Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • jees h-valta

    Glalle kommentoisin senverran ettei kyllä oikein olisi Corollalla pärjäillyt tai ainakin olisi saanut tepastella paljon enemmän kun metsäkäyntejä tekee. Kyllä se katumaasturi vain hiukan paremmin umpihankeenkin pistelee menemään. Toki ymmärrän Glata kun hän laskee niin tarkkaan että voiko edes lähteä metsään päin. Minä taas lähden ja useammankin kerran viikon mittaan. Nytkin on hiukan lumia tuprautellut ja silti hiukan moottorisahaa on tullut ulkoilutettua. Poltinpuita tosin vain mutta kun se taas takaa että pystyn ajamaan sillä ”ökymaasturilla”. Ettei ninkö kulu pirtin lämmitykseen öljytuotetta vaan mieluummin auton tankkiin. Enkä ny yhtäkkiseltään käsittänyt mitään mikä ny sitten siellä nelikon valinnassa nin kovasti sähköä kuormittaa.

    Gla

    Jees: ”Glalle kommentoisin senverran ettei kyllä oikein olisi Corollalla pärjäillyt tai ainakin olisi saanut tepastella paljon enemmän kun metsäkäyntejä tekee.”

    Jokainen omien tarpeidensa mukaan. Siinä kun minulla loppuu tie, ei ajouraa pitkin olisi järkeä jatkaa edes maasturilla. Toki sillä 200 m pidemmälle pääsisi, mutta tuon verran pidempään jaksan kyllä raivuria kantaa. Jollen jaksa, ajatan siihen hiekkaa sen verran, että tie henkilöauton kantaa.

    Jos sinulla on käveltävää enemmän, joudut miettimään omista lähtökohdistasi. Yritin sanoa, ettei ole hyvää tai huonoa autoa. Jokaisella on omat vaatimuksensa, joihin pitää sopiva kalusto löytyä.

    Jees: ”Kyllä se katumaasturi vain hiukan paremmin umpihankeenkin pistelee menemään.”

    Niin menee. Hieman paremmin. Ehkä 5 cm saa olla lunta enemmän tiellä.

    Jees: ”Toki ymmärrän Glata kun hän laskee niin tarkkaan että voiko edes lähteä metsään päin.”

    Huvikseni en parin viikon välein kävelylenkille omaan metsään mene. Kuten laskelmistani muistat, sinulla menee kantorahat kokonaan ajomatkoihisi.

    Jees: ”Poltinpuita tosin vain mutta kun se taas takaa että pystyn ajamaan sillä ”ökymaasturilla”. Ettei ninkö kulu pirtin lämmitykseen öljytuotetta vaan mieluummin auton tankkiin.”

    Kärry minullakin yleensä on mukana, kun metsässä käyn. Tulee rangat paluukuormana. Tosin ökymaasturiin en säästöjä hukkaa, kun vähemmälläkin puut metsästä saan kotiini.

    Jees: ”Enkä ny yhtäkkiseltään käsittänyt mitään mikä ny sitten siellä nelikon valinnassa nin kovasti sähköä kuormittaa.”

    Useissa testeissä on todettu, että kytkeytyvien nelivetojen järjestelmät ovat kovin heppoisia. Kun autoa vähänkin vaativammissa oloissa käyttää, joko järjestelmä lyö nelivedon pois päältä tai sitten se alkaa toimia huonosti. Tuollaiset nelivedot on siis tehty avustaviksi järjestelmiksi helpoissa olosuhteissa, ei vaativaan käyttöön.

    A.Jalkanen

    Minulla on ollut Skoda Yeti 4×4 citymaasturi 19 cm maavaralla (diesel-automaatti) nyt käytössä kolmisen vuotta, kilometrejä 78 tuhatta. Menee helposti noin 15 cm lumisateen jälkeen auraamattomia teitä, mikä on monesti ollut maaseudulla matkaillessa etu. Niin, ja mökkitiellä on semmoiset korkeuserot, että sielläkin neliveto on ihan hyödyllinen.

    hemputtaja

    Nyt kun ryhdyin muistelemaan, niin onhan sitä kaikenlaisilla kiikuilla tullut metsään ajeltua. Koskaan ei ole nelivetoa ollut. Aina on päässyt säällisen kävelymatkan päähän ja kämpillekin. Rumpujarruja sai kevätpuolella joskus koputella irti, kun kastuttuaan jäätyivät.

