Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Hiluxmetsuri

    Mulla ei ole hirvet tulleet konepellille kurkkimaan eikä ehkä niin tulekaan kun on nokalla nautarauta ja maavaraa hiukka enemmän kuin normiautossa.

    Yleensä ei tarvinne ajaa kannokossa tai mudassa ja joka paikkaan on tiet, mutta ei kai auton maastokelpoisuudesta haittaakaan ole.

    Minulla ei ole mönkkäriä, palsta on 700 m pitkä ja autolla pääsen kannokoksi hakattua uraa pitkin melkein puoleenväliin. Tuonne ei ole muuta reittiä. Ei siis ole muuta vaihtoehtoa kun joko kävellä tai sitten mennä autolla, joka tuossa kannokossa etenee-hitaasti mutta kuitenkin 🙂

    Citymaastureiden kannokkoajo-ominaisuudet lienevät vaihtelevia, mutta oikea ongelma on peltien raapiutuminen tai lommoutuminen.

    Muutenkin maastoajossa täytyy muistaa varoa juurien vahingoittamista eikä tuonne metsän sekaan kannata ihan joutavikseen mennä.

    Halvinta olisi mennä mopetilla, niin kuin Ammattimies alkuaikoinaan.

    vänkäri

    Jaa jaa. Itselläni on tullut kilometrejä vuosittain 30 000 – 60 000 välillä, nykyään taitaa jo sentään jäädä alle kolmenkympin. Kulkupelin hinta on ollut halvimmillaan 431,30 markkaa ja kalleimmillaan noin 8000 euroa. Aina on kylille tai metsänreunaan päästy ja yhtä monta kertaa takaisinkin. Jos tekee sitten mieli päästä metsänreunan sisäpuolelle mennään Massikalla. Viskolukkoa ei ole mutta hammaslukko löytyy.

    6 m3

    Ennen oli suuri ja mahtava kommunismin pelko, sitten tuli susipelot ja nyt hirvipelko. Nyt haavistossa vapistaan. 🙁 Onneksi haavikossa on nyt ”das auto”. Pelotkin pienenee.

    jees h-valta

    Kyllä siellä h-haavikossa käydään edelleen luotettavalla ja hirvetkin kestävällä usa-autolla. Oli neuroosia tahi ei mutta pikkuautoa en enää huoli. Minä tosiaan näen täällä halutessani vaikka joka illan reissulla hirviä. Molemmat autot on nyt aivan kelpo kokoluokkaa ja molemmat pistelee bensiiniä. Pääsin niistä nokisieppareista eroon.
    Kun tuossa nurkissa ajelee aina tukossa ja kun lähtee sitten hiukan pikitiellä vedättämään saa hävetä silmät päästä kun nokisumu perässä. Diesel sopii Valtran tankkiin mutta ei auton. Ainakaan minun. Mukavaa taas kun nurkissa hyviä autoja alle.

    Korpituvan Taneli

    Pihkaniska:
    ”Subaru foresterikin on ollut mielessä, mutta oli niin isoääninen kun kävin koeajolla ”

    Mielenkiintoinen piirre foresterissa, en minä vain ole huomannut näinä kahdeksana vuotena, liekkö kuulossa vikaa?
    Olikohan juuri se minun foresteri joka sitä liikaa melua piti, etkös sinä sitä kerran vähän kokeillut?

    Autolla ei todellakaan tarvitse ajaa kannokossa, kun pitää huolen teiden kunnosta.
    Neliveto ja hiukan tavallista parempi maavara pitää olla ettei heti tule uupelo kun hiukan tie huononee. Talvella neliveto välttämätön ettei naapurin isännän tarvi montaa kertaa päivässä tietä kiillottaa.

