Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Korpituvan Taneli

    Tuo robotiikan kehitys saattaa tuottaa yllättävän nopeitakin tuloksia. Silti meillä on valovuosien matka siihen että robotit voisi päästä yksin liikenteeseen.
    Tämä kehitys saattaa kuitenkin välituloksina poikia laitteistoja, joilla saadaan hyvinkin suuria parannuksia nykykäytäntöihin. Erilaiset varojärjestelmät tulevat tietysti ensin mieleen.
    Jospa hyvillä varoituslaitteilla saataisiin liian suurista tilannenopeuksista johtuvia kolareita oleellisesti vähenemään. Valitettavasti vain tähän asti turvallisuuden lisääntyminen on yleensä ulosmitattu pois suuremmilla nopeuksilla ja olosuhteista piittaamattomuudella.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Taneli: ”Valitettavasti vain tähän asti turvallisuuden lisääntyminen on yleensä ulosmitattu pois suuremmilla nopeuksilla ja olosuhteista piittaamattomuudella.”

    Ajatko itse lujempaa, kun nykyään autossasi on ajonhallintajärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut? Jos et aja, mistä päättelet muiden ajavan?

    Meillä on autolla ajetut kuoleman johtaneet kolarit vähentyneet jatkuvasti ja merkittävä osa tuossa on ollut autojen parantuneella turvallisuudella. Ajonopeudet ovat Tiehallinnon/Liikenneviraston mittausten mukaan pääteillä säilyneet ennallaan.

    Korpituvan Taneli

    Tieliikennettä arvion 50…60 vuoden näkövinkkelillä.
    Sinä aikana kolarit ajettuja kilometrejä kohden ovat vähentyneet todellakin paljon. Teiden kunto ja ajoneuvotekniikka ovat parantuneet niin paljon että kolareitten olisi kyllä pitänyt pudota vielä enemmän. Ajonopeustilastoja en tunne, mutta väittäisin kyllä keskinopeuksien pitkällä tähtäimellä nousseen. Jossain 50…60 luvun teillä ei yksinkertaisesti pystytty ajamaan nykyisiä keskinopeuksia. Tosin silloinkin oli ne huiput, jotka sitten yleensä päätyivät pöpelikköön.

    Minulla ainakin on autoa parempaan vaihtaessa pariin kertaan pitänyt oikein ajatuksen kanssa hillitä kaasujalkaa.
    Jos katsoo tiellä niitä ohiajajia niin ei tarvitse kysellä mistä päättelen että auton ominaisuuksien paraneminen ulosmitataan nopeudella.

    Aikanaan kun jäärata harjoittelua alettiin kaupitella turvallisuustekijänänä tavallisellekkin autoilijalle. Suurimmalla osalla, ei kuitenkaan kaikilla, tuo turvallisuutta lisäävä taito ulosmitattiin sillä että autoa ajettiin sivuluisussa sitten kuivalla kesäkelilläkin.
    Nykyisin tämä paremman turvallisuuden ulosmittaus näkyy myös siinä että lähdetään liikkeelle keli kuin keli. Kyllä takavuosina sentään vielä kunnioitettiin keliä, siten että saatettiin siirtää matkaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    hemputtaja

    Kun nyt tuli puheeksi, niin muistan uutisen Norjalaisten selvityksestä. Tuosta on kyllä aikaa. Olivat muistaakseni hämmästyneet kun huomasivat uusien autojen osuuden onnettomuuksissa olevan silmiinpistävä.

    En ole yllättynyt. Kyllä se uusi kaara on äkikseltään hämäävä. Iskarit toimii, jarrut ei puolla, renkaat pitää, ei kuulu kolinoita ja nitinöitä, jne. Äkkiä siinä unohtuu, että istuu tappovehkeessä.

    Mitä sitten noiden teiden kuntoon tulee. Ovat ne parantuneet pitkässä juoksussa, mutta persemäkeä on menty viime aikoina. Joskus epäilyttää, että ehtiikö kaikkia kuoppia nähdä ja jääkö jonkun pyörän ripustus seuraavaan kuoppaan. Siinä ei auta onko auto uusi eli ei ja onko huippustereota, GPS:ää, ABS:ää tai ajonvakautinta.

    Jotkut biilit kyllä kulkee jotenkuten ilman toista takapyörääkin.

    jees h-valta

    Jos olette seuranneet Maanantaisin televisiosta suomen surkein kuski-nimistä ohjelmasarjaa maikkarilta voitte alkaa miettiä näitä kolarisyitä uudelleen ja juuri tietokonekantaisen ohjannan tärkeyttä.
    En olisi oikeastaan uskonut että ajokortin haltijoina on tuon tason autoilijoita, vai pitäisikö sanoa liikenneongelmaisia.

    Gla

    Sikäli olet oikeassa, että kuolemaan johtaneista kolareista merkittävän osan aiheuttaa ne, joilla ei ole kykyä kuljettaa autoa. Näitä ovat rattijuopot/huumekuskit tai yleensä iän puolesta muuten vain puutteellisen ajokyvyn omaavat. Oma lukunsa on itsemurhan tekijät. Jos nuo raakataan pois, jäljelle jää vajaa puolet nykyisestä määrästä moottoriajoneuvolla tilastoon päätyneistä.

