Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Gla

    Hassua tosiaan verrata japanilaisia autoja eurooppalaisiin. Toinen on valtio, toinen on maanosa. Japanilaisia on totuttu pitämään luotettavina, mutta kyllä tämä tarkastelu kannattaa tehdä mallikohtaisesti. Monessa tilastossa oli saksalainen merkki kärkipäässä usealla mallilla ja naapurimaan tuote häntäpäässä. Myös saksalaisia malleja löytyy tilaston hänniltä. Tuskin siis automerkin kotimaa tai maanosa on luotettava pohja tarkastelulle.

    Omat kokemukset kahdesta viimeisestä japanilaisesta ovat hyviä ja huonoja. Toinen on ollut ongelmaton 254 tkm, toista on korjattu kalliistikin 224 tkm:n aikana. Pääosa vioista on ollut selkeitä tyyppivikoja, joten maanantaikappaleesta ei voi puhua. Aiemmat kokemukset japanilaisista ovat kaikki hyviä, mutta silloin puhutaan 21-34 vuotta sitten valmistetuista tuotteista. Ai niin, 39 vuotta sitten valmistetussa autossa oli ongelmaa kannen kanssa. Nuo vaivat ovat tuttuja monille Pajerokuskeille vielä vuosikymmeniä myöhemminkin, vaikka ainoa yhtäläisyys on auton merkki.

    Osaako Taneli kertoa, miksi Forester oli yhdessä ikäluokassa katsastustilastojen häntäpäässä?

    jees h-valta

    Käsitykseni on edelleen että Japanissa tehdään hyvää ”tusinakalustoa” kansan käyttöön ja käyttöikä on laskettu pikkasen kymmenen vuoden paremmalle puolelle. Näkyy hyvin myyntiautojen puolella. Ajettavuus aika huono ja laiskoja vanhanaikaisia koneita. Näkyi hyvin tavara-autoissa kun ei Hiacea saatu edes pakokaasukelpoiseksi. Vähän semmoinen Venäjän kansanautomeininki. Kun velka loppuu, loppuu autokin ja kaupallisuus parhaimmillaan. Paras vainta varmasti jos jollain on varaa vaihtaa kolmen-viiden vuoden välein uuteen ja eikä halua suuria huolia huolloistakaan. Käyttäjäkuntakin tuntuu olevan lähinnä iäkkäämpi väestö jolloin osan vähävikaisuudestakin voi laittaa senkin piikkiin.
    Ajetaan nyssytellään varovasti ja tarkasti.

    vänkäri

    Katsastustilastoihin ei ole luottamista kaikissa tapauksissa. Esim. jotkut Vw:n ja Audin mallit saattavat olla näennäisesti vähävikaisia. Todellisuudessa kone- tai laatikkovikaista ei edes voi katsastaa, jolloin vika ei näy kuin omistajan kukkarossa. Sen verran ammatikseenkin ajaneena voin sanoa että varmin tekniikka tulee Japanista. Firman auto voi olla eurooppalainenkin, omilla rahoilla ostetun pitää toimia takuuajan jälkeenkin ja silloin ei tämän maanosan ihmeitä katsella, ellei pysyttele 90-luvun puoltaväliä edeltävissä malleissa.

    Visakallo

    Itselläni ja perheenjäsenillä on ollut tähän mennessä 32 autoa, joista n. puolet on ostettu uusina ja puolet käytettyinä.
    Eurooppalaisia on ollut 17 ja japanilaisia 15.
    Eri automerrkejä on ollut 10.
    Jonkinlainen kuva on väkisinkin muodostunut siitä, millä autoilla ajetaan ja mitkä seisovat korjattavina.
    Vielä 20 vuotta sitten vierastin japanilaisia autoja, mutta kokemus on muuttanut käsityksiä.

    jees h-valta

    Senverran olen vänkärin mainostamaa nk. ammattiliikennettäkin seurannut ettei esim. pikkubussityyppisinä juuri ole paljon muita näkynnä kuin Vitot Mersuista ja Transporterit VW:tä. Eipä juuri Hiaceita ole näkynyt esim. Täällä kerran paikallinen taksi kiikutti firman piikkiin meitit jazaamaan Poriin ja se tosiaan oli Hiace. Kun mentiin Porin mukulakiville nin voi herranjestas mikä sälinä ja kolina.
    Kaveri oli aika hiljainen kun tuli asiasta mainittua. Että voisihan sitä vähän taksaa laskea jos kerran mullivaunussa….
    Kyllä noita Transporttereita näkyy myyskenneltävän vasta tuolla kuuden-seitsemänsadan tuhannen ajojen jälkeen että eipä se tekniikka kait kovin köykäistä voi olla. Kenenkään en ole kuullut japsilla jaksavan kolmeasataakaan tuhatta kilsaa.

    Rane

    Ranen Hiluxissa on vasta 430 000 km.Jospa sillä vielä kymmenen vuotta ajelisi.

    jees h-valta

    Se on paljon se. Vilpittömästi tunnustan. Varsinkin Hiluxilla. Herran jestas sentään. Et kai sentään itse aivan kaikkea?

    vänkäri

    Kyllä, Viton pikkubussilla on tullut ajettua tilausajoja. Elämäni kylmin auto, lumi ei sulanut matkustajien jalkatiloista -15 pakkasella kun (huom.) erikseen ostettava lisälämmitin ei toiminut. Myös etupään nivelet aina hajalla, siksi ei näy enää ambulanssinakaan.

    MB Sprinter robottilaatikolla, useita kertoja hinurilla Kokkolaan laatikon takuukorjaukseen. Silti kuitenkin Mersuista parempi vaikkei silti hyvä.

    Transporterissa Dsg-vaihteiston täystuho 110 000 km kohdalla. Ei kestänyt vakionopeuden säädintä, hinta omistajalle tuolloin vain 9800 € tehdaskorjatulla laatikolla. Uusi olisi maksanut 15 000… Tarviiko jees luetella lisää? Ja eikös sinullakin varoitusvalo loista? Taitaa olla firman auto.

    Ammatti Raivooja

    Jees ei ole nähnyt ilmeisesti top gearin hilux spessujaksoa missä jakson lopuksi ne vei hiluxin kaiken rääkin jälkeen kerrostalon katolle minkä ne räjäytti ja vielä se lähti käyntiin maassa.

    Visakallo

    Sotakaluston on oltava aina luotettavaa.
    Jos katsotte uutisfilmejä Afganistanista, Irakista, Syyriasta, jne, näette minkä merkkisten avolavautojen lavalle se konekivääri on pultattu kiinni.
    Ovat kaikkein käyttökelpoisimpia, kun voi ajaa kovalla vauhdilla lava täynnä ukkoja miinakenttien läpi, niin ettei miinat ehdi räjähtää.
    Nimittävätkin näitä nykyisiä kahinoita Toyota-sodiksi.

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 600)