Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Rane

    Transportteri on mainio valinta miehille jotka eivät ole teiden ritareita:

    MIISU4F

    Minun kuusi vuotta omistamani Volvon, 440 vm 1994, moottori sanoi sopimuksen irti kunnioitettavassa 407 000 kilometrin määrässä. Oli halpa pitää ja metsätöissä juutuin sen kanssa (uhkarohkeutta tai laiskuuttani) kerran- pari vuodessa a) mutaan, b) peruutin jonkun korkean päälle. No, AL vakuutus kattoi hinauksen/irroituksen.

    Oli pakosti hankittava uusi kaara. Jos en tekisi metsätöitä, en taitaisi edes tarvita autoa. NO: Kolme viikkoa nettiautoa ja noin 20 autoliikkeessä vaihtareita käydessä fyysisesti katsomassa ja osaa koeajettua aloin olemaan runsauden määrästä sekaisin.

    Metsälehden autojuttu, jossa oli yhdellä se Foorttin Farkku. Sellainen oli melkein näpeissäni. Jäin haikailemaan liikaa ja se meni nenän ohi.

    Koska asia on vaan päätettävä- piste tuli, kun hankin Skoda Fabia Ambienten 2010 vm. Kertaheitolla 1900 luvulta tälle vuosituhannelle ja kymmennellekin =D

    Etuvetoisella olen pärjännyt pitkään ja huonommalla maavaralla. Tuossa on korkeamman profiilin renkaatkin kuin köppänäVolvossa. Jos tie muuttuu oikein pahaksi- kyllä osaan kävelläkin. 8kk/vuosi metsätyöaikaa on suht säädylliset kelit ajaa.

    Volvo lähti Kuusakoskelle ja siitä pieninä palasina kohti uusioelämää ties missä. Bless You! Minun seikkailu farkun kanssa alkaa.

    Gla

    Tuollainen Skoda vaikuttaa onnistuneelta mallilta. Pienet ulkomitat, suuret sisätilat. Pienikokoisella autolla selviytyy vähemmällä maavaralla kuin isolla. Moottorista riippuen jakopää on ainoa asia, mikä jää arvoitukseksi.

    jees h-valta

    Toteaa metsäautoasiantuntijamme Gla joka käykin lähinnä Corollallaan hirvituhoja tarkastamassa. Pääseehän siinä tarkastajan autossa lopun matkaa. Ja jolle akkuaita on liian kallis mutta uudistuksen epäonnistuminen muutamaan kertaan ei.
    Mutta itse asiassa en valitettavasti voi Miisua onnitella onnistuneesta autovalinnasta. Skodalla olisi ollut pikkasen enemmänkin annettavaa sille metsätyön huonohkolle uralle. Nimittäin ajouralle. Mutta ehkä tähtäin onneksi onkin jo pikkuhiljaa siisteihin sisätöihin ja niihin kyllä pääsee tuolla nyt valitullakin pikkuautolla.

    Gla

    Jopas sattui, tarkastajalla oli Skoda. Ei Fabia, vaan Octavia. En tarvinnut häneltä kyytiä. Sinne, mihin palstoillani autolla pääsee, pääsee henkilöautolla. Rahaa olen käyttänyt teiden tasoittamiseen saman verran, kuin minulla kuluisi vuoden tai parin aikana nelivetoauton ja kaksivetoauton kulutuseroon. Puhumattakaan siitä, että ajaisin maasturilla henkilöauton sijaan.

    Visakallo

    Ymmärrän vallan hyvin sen, että metsäammattilaiset, jotka joutuvat jatkuvasti liikkumaan hyvinkin eritasoisilla teillä kelillä kuin kelillä, tarvitsevat siihen soveltuvan kulkupelin, mutta sitä en kyllä täysin ymmärrä, että pääsääntöisesti omissa metsissään liikkuvat kiusaavat itseään huonosti rakennetuilla ja -hoidetuilla teillä, ja käyttävät tämän takia enemmän rahaa ajokalustoonsa.
    Olen vuosien myötä rakentanut ja rakennuttanut ympäri vuoden puunkuljetukseen sekä henkilöautolla ajoon soveltuvan metsätieverkosten siten, että metsäkuljetusmatka ei nouse 200-300 metriä pidemmäksi, eikä tästä ole aiheutunut missään vaiheessa liian isoa kustannusta metsätalouteeni, vaan juuri päinvastoin.

    metsä-masa

    Perheen kanssa tyylikkäästi tienpäälle ja kaupunki harrastuksille: Siihen käyttöön on tarjontaa paljonkin, mutta yksi hyvä on Volvon XC60, se kulkee myös pienempiä teitä.

    Mutta työvälineiden ja tarvikkeiden kuljetus ei onnistu järkevästi, on varomista ja suojaamista liian paljon.

