Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • e-h e-h

    Niin ja ei tarvihe linkomiestä ootella aina lumisateen jäjiltä,eilenkin Octavia meni mehtätietä pitkin että lumi suihkusi ,uutta lunta varmaan oli reilu 15 cm.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Itsellä ikäloppu raasku,etuveto farmari jolla parikymmentä vuotta ajellut.Kun renkaat uudet pärjää tyydyttävästi,mutta seuraava kyllä neliveto.Muutaman kerran on pitänyt hinausapua lumesta pääsemisestä soitella ja lapioinilla monesti olen joutunut avittamaan.Usein pienestä kiinni,mutta kun ei vaan lähde ,pyörä vaan kuoppaa kaivaa.Kun olen ollut kyydissä nelivetoautossa,on tullut selväksi, että neliveto on hankalissa paikoissa poikaa,oli sitten kelirikko tai lumitalvi.

    Juuri nyt metsäteilläni lunta sen verran,että auraamattomille osille ei enään hirveä mennä.Viime talven selvisin nippanappa läpitalven ilman auruuta.Mutta huilataan talvisydämmellä,raivuritkin talviteloilleen nostelin.

    Gla Gla

    Uusi Forester maksaa bensakoneella perusmallina 32 865 €, dieselinä 37 644 €. Tiloiltaan vastaavan alemman keskiluokan auton eli esim. Octavian saa alkaen 23 319 € tai 26 017 €. Tässä tietysti voi heti sanoa, että vertailukohde on väärä. Toki löytyy Foresteria kalliimpia malleja kaksivetoisenakin. Perusautojen äiti eli ylemmän keskiluokan Avensis maksaa bensamallina alkaen 26 000 ja dieselinä alkaen 29 000 €. Nelivedon hintaa voi haarukoida paremmin haarukoida niiden merkkien hinnastoista, joissa on vastaavat mallit molempina versiooina. Ei neliveto Subarussakaan ilmaiseksi tule.

    Kukaan ei ole väittänyt, että kaksivetoinen menisi yhtä hyvin kuin nelivetoinen. Kyse on siitä, millä autolla pärjää niissä oloissa, joissa itse ajelee. Minä totesin, että metsämies ei välttämättä nelivetoa tarvitse, tästä on useita esimerkkejä olemassa. Kannattaako maksaa 7000-8000 euroa enemmän Foresterista, jos Avensiksellakin pärjää.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Saattaa olla että kaksivetoisetkin ovat nykyään pohjastaan vähän parempia kuin ennen. Minulla vasta Foresteri oli sellainen ettei se ihan ehdoin tahdoin yritä kasata lunta aina jonkun akselin eteen. Tietysti tässä tullaan taas siihen että pitää tietää ettei sileäpohjaisella nelikollakaan pääse missä vain hangesta läpi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MJO

    Kukaan ei ole väittänyt, että kaksivetoinen menisi yhtä hyvin kuin nelivetoinen. Kyse on siitä, millä autolla pärjää niissä oloissa, joissa itse ajelee. Minä totesin, että metsämies ei välttämättä nelivetoa tarvitse, tästä on useita esimerkkejä olemassa. Kannattaako maksaa 7000-8000 euroa enemmän Foresterista, jos Avensiksellakin pärjää

    Samaa mieltä. 7000-8000 eurolla saa melkoisen pätkän metsätietäkin ja senkin saa vielä poistoihin. En ole koskaan miettinyt autohankintaa metsätalouden kannalta, enkä tule vastaisuudessakaan miettimään.

    En tiedä olenko oikeametsämies, mutta lainhuutojen perusteella ainakin metsänomistajaksi voidaan kutsua.

    MaalaisSeppo

    Itse olen pärjännyt hyvin 2-vetoisella diesel farmariskodalla. On muuten tullut edulliseksi. Ostin uutena erikoistarjouksesta viimesimpiä 1.9 TDI-malleja hintaan 22.700,-. Olen auton ”tulopuolena” pitänyt metsänomistajan kulukorvausta 24 c/km ja lainan korkona 2 % (sen sain pankista autoon). Kilometrejä on nyt 190000 ja auton jäännösarvo kaikki kulut huomioon ottaen ko. laskelmassa 4500 €. Eli hyvin riittää metsänomistajan ”kilometrikorvaus” kohtuullisen auton kuoletukseen.

