Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Horjumaton

    Taneli ; Kun tämä ketju nyt meni kai yleisemmäksi autohommaksi niin sallittaneen kysymys sähköautoistakin?

    *** Aika karua on vielä lukea käyttötestejä talvisissa olosuhteissa. Toimintasäde jos kutistuu alle 100km , niin johan se on akut aina loppu kun latausreissulta kotia pääsee. Näin siis maaseudulla ja metsäisillä reissuilla. Vaatisi siis reippaan aggrekaatin lisävarusteeksi. Ja rajusti polttoaine kannuja mukaan. Eli ei mitään järkeä.

    Taajamassa varmasti kauppakassina ihan kelpo pelejä.

    jees h-valta

    Korkeintaan juuri nelikon toisen akselin vedoksi sähkö. Painoahan maastokelpoisessa akseleilla kyllä saa olla että ”turhakeakut ja moottorit” sopii kyllä.

    Gla

    Töpselihybridit ei ole sähköautoja, joten akun loppuminen ei ole ongelma. Täsmällistä tietoa niiden soveluvuudesta metsämiehen käyttöön ei minulla ole, mutta vahva epäilys soveltumattomuudesta on. Vielä jokin aika sitten esim. Priukseen (tavallinen hybridi) ei saanut vetokoukkua ja maavarakin näyttää pieneltä. Kun päällimmäinen tavoite on kulutuksen pienentäminen, metsäteillä ajamiseen liittyvät ominaisuudet ei saa sitäkään vähään painoarvoa kuin tavallisissa autoissa.

    Kun mennään nelivetoisiin, joissa taka-akselin veto hoidetaan pelkästään sähkömoottorilla, kyse on juuri niistä heppoisista avustusjärjestelmistä, joista TM:n testissä puhuttiin. Raskaampiin olosuhteisiin niitä ei ole tarkoitettu, eikä testatut yksilöt siellä toimi kunnolla, enkä usko niiden sellaista käyttöä kestävän pitkään. Kun pysytään olosuhteissa, joissa henkilöautoilla yleensä ajellaan, systeemeistä voi jotain iloa ollakin.

    Mitsu Outlanderin PHEV-malli voisi periaatteessa olla tutustumisen arvoinen, mutta kun siinä on hintaa kuljetuskapasiteettiin verrattuna 20 000 € liikaa, kiinnostus lopahtaa heti alkuunsa.

    Rane

    Paikallisen sähköyhtiön asentaja kertoi firman sähköautosta samaa kuin edellä.Menettelee kesällä mutta talvella sähköä kuluu liikaa lämmitykseen ja yleiseen jäykkyyteen.Eikä ohjaamo oikeastaan lämpiä vaikka sähköä kuluu.

    Korpituvan Taneli

    Horjumaton:
    ”Näin siis maaseudulla ja metsäisillä reissuilla. Vaatisi siis reippaan aggrekaatin lisävarusteeksi. Ja rajusti polttoaine kannuja mukaan. Eli ei mitään järkeä.”

    Näin tietysti pelkällä sähköautolla, mutta jos otetaan pistoke hybridi tarlasteluun niin tilanne kyllä muuttuu, ei tarvi aggrekaattia.

    Mihin tarvitset ne monet polttoainekannut? En minä ainakaan bensaautollakaan aja takapaksi täynnä bensakannuja, miksi niitä hybridissä pitäisi kuljettaa.

    Varmasti on paljon ongelmia, mutta horjumattoman ongelmat ovat tuulesta temmattuja.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Rane

    Horjumattoman idea oli siis että takakontissa on bensiiniaggrekaatti josta menee virtajohto auton pistokkeeseen.Hyötynä siis toimintasäteen jatkuminen sekä se että jalankulkijat kuulee agrekaatin päpätyksen eivätkä jää alle.

    Visakallo

    Irlanti 6,3
    Iso-Brit. 7,3
    Itävalta 7,5
    Belgia 8,0
    Saksa 8,3
    Ranska 8,2
    EU 8,3
    Ruotsi 9,8
    Portugali 10,1
    Kreikka 10,7
    Slovakia 11,5
    Suomi 11,9
    Viro 12,0

    Yllä autojen keski-ikä joissakin Euroopan maissa

    Visakallo

    Romutettavan auton keski-ikä on Suomessa yli 20 vuotta, kun se EU:ssa keskimäärin on 15 vuotta.
    Maassamme on EU:n toiseksi korkein autovero.

    Viime vuonna ensirekisteröintien määrä laski alle 104 000:n. Alueellisesti autokannan ikäerot ovat suuria, esimerkiksi monissa Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Itä-Lapin kunnissa yli 40 % autoista on yli 15-vuotiaita.

    Autokannan keski-ikä kääntyy laskuun vasta kun ensirekisteröintien määrä kasvaa noin 150 000:een ja samaan aikaan autojen kierrätystahti kiihtyy. Tässä auttavat esimerkiksi romutuspalkkiokampanja ja auton hankinnan verotuksen alentaminen.

    Gla

    Ollaankohan nyt metsämiehen autosta keskusteltaessa asian ytimessä:

    ”Suomessa on useita kymmeniä, jopa satoja tuhansia haamuautoja.

    Auton romuttaminen ns. virallista tietä on ainoa tapa saada se pois Suomen ajoneuvoliikennerekisteristä. Maassamme romutetaan vuosittain noin 100 000 henkilöautoa, mutta vain reilu kaksi kolmannesta niistä romutetaan virallisen kierrätysjärjestelmän kautta. Reilut 30 000 epävirallista tietä romutettavaa autoa poistetaan usein vain liikennekäytöstä. Se ei riitä rekisteristä poistoon, vaikka auto olisi tullut jo tiensä päähän.

    Niinpä nämä haamuautot jäävät häilymään ajoneuvoliikennerekisteriin. Kesäkuun lopussa Suomessa oli 625 593 liikennekäytöstä poistettua autoa, ja niiden määrä kasvaa vuosittain. Vuosi sitten vastaava määrä oli 559 561 autoa. Varovaisestikin arvioiden niistä on vähintään kymmeniä tuhansia haamuautoja.”

    http://www.iltasanomat.fi/
    autot/art-1288731572702.html

    jees h-valta

    Avolava kyllä hyvä mutta kun on maailmassa ihan valmiiksi jalostettua polttoainetta esim. bensiiniä en kyllä alkaisi klapia häkäpönttöön preivaamaan. Yksi parinsadan neliön omakotitalo riittää kun täysin sen klapeilla lämmittää. Ja on ninko varmemman oloinen lähtö metsästä kotio päin.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 600)