Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Gla

    Siitähän tässä vain on kyse, mikä on taloudellisin tapa hoitaa asiat. Kannattaako ostaa auto, jonka ylläpito maksaa vuodessa tonnin enemmän kuin henkilöauton, jotta saa taimet palstan reunaan ja säästää muutaman satasen. Vai kannattaako tehdä tie paremmaksi tai teettää työ vieraalla.

    Yleispätevää vastausta ei ole, koska jokaisella on omat lukunsa noissa laskuissa.

    jees h-valta

    Glalle sanoisin että valitsee molemmat ja hommat sen kun sujuu.
    Auto on aina kaikessa muussakin käytössä yleensä liian pieni ja kelvaton ja metsätalouden puolella se raja kyllä tuppaa aika nopsaan eteen. Nyt viikonloppuna mökillämme kävi vieraita tuorehkon ”ranskiksen” kanssa ja hirvitti kun viimeinen osuus mökkimme pihaan tahkosi keskeltä lähes koko matkalta pohjaan.
    Ja mökkitiemme vain on oikean mallinen eli keskeltä reunoille laskeva. Kun siihen yhdistyy valtatien kulkija ei kivalta kuullostanut. Mekään ei vielä oltu Touaregilla liikkeellä (vartoaa täydellistä syyniä eli huolto VW-huollossa) vaan aivan tavallisella Mondeolla ja sekään ei ottanut yhtään pohjatuntumaa.
    Mutta muutama sentti oli isommassa autossa maavaraa ehkä enempi.

    Gla

    Kesämökkiin ja autoon kyllä rahaa upotetaan, muttei tiehen, jolla vieraat pääse perille autoa särkemättä.

    Leevi Sytky

    Jesse! Kipin kapin tien tekkoon. Ei kaikki ajele ökymaastureilla. 😀

    MJO

    Minäkin henkilöautoa käyttäisin, sikäli kun ei tarvitsisi mitään relaskooppia painavampaa mukana pitää. Mutta metsäalan moniottelija tarvitsee nykypäivänä semmoisen kaluston, jottei työteho sen takia kärsi.

    Todellisella metsäalan moniottelijalla on mönkijä tai traktori. Sillä kulkee puutkin tien varteen. Tietysti maasturi on kohdallaan, jos esim. työskentelee metsäalalla yms.

    Keskiverto metsänomistaja joka punnitsee hankintojaan puhtaasti taloudelliselta kannaltaan jättää uuden maasturin kauppaan.

    jees h-valta

    Jos on oikeaoppisesti tehty tie niin pitää vain osata ajaa jompaa kumpaa laitaa kuten autokoulussakin opetetaan.

    Gla

    Oikeaoppisesti tehdyllä tiellä ei ole väliä, missä kohtaa ajaa.

    jees h-valta

    Harvoin mökkitiet aivan asfalttipaanojakaan on. Tienhoitokunta hoitaa ja kokolailla hyvin tuota on päästy. Pointti oli vain se että alkaa olla pikkuautoissa kyllä aika olemattomat mahdikset hiukan huonommalle santatielle. Joita metsätiet yleensä ovat. Ja silloin metsätyöreissut sitten sujuu mitenkuten sujuu.

    Korpituvan Taneli

    Hiluxmetsuri:
    ”Kerrohan kokemuksia kun ajat Freelanderin kunnolla jumiin eli akseleita myöten mutaan- muuten noita kokemuksia ei kerry ”

    Kaivoin tuolta 9 sivulta tämän sitaatin, siksi että siinä on tiivistettynä koko tämän ”metsämiehen auto” keskustelun järjettömyys.

    Myöntää täytyy että ajoinhan minäkin Toyota BJ 40:n akseleita myöten mutaan ja vedin vinssillä pois.
    Mutta mitä tekemistä sillä on normaalin metsätieliikenteen kanssa? Ei sitten yhtään mitään.

    Off road ajo ja liikkuminen metsäpalstalle ja takaisin ovat kaksi täysin eri asiaa.
    Siihen ”normaaliin” liikkumiseen metsäteillä tarvitaan kyllä lisää maavaraa ja nelipyöräveto. Kuitenkin silloin kun ollaan akseleita myöten vellissä, eikä päästä pois tai käytetään vinssiä, niin vika on vain ja ainoastaa ratin ja penkin välissä ja vahvasti siellä yläpään puolella.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3

    Se Taneli lienee niitä asioita joita itsekukin arvostaa ja arvottaa omalla tahollaan ja tavallaan. 🙁
    ”Pojat on aina poikia mutta Surffilla kyllä lähtee”
    Voipahan sitten vanhana muistella ”nuppi tutisten ja hampaaton suu mutisten, se oli pojat miehen elämää,,,” 🙂

    Aikoinaan tuli koeajettua ”Voortin rämä, peltijuna, yhteiskunnan mätämuna” olikohan Fiestan pohjalle tehty pikku paku.
    Pieniruokainen, pienikokoinen, näppärä pyöriteltävä. Raivaussahaa pienemmät vermeet sopii sisälle, raivuri katolle.
    Peräkärryäkin sillä voi vetää, muttei kärryyn tarvinnut laittaa kuin 150 kg tavaraa.
    Toyotalla tais tulla markkinoille vastaava.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 167)