    Horjumaton Horjumaton

    *** Alkuperäinen ideani oli kysellä juuri vaihtoehtoja näille nykyfarkuille,joissa maavaraa 9-13 cm. Esim. Passatti on hyvä auto mutta pilattu ihan surkealla maavaralla nykyisin. Hakusassa siis peli jolla pärjää vielä siinä 20cm hangessa. Siinä kyllä harva 2- vetoinen etenee kun henkilöautoissa pysytään. Foresteri/Outback näistä kevytversioista on ehkä houkuttelevin ja bensana mieluimmin. Dieseleillä saa ajella ihan tarpeeksi muissa tehtävissä.

    suorittava porras suorittava porras

    Taitaa olla miehestä kiinni , millaisen menopelin tarvitsee .
    Muutamia vuosisa sitten oli työautona takavetoinen (lukolla)
    avolava , jolla ajelin säännöllisesti hakkuutyömaille kolmen vuoden ajan. Vetoapua en tarvinnut kertaakaan , vaikka teiden aurauksissa oli välillä isojakin puutteita . Päivittäiset työmatkat olivat yleensä reilustiyli 100 km päivässä ja ne viimeiset kilometrit joskus hyvinkin huonoja polkuja .
    Nyt on alla ollut useamman vuoden täysiverinen nelikko . Se on toki tarpeen , kun on hinattava kesäisin perässä lähes parin tonnin kuormaa -kantokäsittelyaineita ja muita tarvikkeita. Lisäksi lavalla on usein 600 litran polttoainesäiliö.

    Sen raivaussahan tarpeineen saa metsään ja sieltä pois kyllä paljon kepeämmilläkin kaluilla . Suojapussi sahalle ja polttoaineelle , niin
    pienellä kolmisylinterisellä(kulutus 5-6l/100km) crosoverilla pärjää normiolosuhteissa loistavasti . Isot pyörät lähellä korin kulmia takaavat kulun vaikeissakin olosuhteissa . Kampe(auto) mahtuu myös kulkemaan ja kääntymään ketterästi ahtaissakin väleissä.
    Marja- ja sienestysreissuille ehdoton peli . Samoin kaupunkiin ostosreissuille . Aina löytyy riittävän tilava parkkiruutu. Moottoritielläkään ei ole toisten tulppana (huipun. 170km/h). Kelpaa myös vaimolle ja kriittisen nuorison tarpeisiin.
    …että ajelkaa vain nelivedoilla , mutta taloudellisempiakin vaihtoehtoja on olemassa . Itse en tarvitse mitään m..jatkeita… Riittää kun katsoo perhepotrettia ja sieltä loistavia silmäpareja . Niitä on useita : )
    Olen myös sitä mieltä , että kannattaa urhata ne löysät rahat mieluummin siihen metsätien kunnostamiseen , kun nelivetoiseen autoon. Tämä ratkaisu tukee tulevaisuuden puuhuollon tarpeitakin paremmin.

    tervaHauta

    pelkästään metsä ja metsään ajossa olen suosinut muutaman satasen autoja. Huonoon paikkaa kuljen traktorilla valtra 6400.
    Kaupunki ja kirkkomatkat saksalais- valmisteisella kulkulaitteella. Välimatkat metsiini on lyhyet kaukaisin n 10km

    Tee Ström

    ”Olen myös sitä mieltä , että kannattaa urhata ne löysät rahat mieluummin siihen metsätien kunnostamiseen , kun nelivetoiseen autoon. Tämä ratkaisu tukee tulevaisuuden puuhuollon tarpeitakin paremmin”.
    Lähetetty: 1 h, 8 min sitten
    Lähettäjä: suorittava porras

    Niinhän niiden tiekuntien pitäisi hoitaa nämä tienpätkänsä. Mutta kun ei niin ei. Näin metsurinkin näkökulmasta katsoen monet metsäautotiet alkaa olla siinä kunnossa, ettei niihin kehtaa lähteä millään normi henkilöautoilla tappelemaan. Tukkirekat on ruhjoneet syksyn sateiden aikaan useinkin tiet täysin ajokelvottomiksi, kauheat urat, toisaalla melkoisia monttuja. Talvisin metsäautotiet aurataan muutaman kerran. Ei tällaisiin rummakoihin kukaan täysjärkinen 2000 -luvun henkilöautoa aja.
    Ja toisaalta lumihangessa lapioiminen metsäautoteillä ei paljon metsurinkaan tilipussia nosta – päinvastoin energiaa pala aivan turhanpäiväiseen toimintaan. Työmaalle pääseminen pitäisi olla itsestäänselvyys nykypäivän Suomessa. Mutta ilmeisesti tämä ei koske metsätyöntekijöitä. Kun näitä hommia aikoo tehdä, pakko on metsurinkin sijoittaa ne vähäiset ”ylimääräiset” sentit oikeaan maastoautoon. Sellaiseen, josta löytyy ns. maastovaihde ja jolla kohtuudella pääsee sinne työmaalle. Merkillä ja mallilla ei ole merkitystä – pääasia, että vehje toimii ja kulkee kohtuullisilla kilometrikuluilla. Ei noita metsurin sahoja ja työkaluja viitti kilometrejä kanniskella päivittäin.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 600)