Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Visakallo

    Eipä nyt ole muutamaan vuoteen tullut pikavoittoja, nuorenpana tuli joitakin.
    Satun vai töiden ja asumisen takia säännöllisesti liikkumaan ko. sakorysän alueella, joten olen vähän niinkuin tarkkailupaikalla.
    Kyllähän perjantait ja sunnuntait näyttävät kaikkein tuottavimpia päiviä ylinopeussakkojen suhteen olevan.
    Viikonloppuliikenne on yhä enemmän myös muuttunut samaan aikaan molempiin suuntiin tapahtuvaksi.

    Visakallo

    Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld otsikoi juttunsa tylysti: ”Kamkedjan från helvetet”, jakoketju helvetistä.

    Toimittaja Marcus Nybergin auto on Golf Variant vuodelta 2010. Siinä on 1,4-litrainen moottori. Jakoketjun pettämisen aiheuttamien laajojen vaurioiden vuoksi koko moottori piti vaihtaa. Autolla on ajettu 102000 kilometriä.
    Lehden huoltospesialistin Göran Huuskon Polossa jakoketju puolestaan oli hypännyt hammastuksessa. Auto meni vikatilaan, eikä moottoriin ehtinyt syntyä laajempia vaurioita.
    Huuskon Polo on vuosimallia 2011, ja silLä on ajettu 80 000 kilometriä. Autossa on 1,2 TSI -moottori.

    Suomessakin jakoketjuongelmat ovat tuttuja tietyn ikäisistä TSI-moottoreista. VV-Auton koulutuspäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että joissakin tapauksissa ketjuissa on havaittu ennenaikaista kulumista.

    Teknikens Värld kertoo, että Volkswagen lanseerasi 1,4 TSI -moottorin vuonna 2006, ja sitä on kehitetty vaiheittain. Moottoria on asennettu esimerkiksi Poloon, Golfiin, Passattiin, Tigauniin, Jettaan, Touraniin ja Sharaniin. Vuonna 2014 VW uudisti moottoritekniikkaa ja vaihtoi ketjun hihnaan.

    Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita.

    Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.
    Kauppalehti

    jees h-valta

    Ja tuohon puuntakusen artikkelilainauksen loppuun pitäisi vielä liittää että oikeilla öljyillä huollettuna. Nyt esim. monet yksityiset huoltoketjut kuten Fixus ovat painottaneet että moottoreihin laitetaan valmistajan suosittamat vähäkitkaiset öljyt jolloin myös jakopää saa parhaan mahdollisen voitelun. Noita tapauksia olen yhden kertonut täälläkin kun myyntiedustajan Passat laukesi yhden ”halvan” moottoriöljyn vaihtoon. Melkein uusi auto.

    Visakallo

    Ruotsin autoliitto kritisoi ankarasti Volkswagenia siitä, ettei yhtiö ota vastuuta autojensa jakoketjuvaurioista. Järjestö julkaisi listan autovalmistajan merkeistä ja malleista, joiden ostamista se neuvoo harkitsemaan kahteen kertaan.

    Järjestön mukaan Volkswagen ei ole ottanut vastuuta virheestä, vaan maksattanut sen kuluttajilla ja vakuutusyhtiöillä. Jakoketjuvaurio voi pahimmillaan rikkoa moottorin niin pahasti, että se joudutaan vaihtamaan.

    Ruotsissa Motormännenin kannasta on uutisoitu viime päivinä laajasti. Paikallinen lehdistö pitää varoituksen antamista hyvin poikkeuksellisena. Samalla on kerrottu, että USA:ssa Volkswagenilla on ollut asian tiimoilta takaisinkutsukampanja. Ruotsissa kampanjaa ei ole ollut.

    Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja. Tästä huolimatta Volkswagen ei ole ottanut vastuuta, koska ei tiedetä, mihin autoihin virheellistä ketjua on asennettu.

    Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi viime viikolla listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori. Aftonbladetin mukaan lista koskee mallivuosia 2006-2014:

    Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat
    Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)
    Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia.

    Kauppalehti

    Kantona

    Tuossa joku puhuu jakoketjun vaihtamisesta esim Vokkeloihin ja Pimereihin. Mikä se semmonen jakoketju on. Jakopään rattaat kun laittaa kohilleen puolen miljoonan kilometrin moottorintarkistuksen yhteydessä niin ei ole mitään jakoketjuongelmia.

    Miehen autossa ei ole ketjuja eikä hihnoja jakopäässä, kädettömät ja köyhät ostaa vehkeitä, joissa viat ovat jo ostovaiheessa tiedossa ja sisäänrakennettuja. Suosittelen muuttoa Tsadiin, potkulaudan ostoa ja metrolla ajelua pummila

    jees h-valta

    Ja mikähä oli vehkeen nimi Kantona. Ja traktori vai oikein autoko?

    jees h-valta

    Ja tosiaan taas nelikkoa tarvittiin. Pengertie ei vielä myöhäsyksyllä tehtynä ollut kovettunut mutta kun molemmat päät vetää niin kymmenen-viidentoista sentin painuma hiekkalillingiin ei vielä pysäyttänyt matkan tekoa taimiplassille. Ilmeisen varmasti myös taimien tuojalla oli nelikko koska mitään isompia kiipelijälkiä ei näkynyt.

    6 m3

    Oliskohan murskekuorma tullut palijon halavemmaks?
    Kuin yliveto Tiguan.

    jees h-valta

    En tiiä kuusmotti siun Tiguaaneistasi kun ajelen Touaregilla jota jo voi kutsua autoksi kooltaankin. Murskekuorma saattaa olla hyvä ajatus kunhan kuivuu senverran että santarekka pääsee pakittelemaan sitä hetken matkaa.

    suorittava porras

    Kunnon tie pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä nelivedon hankkimista edellä . Jos nelivedolla joutuu rypemään palstalle mennessä , kuinka tie sitten kestää puunkuljetusta ja hakkuukaluston siirtoja ?

    Laittelin puolitoista kuukautta sitten kuvan pottupelloksi muuttuvasta tiestä . Hakkuut jatkuvat edelleen sen varsilla . Vasta eilen sai puutavara-auto luvan yrittää hakea puita siltä työmaalta . Jos vettä sataa vähänkin , on kaukokuljetus keskeytettävä.

    Liian matalat ojat ja ohutrakeinen tien pinta ovat hidastaneet tien kuivumista ja korjuutöitä kovasti . Eikä ole varmasti ainoa paikka tänä keväänä .
    Pelkästään toimivilla ojilla ja murskeella tien pinnassa olisi kelirikkoaika typistynyt lähes olemattomiin .

    Nelivedon aiheuttamalla lisähinnalla parannetaan pitkä pätkä tietä toimivaksi . Vielä enemmän tietä tehdään säästöillä , joita syntyy , kun toista autoa (tai metsäautoa) ei tarvitse hankkia lainkaan.
    Tämä siis metsänomistajan näkövinkkelistä katsottuna. Aika raskaat tuntuvat monien kalustoinvestoinnit olevan hallinnassa olevaan metsäpinta-alaan suhteutettuna. Tiet ovat kuitenkin pottupeltona suuren osan vuotta .

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 600)