveto Ooppeli mieleen, sen kun sai tiukasta paikasta liikkeelle kässärillä.

    Puun takaa

    Minkähänlainen Suzukin SX4 pieni neliveto mahtaa olla?
    Näkyy hinta olevan alle 22.000 euroa.

    6 m3

    Sanoit sen jo itse, se on pieni. 🙂
    Ehkä metsästävän koiramiehen auto, ei taida täyttää metsäänsä hoitavan ja sahoja kuljettavan tarpeita. 🙁

    Raivaussahan sovittaminen auton sisälle noissa pikku ”nelikoissa” tuskaa.
    Lada Nivan tuonninkin lopettivat, taiteilua raivurin sijoittaminen siihenkin vaatii.

    Gla

    Suzukista on hiukan hankala muodostaa mielipidettä, kun merkkiä myydään aika vähän ja siksi on jäänyt hiukan vieraaksi. Luotettavuustilastoissa sijoitukset vaihtelee hyvästä huonoon. Ehkä mallikohtaisia eroja on paljon, myös tilaston laatimisperuste voi vaikuttaa. SX4 on Unkarissa valmistettu yhteistyömalli Fiatin kanssa, joten ainakaan minun mielessäni tuo ei lisää kiinnostavuutta.

    Ensi vuonna esitellään uusi malli, jonka pitäisi olla nykyistä tilavampi. Vaikuttaa olevan selkeä kilpailija esim. ASX:lle.

    capo

    Absoluuttista ja yksiselitteista vastausta tahan on mahdoton antaa ja tuskin sita aloittaja hakikaan. Opiskeluaikana jo opetettiin, etta laatu on asiakkaan tarpeen ja odotusten tayttamista. Tarpeet voivat sitten olla todellisia tai tiedostamattomia. Eika ole olemassa yksiselitteisesti eriteltavaa metsamiesta, vaan meita on moneksi. 1000+ ha metsamiehella voi olla eri tarpeet ja odotukset kuin 7 ha puuhapalstalaisella. Meilla asia on ratkaistu niin, etta rouvan kaytossa on Cayenne S Diesel ja mina hoidan metsa- ja pollikeikat vm-80 Ford F-150 4X4:lla. Arkikaytossa kaytan sitten kylla A:lla alkavaa kulkinetta. Kumpikin mainittu auto tayttaa tehtavansa ja tarpeet tulevat tyydytetyiksi. Cayennella voi ajella mihin tahansa tilaisuuteen etuovelle kuten myos autobahnoilla ja metsateilla talvellakin ja karry tulee perassa kevyesti; ilmajousitus, neliveto, 850 Nm vaanto ja 3500 kg vetokyky ovat lyomaton yhdistelma. Ford menee nelivedolla, lukoilla ja 35 ” renkailla pidemmalle kuin kuski uskaltaa. Kulutus voisi kylla olla alhaisempi, nyt 20-25 l/100 km, mutta ei niita kilometreja vuodessa niin tolkuttomasti tule. Dieselina ja kuorma-autoksi rekisteroityna olisi kylla viela parempi.

    Hiluxmetsuri

    Pienemmistä autoista tuntuu olevan hiukan eriäviä käsityksiä. Hiukan maastoajoakin harrastaneena ja sitä aktiivisesti seuranneena minulle on vahvistunut käsitys, että jos tarvitsee metsässä kulkea, niin pienempi ja kevyempi auto on huomattavasti parempi kuin painava mahtisonniauto.

    Pienemmällä mahtuu kääntymään, se menee helpommin ahtaallakin ajouralla, ei jumitu mutaan niin helposti ja kuluttaakin vähemmän. Toki siihen ei sitten lastailla montaa mottia pölliä kyytiin, mutta ei ehkä ole se tuollaisen pienemmän auton päätehtäväkään 🙂

    Mutta, metsäauton olisi oltava sellainen, että sitä voi huoletta käyttää metsäkuteet päällä, siellä voi varastoida kaikkea tarpeellista joutumatta aina vekslaamaan tavaroita varaston ja auton välillä.

    Lisäksi autossa on oltava varmatoiminen helposti huollettava tekniikka ja varaosien saanti. Maastoajo on kuitenkin normiautolle yleenä poikkeus eikä heikommat laitokset kestä pitemmän päälle.

    Vanhemmat, hiukan kolhiutuneetkin, mutta erillisellä rungolla olevat 4-vetoiset ovat yksi hyvä ehdokas.

    Mutta, tarpeita on erilaisia ja kuten tiedämme, autoihin liittyy paljon muutakin kuin vain käytännöllisyys 🙂

    japine

    Ammattimiehellä on sana hallusssa. Vankkoja mielipiteitä.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 167)