Keskustelut Metsänhoito Metsämiehen auto

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)
  • Metsämiehen auto

    Merkitty: 

    Kuinka moni kuljettaa varusteensa metsään ja metsästä pois autossa sillä tavoin kuin uusimmassa Metsämakasiinissa havainnollistettiin auto testissä?  Itse olen suosinuit kevytperäkärriä.

     

  • Tolopainen

    En ole koskaan tarvinnut peräkärryä raivaussahan kuljettamiseen.

    Jätkä

    Yhden / kahden R-sahan kuljettaminen H-autossa on parasta suorittaa kattotelineellä / suksitelineellä / taakkatelineellä – tai mikä parasta: Esim suksiboksissa.

    Siinä kulkee hienosti myös polttoaineet, voiteluaineet ja valjaat / varustevyöt ym.

    Henkilöauton matkustamon ilmatilassa ei pidä kuljettaa tulenarkaa polttoainetta sisältäviä – esim moottorisahoja tms. Esimerkiksi kovapäisimmille voisi esittää tänä syksynä kerrostalossa tapahtunut höyrystyneestä bensiinistä johtunut räjähdys, jossa yksi tollo heitti veivinsä ja talo suunnilleen tuhoutui.

    Rane

    Jätkä on oikeassa.Tosin varsin yleisesti ainakin takavuosina kuljetettiin moottorisahaa traktorin kopissa enkä muista että olisi uutisoitu räjähdyksistä.

    Sulli

    Muistaakseni joku käytti bensiiniä teräketjuöljynä eikä nähnyt siinä ongelmaa.

    arto

    Mulla kulkee raivusahat autossa. Samoin bensa. Työsaha metsässä varasaha autossa. Eipä ole pamahtanut. Aina aamulla tupakka suussa liikkeelle

    ?

    Jätkä

    Sulli:”Muistaakseni joku käytti bensiiniä teräketjuöljynä eikä nähnyt siinä ongelmaa.”

    Sahailetko paljonkin M-sahalla H-auton matkustamossa esim ajon aikana, vai kaasutteletko vain ”Paraatikierroksia”?

    Jätkä

    Sehän on fakta, että Moottori – ja raivaussahan tankissa oleva bensiini vuotaa enemmän tai vähemmän joko höyrynä tai nesteenä, kun laite tuodaan lämpimään. (eu´i tietenkään koske artoa, koska Husku ei koskaan vuoda mitään.

    Kun MH:lla oli vielä eläviä metsureita ja heillä käytössään moottorisahoja, oli aikalailla yleistä, että Metsähallituksella oli miehistönkuljetusautot.

    Niihin oli koritehtaalla väkerretty sahojen ja polttoaineiden kuljtettamista varten tiivis osato, joka oli tuuletettu ulospäin. Näin ollen miehistö sai matkan aikana hengittää ainakin bentseenivapaata ilmaa. Siihen aikaan sanottiin, että tieliikennnelaki vaatii bensiiniastioiden olevan hyväksytty tieliikennekäyttöön, eli kaasutiiviitä.

    Sahojen tankit eivät ole tiiviitä koska tankkiin pitää olla jonkinlainen korvausilman saanti järjestetty. Esim raivureissa on tavanomaisesti korkissa huokoinen muovinappi, joka päästää molempiin suuntiin ja jos tankki on täynnä, jo väärä asento pistää bensiinin vuotamaan. Henkilöauton takaboksikaan ei ole lähellekään riittävän tiiviisti eristetty bensiinihöyryjen varalta.

    jees h-valta

    Avolava-auto toimii aina eikä tule ahdasta työvälineille eikä itsellekkään. Lisäksi avolava on kätevä sahan teroitusalusta ja tankkauksessakin joskus aina. Sitä kun nelikolla aika lähelle työmaata usein ajellaan. Nyt on molemmat aina mukana, raivaussaha ja moottorisaha. Jos on kovin pientä sälpää raivurilla mutta isommasta tehdään moottorisahalla ensi talven poltinpuuta.

    AMMATTIMIES

    MINÄ OLEN KULKENTANTUT SAHOJAN,AUTON SISÄLÄN HYVIN ON MAHTUNTUT.SEKÄN OLEN LAITANTUT,SAHAT MUOVIN PUSIN SISÄÄN,TIUKASTIN NIIN.E1 TARTU PENSAN KATKU,E1KÄN LIKA AUTON VERHOILUNIHIN KUIN JOS,TARTUU NIIN.VOI AUTON JÄLKEEN,MYYNTIN ARVO PUTOTA KOVASTIKIN.KUTEN ON JONKUN,VERTAN TUOTAN RAHAA PYÖRIEN PÄÄLÄN.SEKÄN E1 OLE RÄJÄHTYS,VAARAA KUIN PYSYY PENSAN,HÖYRYT PUSIN SISÄLÄN.

    nuori isäntä

    Autossa takaluukussa saha ja kombikannu, kun raivuri mukana niin takapenkin selkänoja kaadettuna. Samalla lailla menee saha ja kannu traktorin hytissä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)