Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • rekkamies

    Viime talvena tuli meidän ajo-ohjelmaan 4-5 vuotta vanha noin sadan kuution energia puu erä 300m pitkän penkkatien päästä. Erä oli ollut ajossa jo muilla automiehillä, sitten se oli hakkuri porukan ohjelmassa tehtävänä hakettaa puut siellä tien päässä.
    Yhä edelleen puut odottivat noutajaansa. Penkkatie oli niin kapea ettei sitä pitkin mahtunut kuorma-autolla kulkemaan, kevyt rakenteinen ajettavissa vain maan ollessa jäässä, ei kääntöpaikkaa edes nupille.
    No, hommasivat metsurin kaatamaan koivuja tien varresta, traktorin polkemaan ja jäädyttämään tietä.
    Parin viikon tien kunnostuksen jälkeen mentiin nupilla hakemaan puita , tarkoituksena telata ne tien varteen. Pieni läpimittainen puu oli jo niin haurasta, ettei jäisestä pinosta lähtenyt kuin pätkiä irti. Ei mitään mahdollisuutta saada enää pysymään pankkojen välissä. Puut olisivat vaatineet kuljetuksen laatikkoautolla (kalliimpi kyyti). Eivät heti joutaneet laatikkoautolla noutamaan, tie ehti sulaa lauhan talven ja aikaisen kevään vuoksi.
    Pino on vieläkin siellä tien päässä ja taitaa sinne jäädäkin.
    Jos lavetilla ei saada vietyä koneita puun varastopaikalle asti, voi edellä kuvatunlaisia ongelmia puiden liikkeelle lähtöön tulla. Meidänkin tapauksessa työnjohto erittäin harvoin jalkautuu maastoon tietokoneen ruudun takaa.

    jees h-valta

    Glalle senverran että vaikka olisin tiehankkeen heti palstan ostettuani laittanut vireille siitä ei olisi ilos ollut niille hakkuille. Vieläkään ei suon ylitys kestä kuin juuri ”ökymaasturin” ja siinäkään ei liiemmin saa sivuun lipsua. Se vain on vuosien juttu tien tekokin pystymetsään.
    Ja alkuperäinen syy koko tieuran vaihtumiseen täysin toiselle laidalle oli siihenasti erittäin hövelisti käyttäytyneen toispuolen metsänaapurin kelkankääntö. Tein hänen metsäänsä jo yhden pengertien hakkuita silmälläpitäen heti alkuvaiheessa yhden notkon yli. En vaatinut euroakaan häneltä. Kun sitten ensimmäisiä hakkuitani tehtiin yllättäen hän ilmoitti ettei hänen lähisukulaisensa tykkää toisen alavan paikan läpi ajosta joka oli pakollinen lanssiin menosuunnassa. Hommasin siihenkin rumpuputken ja hänen kaivuullaan piti vahvistaa tämä kosteikko. Kun se putki vartoaa vieläkin sitä kaivuutyötä siellä hänen metsässään loppui minulta vain kärsivällisyys ja yhteistyöhalu. Tämän metsätiehankkeen taas toisen rajanaapurin kaas ei ollut mitään ongelmaa. Maksoi ihan yhdellä puhelinsopimuksella puolet ja olemme erittäin hyvissä väleissä nyt. Kaiken huipuksi tämä edellinen ”yhteistyökumppani” alkoi vinkua kulkulupaa sen uuden tieni kautta! (Ei saanut)

    jees h-valta

    Ja voin vielä lohduttaa Glata että yksi niistä kolmesta mökistä on myytävänä. Täällä Satakunnassa sijaitseva. Että ostoksille vain niin pääset ”ökyilemään” sinäkin. Mutta sillä Corollalla ei mökkitiekään aivan hyvältä tunnu. Se kun on oikein muotoiltu eli keskusta korkeammalla. Ja kun se on kaunis nurmikenttä kesällä se on tähän sademäärään hiukan niljakas.

