Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 271 - 280 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • jees h-valta

    Mieltymykset tietty ovat monenlaisia ja automaattilooria on turha huonoina pitää. Solkatkaa käsipelillä miljoona turhaa vaihtoa niin hajoaa ainakin käsi jos ei muuta. Tämä suomalainen kumpuileva ja mutkainen tiestö kyllä asettaa tekniikan niissä koville varsinkin jos kuski tykkää vakionopeudesta. Joka on sekä automaattilooralle huono että polttoaineen kulunkille. Turbokoneet on nykypäivää ja kestävät riittävän kauan. En ainakaan usko että talous sen vaihtoon kenelläkään kaatuu. Harva sitä aivan remonteitta selviää jos kulkea meinaa. Mitä olen kuunnellut esim. tiepalveluihmisten haastatteluja on todenneet että nykyautot ovat senverran hyviä ettei heitä juurikaan usein tarvita. Ovatkin monessa muussa mukana nykyisin.
    Ja uskoisin että kestävin automaattilaatikko on kyllä amerikkalaisilla.
    On omallakin tosiaan lähelle neljääsataa tuhatta ajettu ja laatikko kestää varmasti vaikka toiset samanverran. Ainakin jos alkuperäisöljyt viittisi kerran vaihtaa.

    Leevi Sytky

    Mersun (ainakin henkilömallit) automaattivaihteiston öljyt pitää vaihtaa 80 000 km:n välein.
    Moottoriöljyn vaihtoväliä en vielä tiedä, mutta vaihdan tod.näk. 15 000-20 000 km:n välein.

    jees h-valta

    Jos käytät Leevi suosituksen mukaista öljyä voit pidentää vaihtoväliä lähes tuplaten. Minulla esim.60000km nyt vaihtoväli. Siis moottoriöljyissä. Vaihteistoöljystä en tiedä enkä aio paljon murehtia. Jos huolto-ohjelmassa eteen tulee silloin vaihdetaan nekin öljyt. Uskoisin että ainakin hiukankin henkilömallia isommassa mersussa varmasti aika pitkät huoltoetapit.

    Visakallo

    Yleisesti ottaen autonvalmistajat rakentavat nykyautot vähän samaan tapaan kuin kodinkoneetkin, eli niiden käyttöikää on tarkoituksellisesti lyhennetty.
    Kodinkoneissa se 10 vuotta ja autoissa ollaan menossa kohti samaa.
    Tämän jälkeen auto kierrätetään ja tehdään uusi.
    Suomen on pakko muuttaa autoverojärjestelmäänsä sellaiseksi, että se mahdollistaa autojen keski-iän laskun.
    Muuten suomalaisille autonkäyttäjille tulee jatkossa kohtuuttomia ongelmia liian vanhojen autojensa kanssa.
    Ei ole mitään järkeä, että EU:n harvaanasutuin maa Suomi on autojensa suhteen Euroopan Kuuba.

    Visakallo

    Suomen oloissa 60.000 km pitää keskiverto autonkäyttäjällä sisällään jo kolme talvea.
    Tämän takia öljyyn kondensoituu väkisinkin vettä sekaan.
    Sen takia autonvalmistajat suosittelevat mm. Suomessa sakeampaa öljynvaihtoväliä.

    jees h-valta

    Puuntakusen linjoilla kyllä että tämän maan autoverotus vaatisi remppaa juuri siitä syystä että se kannustaisi myös uusia autoja enemmän ostamaan. Ettei niitä tarvi saksasta lähteä jo kertaalleen parhaat kilometrit ajettuna hakemaan.

    kari m

    En usko nykymoottoreiden heikkoutta. Itselläni on vuosimallin 2001 Sitikassa 2-litrainen HDI turbodiesel. Mittarissa on 410 000. Moottorille, turbolle, kytkimelle ja vaihteistolle ei ole tehty mitään. Öljyä ei tarvitse lisätä 15 000 kilometrin vaihtovälillä.

    Korpituvan Taneli

    Kun tämä ketju nyt meni kai yleisemmäksi autohommaksi niin sallittaneen kysymys sähköautoistakin?

    Onko kellään kokemusta metsämiehen näkökulmasta tai edes muuten. Minua eniten viehättää ns töpselihybridi. Sitähän voi ladata, ottaa jarrutusenergiat talteen, mutta ei ole silti avuton vaikka töpseliasemaa ei olisikkaan lähimailla.
    Tuskin olen sellaista seuraavaksi ostamassa, mutta viehättää kyllä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MJO

    Yleisesti ottaen autonvalmistajat rakentavat nykyautot vähän samaan tapaan kuin kodinkoneetkin, eli niiden käyttöikää on tarkoituksellisesti lyhennetty.
    Kodinkoneissa se 10 vuotta ja autoissa ollaan menossa kohti samaa.

    Höpö höpö.. 70-luvun corollat, datsunit, vivat ja marinat olivat koneremppaan valmiina 100 tkm jälkeen. Nykyautot luokitellaan uudehkoiksi sadassa tonnissa.

    Aika kultaa muistot.

    Gla

    ”Ei ole mitään järkeä, että EU:n harvaanasutuin maa Suomi on autojensa suhteen Euroopan Kuuba.”

    Aika kaukana ollaan Kuubasta, mutta harvaan asuttu on klisee, joka pitäisi jo unohtaa siitä johtuvien väärinkäsitysten takia. Pääkaupunkiseudulla ajoajat ovat isompia verrattuna samaan matkaan muualla Suomessa ja kaupunkiajohan autoa rasittaa. Lisäksi nyt kun satoi hiukan lunta ja räntää, Helsingissä autolta vaaditaan juuri samoja ominaisuuksia kuin metsämiehen autolta. Tosin moni pärjää siellä kokonaan ilman omaa autoa ja nuorten parissa ajokortittomuus yleistyy jatkuvasti.

    Täällä väljemmillä seuduilla, vaikka matkaa vähän enemmän onkin, tiet on aurattuja ja ajaminen tasaista, autoa ja bensaa säästävää.

Esillä 10 vastausta, 271 - 280 (kaikkiaan 600)