Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • arto

    Minulle ei auto ole mikään *leuhkimis väline* se on vain kulku väline, olen ihan tyytyväinen nykyiseen, olisi varaa ostaa vaikka hiukka käytetty laatu ford maasturi. Vaikka raptor. Mutta sitten vasta eläkepäiville. Rahalle on muutakin käyttöä kuin auto.

    jees h-valta

    Onko arto aivan oikein juoksuttaa metsänomistajia auraamaan teitä kun kuitenkin veloitus pyörii joka tunnista mitä teet?
    Eikö senverran tosiaan voisi vastaan tulla että omatoimisuus edes toteutuisi näillä työkohteilla. Vertaan jälleen putkiurakointiin. Työnantaja hommaa aina suhteellisen parhaan mahdollisen työauton että kalustosta saa kaiken irti eli tilavan ja kaikilla wepastoilla sun muilla varustellun ettei asiakas pety vaikka aamun sää olisi mikä. Vaikka esim. tuo polttoainelämmitin louskii akun kypsäksi parin-kolmen vuoden jälkeen. Työnantaja esim. meillä sijoittaa puhtaasti komekymmentä tuhatta per nuppi autoon ja työkaluihin.
    En tiedä arton työsuhdetta mutta on kumma jos ei myös joko kilometrikorvaus tai autoetu pelaa. Ja jos kilometrit saa voisi olettaa että kalusto sopii työtarkoitukseen. Muistaakseni työhön kyllä kelpasi ”firman sponsoroimat raivaus-ja moottorisahavarusteet”. Miksi ei työtä tehdä ”firman maasturilla”.

    Gla

    Putkiurakointi onkin hyvä esimerkki. Kun tulet aliurakoitsijana työmaalle, pääurakoitsijan velvollisuuksiin kuuluu järjestää sinulle sosiaalitilat, kulkutiet, sähköt 20 m päähän työpisteestä, huolehtia työmaan turvallisuudesta, aputyöt, kuten kuormien purkukone jne. Käytännössä siis kaikki muu paitsi punainen matto on siellä valmiina.

    Tanelin kommenttin vielä kerran se, että sinulle Forester voi olla erinomainen valinta, mutta et voi muiden suulla asiasta puhua.

    arto

    Jesselle…en näe mitään syyttä olla pyytämättä aukaistua tietä työmaalle. Sen saa siis mo. valita jos ei tie auki jää savotta sitten ensikesään, Kävelyllä ei tienaa ja vaan pelkällä sahauksella. kilometri korvaus pelaa, ja nykyinen kalusto sopii työtarkoitukseen vallan mainiosti .

    hiliman

    LVI-alan yritykset pärjää pienilläkin kylillä varsin mukavasti, vaikka taloustilanne on varsin huono. Ei ole vielä tulleet virolaiset sotkemaan urakoita isommissakaan kaupungeissa, toisin kuin rakennusalalla yleensä. Ilmanvaihto putkia kai jo tekevät etelä suomessa, kun putket jäävät piiloon, niin huonompikin jälki välttää.

    LVI-alan palkat ja edut ovat aika epäreilu vertailu kohde, kun puhutaan lähes talkoilla tehtävistä metsäalan hommista. En ainakaan usko että kovin monet maksavat metsureille tai konekuskeille esim. kilometrejä tai muita etuja. Tulijoita taitaa pikkukylillä riittää, jos alkaa liian vaateliaaksi.

    Pähkäilijä

    Kovasti on kaikki metsiin talvisaikaankin menossa jossain päin Suomineitoa. Sen mitä tällä kulmalla olen liikuskellut ei juurikaan lumseen aikaan ole metsäteillä liikkujia saati raivaus/moottorisahat soi ja ammattimetsuritkin ovat usein lomautettuina lumisen ajan.

    oksapuu

    Neliveto, maastovaihteet ja takaakselin sähkölukko.
    Tuolla on pärjätty…

    Rane

    Tuota Tanelin pointtia pienen pakin tarpeellisuudesta ei usein tule ajatelleeksi.Kun esimerkiksi peruuttaa täysinäistä pilkekärryä asiakkaan pihaan pieneen ylämäkeen ,niin se on välttämätön.
    Muutenkin näissä citymaastureissa kytkin tuppaa olemaan alimitoitettu,henkilöautokaliiberia.

    Korpituvan Taneli

    Rane:
    ”Muutenkin näissä citymaastureissa kytkin tuppaa olemaan alimitoitettu,henkilöautokaliiberia .”

    Juuri tämä vika on Foresterissakin.
    Selvennyksenä, Foresterissa ei ole lukkoja.

    Vielä tuosta nelivedosta:
    Se on tekniikan kehittyessä vähitellen tulossa yhä uusiin automalleihin. Mitäköhän nämä kaksivetomiehet sitten tekevät kun kaksiveto alkaa olla historiaa. Ilmeisesti siirtyvät museoajoneuvoihin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Gla:
    ”Tanelin kommenttin vielä kerran se, että sinulle Forester voi olla erinomainen valinta, mutta et voi muiden suulla asiasta puhua.”

    Kenen suun minä nyt sitten olen tässä varastanut? Sinunko?
    Katsotaanpa toimeksiantoa, Eli aloitusta
    Horjumaton:
    ”…. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !”

    Juuri esim. Foresteri täyttää nämä ehdot.
    Minäkin lähdin etsimään huonommille teille sopivaa autoa ja olin vähän valmis pikitie ominaisuuksista tinkimäänkin. Sain etsimäni, mutta myös niin hyvän asfaltti auton etten ole moisella ennen ajanut. En tiedä vaikuttaako tuo nelivetoisuus sielläkin jotakin. Subaruissa tuo jatkuva neliveto tekee ajamisesta yksinkertaista. Ei vain ole niitä ylimääräisiä namiskoja, paitsi Foresterissa kertojavipu. Uudessa ei enää sitäkään, vain 6+1 vaihteisto.
    Nelikon myötä tulee yleensä myös hiukan parempaa alustatekniikkaa yms. Esim. Foresterissa kuormaus autossa ei tunnu missään, ei myöskään koukkupaino jne.

    Subaruissa kytkin ei ole niitä parhaimpia, liiaksi ”henkilöautomainen”. En myöskään ole suoralta kädeltä ihastunut nyt uusien Forester-mallien ratkaisuun korvata kertojavipu yhdellä maastovaihteella. Tämä 6+1 vaihteisto unohtaa peruuttamisen vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta minulla ei ole mitään kokemuksia Foresterin automaattivaihteista, josko lienevät hyvinkin metsään sopivia?

    Kuten olen sanonut nelikkoja on toki monia Subarua halvempiakin, niiden ominaisuuksista en vain osaa sanoa mitään.

    Neliveto sen olla pitää metsämiehellä!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 600)