    Metsän omistajan yleiskäyttöön on kyllä neliveto lava-autot parhaita, niillä onnistuu painavienkin tavaroiden kuljetus, tavaratilan vahvan muovikaukalon ansiosta, eikä kulkeudu ohjaamoon poltoaineiden ja työkalujen hajut.

    Neljä kertaa neljä Cab malleja taitaa olla tarjolla kaikilla mahantuojilla. Itselle osui 52000 km ajettu FORD RANGER Super Cab kohdalle, joka on toimittanut tehtävänsä oikein hyvin metsään liittyvissä ajoissa ja kuljetuksissa.

    Kevyempään kulkemiseen on kylläkin tarvetta toiselle autolle !

    suorittava porras

    Tiet olisi todellakin rakennettava teiksi eikä kinttupoluiksi.
    Rumaa jälkeä syntyy lähes aina , kun huonon tien varrelta tai päästä korjataan puuta . Jos kulkemiseen tarvitaan nelivetoa suurimman osan vuodesta , on tie tarkoitukseensa kelvoton . Jo koneen tuonti savotalle aiheuttaa ongelmia tien kunnolle . Myös ralli palstalle kantokäsittelyainekontti (1000litraa) peräkärryssä + täysi polttoainesäiliö lavalla saa heikon tien pettämään .
    Huoltokärryn pysäköiminen ajoradan sivuun aiheuttaa monesti syvät painumat tien reunaan . Kunnon huoltolittymiä tarvittaisiin nykyistä enemmän tien molemmin puolin .

    …mutta mutta aiheeseen palatakseni… Riski nelivetoinen avolava
    on omassa työssäni välttämättömyys. Lähes tuhat kiloa tavaraa lavalla ja reilu toinen momoma peräkärryssä ei tahdo nykyolosuhteissa kovin laihoilla eväillä palstalle päätyä . Raivaussaha kulkee kevyemmilläkin vehkeillä .

    jees h-valta

    Metsä-masa on mielestäni oivaltanut kalustonsa oikein hyvin. Tuo linja liippaa ihan ittelläkin lähellä. Ja juuri nuo ajatukset eritoten.
    Kuten olen haikaillut avolavani vaihtuu jossain kohtia nelivetoiseksi. Nyt takatuupparikin menee kuormalla aina hyvin kohteeseen kun maavara ja ramu rakenne kyllä kestää mutta tyhjällä lavalla se on tosi onneton poistulija. Nyt on kyse lähinnä juuri perustetuista ja vielä kovettumattomista metsäteistä. Että on niitä rakenneltu useita satoja metrejä lähivuosiajalla.

    MIISU4F

    Kiitos Jees *kannustuksesta*. Olen siis pärjännyt 8 vuotta *metsäurastani* henkilöautolla. Pari vuotta oli ikäloppu Mitsun Pajero. Sillähän koitinkin kerran taimilastissa säästää parin sadan metrin kävelymatkan ja eikös painunut ajouralla. Juuttui hetkesi. Pääsin irti ja luulin jopa pääseväni jatkamaan matkaa kun se juuttui uudelleen. Hyppäsin ulos ja niinhän se oli jäänyt öljypohjasta kantoon. No.. Purin koko taimilastin mitä oli auton sisällä n. 50 säkkiä kuusta. Pistin puuta ja havua renkaiden eteen ja koitin kaikki mahdollisia temppuja- siinähän killui.
    Soitin esimiehelle, joka tilasi lähimaatalosta traktorin avuksi. Pönkättiin vähän Pajeroa, että irtosi. Esimies siihen, että mitä lähdit täydellä kuormalla ylämäkeen ajouraa. Eihän tuonne kukaan ajaisi.
    Kantamalla olisin saanut nopeammin taimet palstalle.
    Pajerolla menin liiankin uhkarohkeisiin paikkoihin. Mutta toi taisi olla ainoa kerta kun jäin totaalisesti jumiin Pajeron kanssa.
    Totesin, että voin luopua siitä muutenkin pitovaikeuksien (kallis) vuoksi ja sitten oli Volvon aika kuusi vuotta.
    Metsäurani aloitin VW Jettalla jotain 1989 mallilla. Sillä ajoin niin ikään pari vuotta ongelmitta.

    En todellakaan ole siirtymässä siisteihin enkä sisähommiin!
    Enkä ajaisi millään autolla enää ajourille. Jalat toimii ja metsätyöaika on huhti-joulukuu. Ei tule olemaan ongelmia sen enempää tuon kuin edellisenkään auton kanssa umpihangessa ajosta. BTW työkausien lopussa, kun lumentulot alkoi, Volvo suoriutui 15 sentin umpilumesta talvirenkailla auraamattomalla hiekkatiellä.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 600)