    Väsymys on tekijä, jonka arvellaan vaikuttaan noin kolmasosassa tapauksista, mutta sitähän on mahdotonta pitävästi osoittaa. Tämä muistutuksena. Kolariin ei tarvita nukahtamista, kuskin suorituskyvyn heikentyminen riittää.

    Onnettomuuden syiden pohtimisessa täytyy muistaa, että yleensä kolari on pitkän tapahtumaketjun seurausta, jossa yhdenkin tekijän poistaminen saattaa estää kolarin.

    Gla

    Pitkässä juoksussa eli 50-luvulta tarkastelu aloitettuna ajonopeudet ovat nouseet. Jos kuitenkin aletaan tarkastella asiaa 70-luvun alusta, vapaiden nopeuksien viimeisinä aikoina pääteiden ajonopeudet olivat samaa suuruusluokkaa kuin tällä hetkellä. Rajoitusten käyttö pudotti nopeuksia, mutta siitä ne hiljalleen nousivat niin, että 90-luvun alussa oltiin samalla tasolla. Sen jälkeen ei nopeudet enää ole nousseet. Sen sijaan turvallisuudesta tuli noihin aikoihin merkittävä myyntivaltti kaikilla valmistajilla, jonka takia autojen yleinen turvallisuuskehitys nopeutui selvästi. Kesti kuitenkin aikansa, ennenkuin se alkoi näkyä liikenteessä. Jos keski-ikä on 10 vuotta, 90-luvun alussa keskimäärin ajettiin 80-luvun alun kalustolla. Jos siis autojen ominaisuuksien ulosmittausta tarkastellaan viimeisen neljännesvuosisadan ajalta, mielestäni ominaisuuksien paranemista ei ole ulosmitattu. Tällä hetkellä ainoa vuosittain merkittävästi positiiviseen suuntaan kehittyvä asia on autokanta kuolemien määrän lisäksi, joten itse en ainakaan osaa asiaa muulla tekijällä selittää. Ohittajia on aina tuolla ajanjaksolla ollut, eikä 25 vuotta sitten sen enempää matkaa kelin takia siirretty kuin tälläkään hetkellä. Ennen samat ajot hoidettiin samoilla ajonopeuksilla ilman ajonhallintajärjestelmiä ja neljän tähden kolariturvallisuuden omaavaa koria. Tai oikeastaan nykyään liikennesuorite on 25% isompi kuin 90-luvun alussa, mutta kuolleiden määrä alle puolet siitä.

    Mikä tai mitkä Tanelin mielestä ovat merkittävimmät viime vuosien turvallisuuskehityksen selittävät tekijät, jos autojen ominaisuudet on ulosmitattu?

    Korpituvan Taneli

    Gla:
    ”Onnettomuuden syiden pohtimisessa täytyy muistaa, että yleensä kolari on pitkän tapahtumaketjun seurausta, jossa yhdenkin tekijän poistaminen saattaa estää kolarin. ”

    Olin aikanaan mukana työpaikan työsuojelutoiminnassa. Ja juuri tuo tuli korostetusti esille. Niitä yksittäisiä pikkuasioita, joista yhden puuttuminen olisi onnettomuuden estänyt, saattoi olla toistakin kymmentä.
    Joskus onnettomuus tapahtui työssä tai työvaiheessa joka oli toistettu joskus jopa tuhansia kertoja samanlaisena ja jopa sitä oli tutkittu ja siinä turvalliseksi todettu. vain joku pieni yksityiskohta olosuhteissa oli muuttunut.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Varmaan joissakin onnettomuustyypeissä yhdenkin syyn poistaminen estää onnettomuuden synnyn. Hyvin usein ne ovat niitä työpaikkatapaturmia.

    Mutta on myös niitä tapaturmia joissa ei yhden syyn poistaminen poista onnettomuutta kuten usein liikenneonnettomuudet. Siellä voidaan syyt luetella tärkeysjärjestyksessä. On pääsyitä ja sitten osasyitä vahingon syntyyn. usein pääsyyn poistuminen estää koko onnettomuuden, mutta osasyyn poisto vaan muuttaa onnetomuuden ja siitä aiheuteuneen vahingon luonnetta.

    Mm hirvieläin vahingot ovat sellaisia että jos hirviä ei ole niin onnettomuuksiakaan ei synny, mutta jos yksikin hirvi on olemassa voi onnettomuus tapahtua. Kun hirviä ei voida kokonaisuudessa poistaa niin osasyynä onnettomuuteen voi olla tilannennopeus. Tilannenopeutta vähentämällä jää aikaa reagointiin ja se voi muuttaa onnettomuuden luonnetta tai estää sen kokonaan. Myös muita keinoja on vahinkojen välttämiseen kuin tilannenopeus, mutta se on ehkä tärkein ainakin hirvivaara-alueilla.

    Visakallo

    Olen myös Metsuri motokuskin linjoilla.
    Joudun itse päivittäin liikkumaan valtakunnan pisimmän valtatien alueella kelillä kuin kelillä.
    Jostain syystä täydellinen piittaamattomuus keliolosuhteiden muuttumiseen on vuosien mittaan lisääntynyt.
    Ajetaan sitä samaa reilua satasta, vaikka näkyvyys olisi nolla, tien pinta peilijäässä tai rankkasateella kokonaan veden peitossa!

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 600)