Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • MJO

    Miksi ajatte autolla kannokossa??
    Eikö tiellä olisi parempi ajaa?

    Tuota minäkin ihmettelen. Miksi pitää mennä autolla paikkaan, jossa pääse kävelemälläkin nopeammin?

    jees h-valta

    MJO taitaa käsittää tuon asian kun alkaa olla mittarissa jotain. Muuallakin kuin auton mittarissa. Kun kantaa kaikki rensselit vielä palstalle mitä on tarvis niin se takaisin tulo vasta on se jolloin tien arvo kohoaa silmissä. Jos ei satu jo hämärtää. Silmissä.

    jees h-valta

    Siis en tietenkään tarkoita kannokossa mutta edes huonossa tiepohjassa. En minäkään tiettömään tai kulku-urattomaan metsäpohjaan lähde autolla.

    Puun takaa

    Kuinka vähän tämän Touaregin mittarissa on? – Vai onko ihan pakasta vedetty?

    MJO

    MJO taitaa käsittää tuon asian kun alkaa olla mittarissa jotain. Muuallakin kuin auton mittarissa. Kun kantaa kaikki rensselit vielä palstalle mitä on tarvis niin se takaisin tulo vasta on se jolloin tien arvo kohoaa silmissä.

    Ei MJO teitä ihmettele ja hänen palstoille menee tiet.

    MJO ihmettelikin, jos ei ole tietä. Miksi autolla pitää mennä kannokoihin ajelemaan.

    Metsätietä rakentaa uuden maasturin hinnalla pitkästi ja valtio vielä tukee rakentamista ja kulutkin saa poistoihin. Lisäksi metsätietä voi käyttää tukkiautotkin, jotka tuskin lähtevät kantojen sekaan hajoittamaan renkaita.

    Työmies

    Samoilla linjoilla, miksi pitäisi autolla metsään päästä jollei tiestö ole edes auttvassa kunnossa. Itsellä alkaa olla mittarissa enemmän kun autossa. Silti en kuvittele pääseväni työkohteen ääreen autolla(toyota rav 4) vaikka ehkä olisikin mahdollista. Maastossa ajelen maasto ajoneuvolla neliveto mönkkärillä jonka telikärryyn mahtuvat kaikki vermeet. Jollei aivan hoitokohteen viereen pääsisikään, niin silti rojuja ei tarvitse kauas raahata. Nyt pulinat pois ja lähden mönkijällä taimikkoa raivaamaan kera hirvikärpästen.

    jees h-valta

    Puuntakuselle pikavastaus ettei ole pakasta vedetty ja mittarissakin on 115000 että sisäänajo oikeinhyvin suoritettu jo. Ei liian korea ettei malttaisi käyttää. Se oli hankintaperiaate.

    Gla

    Eilen moottoritietä kotiin ajellessani Corolla farmari ohitti minut. Tuli mieleeni, että siinä taitaa olla täydellinen metsämiehen auto. Luotettavuus pitäisi olla huippuluokkaa, käyttökulut kohtuulliset, eikä tuon ikäisessä enää pääomakaan paina. Jessen Touareg on aika äärimmäinen valinta, mutta sihen verrattuna tuo maksaa kalleimmillaankin neljänneksen vähemmän, ajokilometrejä on silloin puolet, ikää 3-4 vuotta vähemmän ja kulutus 6-7 l/100 km pienempi. Sisään mahtuu raivuri tai vaihtoehtoisesti nelihenkinen perhe tavaroineen. Ja kun asiallisesti hoidetulla tilalla tiet on kunnossa, Corollalla pääsee perille paikkoja rikkomatta. Vuodessa ajetaan tyypillisesti n. 20 tkm, josta metsäteitä ahkerimmatkin keskivertotilan omistajat varmaan alta sata ja isommatkin alta tuhat, joten yli 19000 km ajetaan yleisillä teillä. Korkeakorinen neliveto kuitenkin aiheuttaa kustannuksia aina, joten melko kalliiksi metsäteillä ajetut kilometrit tulee, jos ylimääräiset kulut tarpeeseen jyvittää.

    Kaksi viimeistä metsäammattilaista, jotka olen metsässä tavannut, ajelevat ihan tavallisella henkilöautolla.

    jees h-valta

    Olen kerran ajanut hirvikolarin ja sen jälkeen en pikkuautolla uskaltaisi edes ajella iltahämyissä. Silloinkin pelasti paljon kun oli avolava usalainen alla. Jos olisin corollalla ajanut samassa tilanteessa se elukka olisi tullut suoraan sisään. Nyt pitkä keula heitti sen takaisin eikä käynyt kuin turpa penkillä asti.

    MJO

    Olen kerran ajanut hirvikolarin ja sen jälkeen en pikkuautolla uskaltaisi edes ajella iltahämyissä.

    Alkaa mennä pekotilasi jo neuroosin puolelle. Melko pieni mahdollisuus on kuitenkin joutua hirvikolariin. Jopa harjavallan yli tiheässä hirvikannassa.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 167)