Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 401 - 410 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Korpituvan Taneli

    Gla on aamutuimaan kiteyttänyt paljon asiaa kahteen viestiinsä. Ei voi muuta kuin todeta että olen samaa mieltä.

    Samaa mieltä en kyllä ole Glaan kanssa siitä mitä hän aiemmin täällä kirjoitti.
    Sanokoot tilastot mitä hyvänsä, niin muutaman vuosikymmenen perstuntuma on kyllä, että nopeudet ovat nousseet ja paljon. Samoin tuollaiset jeessin ylvästelemät riskinotot. Muuten eikö tuo jeessin kertomus juuri ole elävä esimerkki siitä että parantunut tekninen turvallisuus ulosmitataan nopeutena ja muuna riskinottona.

    Vuosikymmenien mittaan on teiden ja autojen tekninen taso noussut niin huimasti että sen olisi pitänyt vaikuttaa onnettomuustilastoihin paljon enemmän kuin mitä niissä nyt on luettavissa.
    Tulevaisuudenkin tekniset turvallisuus parannukset tullaan syömään suurelta osin pois lisääntyvällä riskinotolla, jos jeessin kaltaisia asennevammoja ei saada kitketyksi kuljettajilta pois.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Minä en ala kinata Liikenneviraston tilastoja vastaan. Ehkä tunne nopeuksien noususta selittyy sillä, että iän myötä oma kyky tunnistaa riskejä on parantunut ja se on vaikuttanut niin omiin ajonopeuksiin kuin myös kokemukseen muiden ajonopeuksista.

    Korpituvan Taneli

    Gla:
    ”Ehkä tunne nopeuksien noususta selittyy sillä, että iän myötä oma kyky tunnistaa riskejä on parantunut ja se on vaikuttanut niin omiin ajonopeuksiin kuin myös kokemukseen muiden ajonopeuksista.”

    Omat ajonopeudet ovat kyllä hiukan tasaantuneet, iän myötä.
    Yksi mihin nopeuskäsitykseni perustan on toisten kertomukset miten nopeasti tuon ja tuon välin pystyy ajamaan. Myös se että nykyisin ei millään tiellä enää riitä pienen ylinopeuden ajaminen, autoa lappaa silti ohi solkenaan. Sen nopeuden katson nykyään navikaattorista. Autojen omat mittarit ovat siellä vain muodon vuoksi, eivät ne nopeudesta mitään tiedä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Leevi Sytky:
    ”Taneliko se tuolla mainitsi joitain h-auton mittoja.”

    Eipä tainnut olla Taneli.
    Tanelia ei vois vähempää kiinnostaa nuo autojen tunnusluvut. Ei ulkomitat sen kummemmin kuin tehot, kiihtyvyydet ja esim huippunopeus. Kyllähän minä ne autoa ostaessa jotenkin noteeraan. Ulkomitat jäävät kyllä tietoisesti noteeraamatta kun ne ovat kerran niitä tavallisia, vain maavara kiinnostaa. Teho ja kiihtyvyys tulee kuitattua sillä että vähempikin riittäisi. Jos sitten autokauppias erehtyy mainostamaan huippunopeutta, niin naurahdan niin ivallisesti kuin osaan.
    Huomioni kiinnityy siihen että pitää olla neliveto ja hitaampia vaihteita, myös pakki yms. Sisätiloillakin on näköjään merkitystä jatkossa, kun totesin että uusi Foresteri oli mennyt siinä suhteessa roimin harppauksin taakseppäin. Niin tietysti kiinostaa minkälaista kärryä saa vetää. Yleensä ne minun kiinnostuksen kohteet ova sellaisia joita ”oikeat automiehet” ei edes huomaa, esim. farmarin jakava turvaritilä, ettei sahat hypi niskaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Horjumaton

    *** Asiaahan ne rajoitukset tietysti on. Mutta kyllä ne tietyt tapaukset, jotka pitää tapanaan ajaa tarkasti sitä oman auton mittarinopeutta keskiviivalla tuppaa ärsyttämään. Onpa joskus joku näistä alisuorittajista närkästyneesti keskariakin näyttänyt,kun ohitse on onnistunut livahtamaan. Varsinkin kantateillä voi tälläinen jurraaja olla todellinen harmi. Jokainen toki saa ajaa vaikka kuinka hiljaa,mutta kyllä silloin pitää osata myös tietä antaa.

    jees h-valta

    Tuo Tanelin toteamus että hänkin on huomannut ajonopeuden taantuneen iän myötä näkyy valitettavan hyvin tuolla liikenteessä. Ja kun kokonaisväestö on juuri ikääntyvää hyvää kyytiä. Eli juuri ne nuhtarit jotka sitten kiukuttelee ohittajille mitä kummallisemmilla tavoilla. Ja Gla, en minäkään niihin tolpille ylinopeutta aja joten sen tilaston voit kyllä heittää roskiin täysin turhana tilastona. Asennevammoja on niin monensuuntaisia etten ala niitä vielä aamutuimaan edes pohtia. Mutta minulla kyllä riittää soliraarisuutta päästää ohi jos jollain on kiiruumpi. Enkä ala kiukutella.

    jees h-valta

    Glalle tuonne edelliselle ettei tuo VW ole metsätilan kalustossa vaan edelleenkin se avolava ja pysyykin. Jos ajelen VW:lla metsäajoa nyt se on enemmän pakon sanelemaa koska pitää saada auto pois tieltäkin päivän metsätöiden ajaksi.

    Korpituvan Taneli

    Tuo oman auton nopeusmittari on yksi riesa. Sehän saa viranomaisten mukaan näyttää ihan mitä sattuu, kunhan ei näytä todellista nopeutta pienempää lukuarvoa. Selvitin kerran sen viranomaisten vaatimustason. Se yläraja oli 10%+4km/h. siis jos auton todellinen nopeus on 80 ja mittari näyttää 92, niin se näyttää viranomaisten mukaan vielä oikein.

    Minulle taas on tullut riesaksi puskurissa roikkujat, jotka eivät mene ohi, vaikka kuinka tietä ja merkkiä antaisi, sopivassa paikassa. Sitten kuitenkin pinna palaa ja tehdään harakiri ohitus sulkuviivan kohdalla tai kohtaavan lähestyessä. Olen ottanutkin tavakseni poiketa pysäkillä aina tämän tästä, silloin sen roikkujan on pakko mennä ohi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Tanelin huomio aivan oikeanlainen. Ohituspelkoa näyttää esiintyvän myös aivan liikaa ja siitähän ne jontturit sitten syntyykin. Jotenkin tuntuu ettei monikaan osaa edes ottaa siitä autosta tehoja irti edes ohitukseen. Kun lähdet perässä ohittamaan rupeaa välillä huolestuttaa että eikö tuo per…e voisi hiukan painaa petalinta että päästäisiin takaisin omalle kaistalle. Alan pahasti epäillä että jopa vakionopeudensäätimellä lähdetään ohituksiin.

    Korpituvan Taneli

    Ei se mitään jos ohitukseen ei lähde, kunhan sitten pitää kunnon välin.
    Minä kyllä olen hyvin varovainen lähtemään heti toisen perään ohitukseen, siinä ei etukäteen tiedä onko siellä ohitettavan edessä kuitenkaan sitten tilaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 401 - 410 (kaikkiaan 600)