    jees h-valta

    Ja kerran vielä: En ole ollenkaan niin perusmetsittynyt ettenkö ymmärtäisi muunkin elämän tärkeyttä. Meillä se on aina kulkenut myös metsätalouden aikana yhtä tärkeänä rinnalla. Kun poikamme oli noin vuoden vanha ostimme tämän Kynäksen maankuulun lohijoen yläpuolella olevan mökin jota nyt myymme. Kyllä siinä hiukan pitkään katsottiin kauppakirjojen teossa kun poika oli vielä kantokopassa.
    Emme tietenkään silloinkaan kerinneet kohteeseen perehtymään näytössä vaan komppasimme sen vähän siihen aikaan arvuuperiaatteella ja kyselemällä. Oli kaupantekotilaisuudessa eke kerta kun myyjät oli päitteen meitin kaas. Hiukan oli epävarma olo kun lähdimme kauppakirjojen jälkeen mökille kahveille. Mutta oikeeseen pihaan sentään mentiin heitin perässä. Meille oli tärkeintä lapsiystävällinen miljöö ja harrastusmahdollisuudet. Vesi ja vesistökin jäi aivan sivuseikaksi. Veneenkin varasti sorsastajat rannasta. Mutta nyt se sama ”nassikka” timpraa työkseen ja harrastaa meitin mökkien saneerausta vielä lisäksi. Itse jo vähän otan rauhallisemmin. Keittiökalut sentään nostettiin kahdestaan emon kaas seinälle. Hyvää se ollapitää kun myytään. Oho,hiukan lipsui aiheesta rönsyilemään. Mutta Glalle osasyytä.

    Visakallo

    Hallitusneuvotteluissa on nyt sovittu autoveron alentamisesta kahdellasadalla miljoonalla eurolla ja sama summa kerätään takaisin käyttömaksuilla.
    Autokantaa halutaan näin nuorentaa ja piristää autokauppaa.

    Visakallo

    Näkyi olevan uudessa hallitusohjelmassa, että päiväsakko lasketaankin jatkossa siten, että kuukausitulot jaetaan kolmellakymmenellä entisen kuudenkymmenen sijasta, eli sakot kaksinkertaistuvat. Samalla nostetaan myös suurin rikesakko 230 euroon.
    Sakot ovat siitä hyvä valtion rahankeräysmuoto, että niihin voi itse aika paljon vaikuttaa, eikä ne ole pakollisia.

    jees h-valta

    Niin kait sitten, mutta sujuvalla ja joustavalla liikennekulttuurilla päästään kyllä parempaan tulokseen valtiontalouden kehityksessä kuin ”puskakytiksellä” rahastamalla. Mielestäni tuokin kolahtaa juuri paljon työksen tienpäällä liikkuvien jo ennestäänkin huimiin liikenteen kustannuksiin. Toivon edelleen poliisivoimilta järkevää asennetta ja pyrkimystä saada sujuvuutta kulkuun. Niitä turhia jarrujakin voisi alkaa rahastaa.

    LMP

    Etuvetoisella Transporterilla olen kyennyt kaikki tarpeelliset metsään liittyvät ajot ajamaan. Huvia ja muutaman askelen säästöjä ehkä nelivedolla olisin saanut. Ja tavarankuljetuksessa Porter pesee Hiluxit ja Touaregit ynnä muut vastaavat mennen tullen, kun ei mitään isoja polttoainesäiliöitä tarvitse kuskata. Taukotilanakin se on oiva.

    Rane

    Transportteri on mainio valinta miehille jotka tarvitsevat taukotilaa.

    jees h-valta

    Harvemmin vain tulee metsään lähdettyä tauot aivan tärkeimpänä pointtina. Mutta taukoa tulee varmasti kun et pääse autolla likikään perille joten mieluusti nelikko ja maavaraa. Eväät syödään pikapikaa kannon nokassa ja taas menään.

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 600)