    Tuossa joku mainitsi että pitää olla pienehkö metsäauto että saa kääntymään ja muuta sellaista.
    Tuli mieleen viime talven tilanne kun yksi hilux ajoi auraamattomalle piennartielle, eikä päässyt sitten kääntymään ja takaperin menoon olisi tarvittu kunnon kuorma lavalle. Oli pojalla vaikeuksia saada se se takaisin kunnon tielle.
    Itsellä oli aikanaan Toyota BJ 40, ei siitä muuta hyötyä ollut siitä maastokelpoisuudesta kuin se että tuli aika usein ajettua liian kireään rakoon ja tuli ongelmia. Nyt kun tietää ettei traktori ole alla niin aviointikykykin pelaa paremmin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Kovin mäkisessä/ tuiskuisessa maisemassa Taneli asustelee jos tarviaa monta kertaa päivässä auruuttaa…

    Työkseni kun metsässä käy ympäri vuoden on tähän asti pärjännyt 2 vetoisella pakurilla jossa tiukan paikan tullen vetää vain toinen eturengas eikä täällä kaakonkulmalla tarvia auruuttaa edes teitä joka viikkokaan…

    Autoon on hyvä mahtua sisälle kaikenlaista työhön liittyvää, voiteluaineita, letkuja, moottorisahaa jne. Avolava on huono kun siellä on kaikki märkiä vaikka hyvä toisaalta kun voi nostaa polttoainesäiliön kyytiin eikä tarvitse kärryä sitten tuoda mukanaan.

    Mutta yleensä metsäkulkuneuvossa ei tarvita edes toista istuinta joten 5 paikkaiset on yhtä turhia kuten verhoillut takakontitkin.

    Korpituvan Taneli

    Pähkäilijältä unohtui nyt että monilla esim Tanelilla se metsäauto on ainoa auto.

    Ei meilläpäin mäkiä ole, ainakaan siinä mielessä kuin se sana muualla Suomessa ymmärretään. Mutta tilaa tuiskuille kyllä aina löytyy nimenomaan tasaisilta mailta.
    Kyllä se vain niin oli kaksivetoisen kanssa, että se ei riittänyt että tie oli aamulla auki kun tuli, useamman kerran olin motissa mökillä kun en vienyt autoa kesken päivän tien varteen.
    Tosin tien pieni korotus auttoi tosi paljon siinä asiassa, mutta ei sitä tuosta ole järkevää nostaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    pihkaniska

    Tanelin autolla ajoin pienen matkan kesäkelillä, silloin ei äänimaailma haitannut. Kävin myöhemmin koeajamassa uuden subarun talvipakkasella ja nastarenkailla, peräpäästä kuuluneet nastarenkaiden äänet tuntuivat kohtuuttomoilta.Nykyinen autoni citroen c5 on sen verran hiljainen ja miellyttäväkyytinen, että autonvaihtohaaveet unohtuvat kun lähtee koeajon jälkeen citikalla kotiin. Citikkakaan ei ole hullumpi metsämiehen auto, maavara on jousitus yläasennossa 20cm mutta se neliveto puuttuu. Meteliä olen elämäni aikana työhommissa kuunnellut tarpeeksi, eli en enää aio hankkia autoa jossa ei ole kunnon äänieristystä. Ei subaru varmaan poikkea äänimaailmassaan muista saman hintaluokan autoista, esim. nissan gashgai on vähitään yhtä isoääninen.

    Pähkäilijä

    Sama juttu täälläkin, yhdellä autolla on pärjätty ja 2 paikkaa kuskin vieressä ovat yli 90% aikaa tavaroille, emäntä saattaa joskus istua yhdellä paikalla ja kolmannella istuu silloin tällöin lapsenlapsi. Emännällä on henkilöauto ja mietittiin ettei siinäkään ole tainnut takapenkillä kukaan matkustaa vielä tänä vuonna.

    Mutta silloin kun metsätyöt on käynnissä (harvoin istutuksia ja raivuuta tehdään syvän lumen aikaan) pitää tien olla sen verran liikuttavassa kunnossa että sinne pääsee pölliautokin jossa seitsämästä (kohta yhdeksästä) akselista vetää 1 tai 2 ja loput jarruttaa.

    6 m3

    Niin, jos pyora ei veda, se jarruttaa. Hiluxini raapii joka nurkasta, puoli metrinen kevainen soselumi ei haitannut menoa. Ei ees eika taa pain. Lavalla tavarat pysyy lumettomana lavapeitteen alla.By the way, UPM testaa 10 akselista yhdistelmaa. Painoa 10 tonnia/akseli. Testattu Lappeenrannan lentokentalla tana suvena. Lumi ei liene haitannut testausta? 🙂

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 167)