Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • pihkaniska

    Skoda olisi yksi vaihtoehto, maavaraa saisi olla enemmän. Skodan nelivetojärjestelmä on vielä minulle vähän pimennossa, siinä ei käsittääkseni ole erillistä keskitasauspyörästön lukkoa. Osaatko kertoa skodan haldex kytkimen toiminnasta.

    koutus

    Tuo korotettu 4-vetoinen Skoda oli minullekin yksi vaihtoehto hyvän kuljetustilan takia. Varmaan on ihan hyvä, mutta maavaraa omaan käyttööni liian vähän. Kannattaisi käydä koeajamassa myös tuo Subarun Outback diesel. Oulussakin niitä myydään, Oulaisista en tiedä.

    6 m3

    Ihan ohimennen vaan, eiks vänkärin kuplassa ollut pakkia? :=)
    Ensimmäinen oma auto oli kupla. Minne ei menty etuperin, niin sinne mentiin takaperin. Ei nyt puuhun sentään mutta pahat paikat tuli koluttua.
    Ja jos kiinni jäi, niin sitten oltiin kokonaan pohjan varassa.

    Raivaaja

    Tuossa keskustelua haldex nelivedosta
    http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5633

    Korotettu maavara skodassa on 164mm. Ainoa missä itse voisin kaivata parempaa maavaraa olisi auraamattomat tiet, paljon lunta.
    Uudessa honda crv:ssä maavara on 165mm eli millin isompi kuin skodassa.
    Edit: näemmä jättää tämä palsta linkkiin tyhjiä välejä. Väli umpeen niin pääsee sivulle.

    vänkäri

    Miulla itelläni ei pahnaa sentään ollut vaan työkaverilla. Hänellä oli tunnuslauseena ”jos tie on huono, pitää olla vauhtia enemmän ettei jää kiinni”. Tiettyyn rajaan asti tämä toimi, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun lumi alkoi lennellä tuulilasille kannatti ruveta muistelemaan onko lapio mukana. Kun vauhti hyytyi, kupla oli kuin pulkka lumen päällä kaikki pyörät ilmassa. Kaverin seuraava auto oli 99 Saab. Siinä oli painoa enemmän ja sen aikaiseksi isot pyörät.

    Ensimmäinen oma auto oli 127 Fiat. Ei ollut mikään huono etenijä tämäkään, varsinkin kun hankki siihen serkkupojilta ”melkein” lailliset rallirenkaat kokoa 135-13. Käyntiinkin sen sai aina kun oppi pakolliset käynnistysrituaalit. Pahin vika siinä oli kylmyys. Lämmityslaite oli lähinnä ääneltään tehokas, eikä sitäkään vähää lämmintä auttanut suunnata muualle kuin tuulilasille jos aikoi kotiinsa löytää.

    köyhälaulaja

    Minulla on tuo dacia duster metsä – ym. autona, hiljaisempiakin autoja on mutta ei paha ole tuokaan sallituilla nopeuksilla. Lämpimämpi kyllä saisi olla, mutta taitaa pikkudieselit olla järkiään viileän puoleisia ilman webastoa.
    Raivaussahakin mahtuu kyytiin mukavasti, kuin myös muut romppeet, ja mikä tärkeintä, etenemiskyky aiva eriluokkaa kuin muutamassa muussa ”nelivedoksi” sanotussa.

    Koiramies

    Nissanin x-traililla on tullut ajeltua. Iso tavaratila ja keskeltä saa lukkoon. Koirat ja mehtäkamppeet ovat mahtuneet hyvin kyytiin. Lumiketjut ja lapio kyydissä varmuuden vuoksi, niin sillä on pärjännyt. Vanhakoppasta CRV:tä on tullut myös ajeltua, mutta tämä uusi malli ei sitten enää miellyttänyt. Laskivat maavaran ja sisätiloja muuttivat huonompaan suuntaan.

    Halko

    Hiluksilla on menty 8 vuotta, nyt toinen yksilö alla. Uusina olen nuo ostanut, edellisellä kurmuutin 235 tkm ilman remontteja – saas nähdä miten nykysen kans käy.
    Omaan käyttöön en osaa parempaa kuvitella, pääsee minne on tarkoituskin. Yksillä renkuloilla ajelen ympäri vuoden – ei ongelmia. Oikein pahaan paikkaan laitetaan sitten ketjut takasiin, niin johan liikkuu. Ja jos kiinni jää, tarvitaan vähintään traktori avuksi.

    LMP

    Vanhalla VW Transporteilla mennään. Ja seuraava lienee samaa mallia. Ei ole toistaiseksi tullut tarvetta ajaa sellaiseen paikkaan, mihin ei Portterilla pääsisi.

    A.Jalkanen

    Hyvä keskustelu pihkis! Mulla on Skoda Yeti diesel-neliveto. Harkitsin myös Suzuki SX4:ää mutta sen tavaratila on pieni, eli peräkärryllä ja taakkatelineellä joutuisi kuljettamaan isommat kamat. Halvempi hinta on Suzukin paras valtti. Skodasta saa tarvittaessa takaistuimet irti ja muutenkin tavaratila on muunneltava.

    Missä tilanteissa sitä tasauspyörästön lukkoa tarvitsee? Ilmeisesti vain jos menee todella offroad?

    Skodalla on nyt menty tosi huonoissa keleissä ja aina on perille päästy. Ainoat kritiikit tulee lunta keräävälle takaluukun alareunalle ja lievälle meluisuudelle moottoritiellä. Maavara on reilu ja ajo-ominaisuudet loistavat.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 167)