Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Korpituvan Taneli

    Pihkaniska:
    ”Subaru foresterin viskolukko mietityttää, yleensä kun ne ovat hidastoimisia, lukon täytyy olla 100 % päällä liikkeellelähdössä. ”

    Jaa mikä viskolukko? On tässä tullut ajeltua 7 vuotta Subarun Foresterilla. Neliveto on aina päällä, mitään erityistä viskolukkoa en ole siihen kaivannut. Hyvä myös maantieajossa.
    Ainoa selkeä puute metsäautona on henkilöauton kytkin, joka ei kestä ihan mitä vain.
    Niin ja uudessa mallissa ei ole enää alennusvaihdekeppiä, on vain 6 vaihdetta eteenpäin ja kai vain yksi taakseppäin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Halko

    Jaahas, vaikuttaa olevan käsitteet/tekniikat pikkusen hakusessa porukoilla.

    Pihkis ei ole puhunut tasauspyörästön lukoista, vaan viskolukoista.
    Siis öljyn viskositeettiin perustuvista ”lukoista”, joita käytetään eri ”neliveto”ajoneuvoissa erinäisillä tavoilla. Joissain on viskot keskellä, siis antamassa LUISTON JÄLKEEN vetoja myös toiselle akselille. Sitten viskolukot voi olla myös etu- tai taka-akselilla tasaamassa voimaa molemmin puolin.

    Vanhemmassa hilussa mikä itsellänikin oli, löytyi takaa viskolukko, nimeltään LSD. Nykyisessä on kytkettävä takaperän lukko, keskitasauspyörästöä ei ole, ei ole missään vuosimallissa ollutkaan.

    Kaikki toteutukset, joissa puhutaan haldexista tai viskosta, ovat vain auttavia. (toki viimeiset versiot haldexista jo toimii kohtuudella).
    Torsen on taas oma lukunsa – hieno laite, ei siitä sen enempää.

    Oikeassa maasturissa on mekaaniset lukot kolmeen kohtaan erikseen.

    koutus

    Hyvä, että Taneli oikaisi Subarun nelivetoa koskevaa väärää tietoa.
    Subarujen jatkuva neliveto on erinomainen asia metsähommissa, mutta tekee ajon 2-vetoista huomattavasti vakaammaksi myös maantiellä, olipa alla sitten lumi tai liukas savisora.
    On selvää, että kiinteillä napalukoilla varustetulla ”oikealla maasturilla” voisi ajaa vaikeampaan maastoon, mutta sellaisella ei viitsisi, tai ainakaan ei kannattaisi ajella pitkiä matkoja maantiellä.
    Kun oma matkani metsään on 800 km, on Subaru Outback diesel sopiva yhdistelmä maasturia ja taloudellista maantieautoa. Kyllä sen kytkinkin tuntuu kestävän raskaankin peräkärryn vetämistä pahoissa paikoissa, ja aika harvassa muussa autossa on kuskin selkänojan takana yhtä reilusti pituutta pitkäputkista raivaussahaa varten.

    köyhälaulaja

    Subarussa lienee sama neliveto systeemi kuin vw-syncrossa, ja sitä kun joutui pahoissa paikoissa ajamaan hitaasti tai pysähtymään sellaiseen, niin ei sitä nelivetoa oikein tahtonut olla, toki silläkin riittävän pahoihin paikkoihin pääsi, ja poiskin kun muisti pysäköidä kovalle alustalle.

    Korpituvan Taneli

    Käsittääkseni Subarun jatkuva neliveto on ihan oman pajan tuotetta. Se miten paljon yhtäläisyyksiä löytyy jostain muusta automerkista, sitä en tiedä.

    Ilmeisesti systeemi on hiukan omanlaisensa, kun on katsastusmiehetkin ihmeissään, että eikö tästä todella saa nelivetoa pois päältä? Vanhemman mallisessa foresterissa on vain kertoja-vipu hallintalaitteissa, joka kielii siitä että on citymaasturista kysymys. Uudessa mallissa ei ole sitäkään, kun se on korvattu lisälovella varsinaiseen laatikkoon.

    Toistan vielä, etten ole huomannut 7 vuoden aikana mitään mikä viittaisi, siihen että joku asia menisi päälle tai poispäältä ojotilanteen mukaan. Neliveto on aina päällä, takaa kohtuulliset ominaisuudet tukkoisilla metsäteillä talvella. Antaa myös erinomaisen ajotuntuman asfaltilla.