    Tärkeintä ovat kunnon renkaat. Entisillä, nastattomilla hakkapeliitoilla ajeli märällä ja kuraisella pellollakin pois tiehensä. Kesärenkailla homma joskus pysähtyi, mutta se oli oma vika.

    Horjumaton

    *** Sepä se on kun täällä alemman tieverkon alueella asuu,niin ei sellainen 15-20cm lunta ole mikään ihmetys vaikka useamman päivän kestää ennen kuin aurataan väylää puhtaaksi. Silloin ei ole kiva nykyfarkkujen 10-13cm maavaroilla urassa sujutella. Lantikkaa kävin tänään koeajamassa,oli hyvä jne. Pistää vaan miettimään kannattaako uhrata 25 tonttua 10v autoon jolla jo mittarissa lähes 200 000km. Lisäksi vuotuisia veroja nasahtaa se tonni ja siihen vakuutukset päälle…eikä ihan sukkamehulla kuljekaan,vaan se 10 l löpöä menee ihan hissutellenkin. Mutta Auto se on 🙂
    Ehkä joku Octavia olisi se järkivalinta…

    jees h-valta

    Horjumattoman linjoilla sikäli että yleistä noilla tiekuntien teillä alkaa olla ettei alle kymmenen sentin lunta edes aurata. Ja kun se muutamaan kertaan vielä sotketaan on kevätpuoli riittävän mielenkiintoinen nelikollekkin. Kyllä se Rover hyvä on ja varsinkin Range vielä ylellinenkin. Kun vielä tänäpäivänä löytää sellaisen bensakoneella on hyvä peli. Vanhoja dieseleitä veroineen ei kannata keräillä. Oli itsellä tyytyminen Touaregiin kun Rangea ei bensakoneella sopivasti löytynyt. Hyvä toki tuntuu talviautoksi VW:kin tosiaan olevan.Avolavan taidan keväällä vaihtaa umpipaketteriksi joko Transportteriin nelikkona tai Vitoon nelikkona myös.

    Horjumaton

    *** Kiitos Jesse kun muistutit tuosta Touaregista, sehän on tosiaan hyvä ehdokki. Ja sitä on näköjään siunattu ihan kelpo moottori vaihtoehdoilla. Täytyypä katsella olisiko lähistöllä sopivaa ehdokasta käydä tyypittämässä.

    Ammatti Raivooja

    Octavia scout on vissii se virallinen. VAG konsernin kevytautoissa taitaa järjestää olla torseeni eli kitkalukko. Bmw x3 x5 on parempi sähköllä kytkeytyvä veto ja enemmän jatkuvan kaltainen. Käsittääkseni junttilukko maastureissa ei ole ajovakauden hallintaa mikä on minusta tosi tärkeä sulavaan liikkumiseen painavalla autolla talvella. Diesel farmari voi rekisteröidä pakettiautoksi ainakin vielä diesel citymaasturin maastopakettiautoksi.

    MIKANDER

    Minulla käytössä 2v.vanha
    Toyotaladgruiser menee huonoissa
    paikoissa komeesti
    4.vetolukot vetää isoaperävanua
    Hyvin ei paljon kuormatunnu.
    Ei pienet lumet haittaa
    maavaraa on.
    Kohta sanotaan että kallis
    kaikki maksaa elämässä.
    Nykysin .ennen TOYOTA
    kuin käytetty Lantikka.

    hemputtaja

    Jatketaan vielä vähän, kun tuli aloitettua.

    Metsään aina pääsee ja autolla kun autolla, mutta yrittäkääpä täällä Suomen pääkaupungin tienoilla.

    Viime vuosista ainakin parina on tullut reilusti lunta. Siinä oli kusessa kaupunkimaasturillakin. Paikoitellen pikkuautoilla ei ollut mitään asiaa. Lähin paikka – mihin auton voi säällisesti pysäköidä – taisi olla Hyvinkäällä.

    Eikä siinä kaikki. Tiet alkaa olla siinä kunnossa, että tulee telavehkeitä ikävä.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 600)