Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 591 - 600 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Korpituvan Taneli

    Sinänsä mielenkiintoinen tuo rengaslaskuri, vaikka ei tässä nyt välitöntä tarvetta sille olekkaan. Täytyy paneutua asiaan kun tulee seuraavan kerran renkaanosto. Tosin olen ollut hiukan nihkeä vaihtamaan rengaskokoa tai muutakaan, siitä mitä valmistaja suosittelee. Ottaen kuitenkin huomioon valmistajien yli-innokkuuden matalaan profiiliin, niin voisihan sitä kokeilla.

    Tuo mittarivirhe vain korjaantuu kun rengas kasvaa. Eihän näistä autojen omista nopeusmittareista mihinkään ole, navikaattori se olla pitää jos todella haluaa nopeutensa tietää.
    Aikanaan tuo mittarivirhe oli ainoa asia johon olin tyytymätön foresterin ostettuani. Opeleissakin oli virhettä ollut, mutta tässä oli yli 10% .
    Selvitinkin sen viranomais vaatimuksen silloin. Auton mittari ei missään tilanteessa saa näyttää liian pientä nopeutta, toisinpäin se saa valehdella vaikka mitä. Siis suhteellinen virhe saa olla 10% ja lisäksi 4 km/h. Toisin sanoen kun autolla ajetaan tarkalleen 100 km/h, niin mittari saa näyttää 114 km/h ja se on vielä didektiivien mukaan sallittua.
    Voidaan siis todeta että autossa ei ole asiallista nopeusmittaria ollenkaan. Tämä on minun mielestäni jopa turvallisuuteen vaikuttava puute, kun kuljettajalla ei ole nopeustietoa, vaan hänen on arvioitava se itse, mittari antaa toki hiukan suuntaa sille arviolle.
    No tämä mittarivirhehän vain siis pienenee kun renkaan kehämittaa suurennetaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Tuo on Taneli nimenomaan japanilaisten autojen ongelma. Siellä ei jostain syystä oikeaa näyttöä saada aikaan joka kyllä näkyy valitettavasti tuolla maanteilläkin. Kaikkein eniten alinopeuksia ajavat juuri Nissanit, Toyotat, Suzukit ja Mazdat. Ilmeisesti siihen sitten saa lisätä Subarunkin listalle. Kumma kyllä varsin monet näyttävät uskovan siihen mittarinäyttöön vai mikä ihme lie?

    LMP

    Tänään raivuulta tullessani vastaan tuli uudehko Qashqai. Kuski ei uskaltanut mennä kapoisella tiellä 20 cm likemmäs soran reunaa. Mikäs siinä, kyllä minä Transporterilla ojanpenkan heinikkoon pääsin. Olisi vaan ostanut vaikka Primeran ja pysynyt pikitiellä. Tai vielä mieluummin ison telkkarin ja ajosimulaattorin.

    Korpituvan Taneli

    Ei ole pelkästään Japsien ongelma. Silloin jollain autopalstalla, oliko Suomi24, asiaa manailin niin sanottiin vain volsun vain vähän papemmin noissa karkeloissa pärjäävän. Jollain pösööllä oli kuulemma ollut jotain vaihtovempeleitä nopeusmittariin, niin että se sai näyttämään lähes oikein. Sekin oli jo silloin historiaa.

    Mikä muuten on sellainen kuin alinopeus? Ei ainakaan tieliikennelaki sellaista käsitettä tunne. Vai onko taas joku vain Harjavallassa käytössä oleva asia?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Nyt siitä keskustellaan aika vilkkaastikin varsinkin lehtien palstoilla. Vaateita ”alisuorittajien” suhteen alkaa esiintyä muiltakin kuin minulta.

    Korpituvan Taneli

    Juu saatetaan keskustella, mutta mihinkään lakiin tai asetukseen tullainen käsite ei perustu.

    Keskustellaanhan mekin täällä kaksi vedosta ja nelivedosta, mutta kummastakaan ei ole kai muunlaisia pykäliä, muuta kuin se että ajoneuvon voimanlähteen ja voimansiirron pitää olla luotettavia ja sitä sitten katsastusmiehetkin valvovat, mutta eivät hylkää autoa kummankaan järjestelmän takia.

    Eli sellaiset keskustelut voi ihan hyvin siirtää ABC:n baarin nurkkaan. Sellaista puheista ei tule edes sitä sopivaa ropinaa, joka kuuluu kun lammas papanoi tuohelle.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo

    Näkyi noita ”alisuorittajia” taas täällä melkoisen paljon olleen viikonvaihteessa poliisin vakiintuneella tutkapaikalla sakotettavana.
    Aika tasapuolisesti saalis jakaantui saksalaisten ja japanilaisten autojen kesken.
    Lehtitiedon mukaan joku ajanut satasen alueella 35 km/t ylinopeutta, mutta ei ollutkaan pysähtynyt ja nosti nopeuden takaa-ajossa soratiellä 150 kilometriin tunnissa, kunnes lopulta päätyi ojaan.

    Kantona

    Noista yli- ja alinopeuksista sen verran, että kokemani mukaan tuskin kukaan ajaa liikennemerkillä osoitettua suurinta sallittua nopeutta. Itse pyrin tuota nopeutta aina ajamaan sen ollessa enintään 80 km/h. Satasta en aja vaikka saisikin. Kaikki muut ajaa ylinopeutta.

    Mielestäni on naurettavaa nämä lievennykset eli saa ajaa 3 km/h kovempaa kuin liikennemerkki osoittaa. Minusta liikennemerkki osoittaa maksiminopeuden ja sen ylityksestä roima sakko, aivan turhia nuo joustot. Ja reilusta ylityksestä armotta kortti pois ja auto ajokieltoon, sakon maksamatta jättäjät kuokkimaan Seutulan ikuiselle lentokenttätyömaalle tienaamaan rahaa valtion kirstuun. Huonokuntoiset kuorimaan parempikuntoisille potaatteja keittiöön

    Kantona

    Tuosta renkaan profiilista olen myös sitä mieltä, että 85% olisi varsin kelpo metsämiehen autoon. Lappalaisia sai aikanaan tuolla profiililla mutta ne olivat aika liukkaat muuten.
    Hankookoin Dynapro 33 tuuman ulkohalkaisijalla ja 12,5 tuuman leveydellä on 15 tuuman vanteen päällä oiva yleisrengas, metsään ei täysin soveltuva kuitenkaan kun ei ole ristikudostyyppiä ja siksi aika helposti kyljet repeää. Mutta hyvä asfaltilla ja helpohkossa maastossa

    jees h-valta

    Johan menisi autoilu hankalaksi ja jopa vaaralliseksi jos ihan pilkulleen pitäisi pysyä rajoituksen sallimissa. Yhtä mittarin tollotustahan se olisi. Ketä ajaa useita tunteja kestäviä matkoja ei varmasti aivan tuolle linjalle lämpene. Eipä tämä valtakunta kyllä sillä rikastu jos aletaan kulkemisten laitaa puskissa kytätä. Ja on jo nyt havaittavissa että kameratolpille vedetään turhankin alas nopeus ja tulee tätä, jonossa varsinkin vaarallista heijausta eli jarruttelua ja kaasuttelua. Kyllä liikennetilanteidenkin ymmärrystä pitää löytyä eli hiljaiseen liikenteeseen enemmän rajoitusjoustoa ja vilkkaaseen sitten hiukan tiukempi linja.

Esillä 10 vastausta, 591 - 600 (kaikkiaan 600)