    Ne ongelmat sitten:
    Kytkin on henkilöauton kytkin.
    05-malli ainakin vielä viritetty liian ylös, alakierrosten sitkeys huono.
    Uudemmat on (sama moottori) viritetty paremmin, kun on ollut pakko saada CO2 päästöt alas. Samalla on kulutus laskenut ja ajoominaisuudet parantuneet.
    Tosin hintana on pieni huipputehon lasku, hui kamalaa. Mikä vielä kamalempaa huippunopeuskin on laskenut, tosin se on vieläkin ronskisti yli sen mitä Suomen teillä saa ajaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    köyhälaulaja

    Olin subarua laittamassa niin myyjä sattui olemaan entinen volkkari-myyjä, hänen suustaan kuultua vw/subaru – 4veto tekniikoiden samankaltaisuus, itselläni ei ole sen kummempaa kuvaa eikä tietoa, se vain omakohtaista kokemusta että syncrossa 4wd tulee esim. liikkeelle lähdössä sen verran viiveellä mukaan että auto ehtii hieraista vaikeassa paikassa itsensä kiinni.
    Subaru jäi kauppaan syystä että bensa kone oli varsin hengetön alakierroksilla, dieselin hinta taas ylitti budjetin.

    Gla

    Subarulla oli ainakin joskus visko automaattivaihteisessa. Ns. alennusvaihteisto jäi dieselin myötä pois. Jossain bensamalleissa se edelleen on.

    koutus

    Oman dsl-Outbackini maavara on reilut 20 cm, liikkeelle lähdössä ei ole minkäänlaista viivettä, ja ykkösvaihde on porrastettu alas vain liikkeelle lähtöä tai mateluvauhtia varten. Alennusvaihteita en siksi osaa kaivata. Paikaltaan lähtö sujuu eleettömästi vaikkapa mökkini pihaan johtavassa jyrkässä hiekka- tai lumipintaisessa mäessä, johon muilla autoillani ei ole ollut asiaa.

    Esim. diesel-crv:ssä etupyörien piti pyörähtää ennen kuin takaveto kytkeytyi päälle, ja hiekkaisessa ylämäessä ajohan pysähtyi etupyörien kaivamiin kuoppiin. Muutoin erinomainen auto, mutta malliuudistusten myötä maavara on jatkuvasti pienentynyt, nyt enää vain 16 cm. Entisenä Honda-fanina asia harmittaa.

    n-merkki

    Kyllä Hilux on ainakin minulle oikea metsäauto. Pääsee minne tarvii ja myös pois.
    Talvella vähän painolastia taakse niin ei aina tarvitse pitää nelivetoa päällä pitemmillä siirtymillä ja säästää vähän dieseliä.

    GKC

    VW Syncro nelivetojakin on toteutettu sekä torsen-keskitasauspyörästöllä että haldex-kytkimellä. Riippuu siitä onko moottori poikittain vai pitkittäin. Subarun systeemi on käsittääkseni hyvin lähellä Torsenia ja kehuttu systeemi on Subaruissa. On siis jatkuva neliveto… On muuten torsenilla toteutettu farkku-Passattikin aika älyttömän hyvä kulkine mettä-/maajussi/yms. hommiin. Alkavat olla vaan aika vanhoja noi kun kaikki uudemmat on Haldexilla…

    G-Mersu on kans tosi hyvä muttei välttämättä kaikkein hiljaisin mutta mainettaan parempi myös tiellä. Hyvän ja järkevän hintaisin löytäminen ei vaan ole helppoa.

    Land Cruiseri on kyllä mielestäni paras jos joutuu pitkiä matkoja ajelemaan ja haluaa silti hyvät maasto-ominaisuudet.

    Varmasti Hiluxit yms. pickupit kanssa. Joskus miettiny jenkkipickupiakin… Esim. F-250. Mahtuis tavaraa ainakin kyytiin ja olis varmaan mukavaa kyytiä tielläkin. Makuasioita tietysti pitkälti ja jos käytettyä ettii niin paljon kiinni siitäkin minkälaisia yksilöitä on tarjolla ja mihin hintaan…

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 167)