Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Pähkäilijä

    Taneli sinähän tuota kysyit että oisko listaa nelivetoisista ja apupyörävetoisista. Noissa rullatesteissä ne erottuvat etenkin kun vain yksi etupyörä on pitävällä alustalla mikä on nelivetoinen ja mikä ei. Monella veto loppuu vaikka toisella puolella molemmat renkaat on pitävällä alustalla.

    kait noista listaakin löytyisi, ei toisin myyjät ja maahantuojat juurikaan mainosta…

    Gla

    Lehdet noita testaavat ja monille ns. nelivetoisille tuo rullatesti on vaikea. Vaikka autossa kaikki pyörät olisivatkin maassa, kitka vaihtelee ja ainakin minun kaksipyörävetoisessa yleensä alkaa sutia vain yksi pyörä ajonhallintajärjestelmästä (eräänlainen tasauspyörästön jarru) huolimatta. Normalisti molemmat pyörät siis vetää, mutta tasauspyörästön takia veto herkästi karkaa sinne, missä kitka on pienempi eli voima ei riitä kuljettamaan autoa eteenpäin.

    Vanhan BJ40:n neliveto on metsäteillä sikäli parempi kuin nykyiset katumaasturit, että siitä puuttuu keskitasauspyörästö. Vaikka kitka olisikin epätasainen, yksi etuakselin ja yksi taka-akselin pyörä pyörii aina. Katumaastureissa, joissa on keskitasauspyörästö tai vastaava ohjausjärjestelmä ilman lukitusmahdollisuutta, on pakotettu pyörimään vain yksi pyörä koko autossa. Tämä heikentää väistämättä etenemiskykyä. Mainosten mukaan noissa tasauspyörästöissä on jos jonkinlaista sähköistä ohjausta, jonka pitäisi säätää vetoa sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Mutta kuten rullatesteista huomaa, käytännössä noin ei tapahdu tai sitten vedon määrä on liian vähäinen auton liikuttamiseen. Tuskin oma kaksivetoinenkaan selviäisi rullatestistä, vaikka siinäkin ajonhallintajärjestelmä ja luistonestojärjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää. Auto on tuossa tilanteessa siis käytännössä yksipyörävetoinen. Lisäksi testeissä on todettu, että monissa nelivetoautoissa voimaa ohjaavat järjestelmät rasittuvat herkästi, jolloin niissä suojajärjestelmät kytkevät nelivedon pois päältä. Hienosta katumaasturista tuleekin ihan tavallinen kaksivetoinen silloin, kun nelivetoa tosissaan tarvitaan. Eroja on, mutta listan teko niistä on mahdotonta. Toteutukset vaihtelevat malleittain ja vuosimalleittan. Esim. Subarun manuaalivaihteisia pidetään tässä suhteessa toimivina, mutta viime tai edellistalven testissä automaattia vaivasi juuri em. vaivat. Siinä onkin viskokytkin toisinkuin manuaalissa.

    Gla

    Taneli: ”Lisäksi olen sanonut OMAN mielipiteeni, mutta en ole sanonut sitä sinun enkä kenenkään muunkaan ulkopuolisen suulla.”

    Ok, et ole puhunut muiden suulla. Mutta tiedät paremmin kuin naapuri, millaisen auton naapurin kannattaisi ostaa.

    Taneli: ”Mitään lumiketjuja autoni pyöriin en ole koskaan harkinnut, enkä tosiaankaan koskaan laita.”

    Olethan jo sijoittanut useita tuhansia euroja nelivetoon ja sen käyttöön, joten pitäähän sen riittää ja riittäähän se, kun henkilöautosta puhutaan, ei mistään metsäkoneesta.

    Taneli: ”Pitää ymmärtää milloin on paras palata takaisin ja pyytää auraajaa tai kesällä kävellä.”

    Tuo pätee aina kalustosta riippumatta.

    Taneli: ”Neliveto siksi ettei jokaista kuuraa tarvitse aurata ja ettei kengänpohjat jatkuvasta kävelystä kulu.”

    Kalliita on kengänpohjat.

    Visakallo

    Näyttää nämä autot aiheuttavan paljon kovempia keskusteluja kuin vaikkapa puunkasvatus.
    Naisväki sanoo, että siinä vaiheessa kun mies alkaa arvostamaan muitakin autoja kuin omaansa, aletaan olla aikuistumisen kynnyksellä.
    Sanovat myös, että me miehet olemme aina ikuisia pikkupoikia.
    Taitavat olla tässä asiassa aikalailla oikeassa!

    pihkatappi

    Nuorenamiehenä kun kuukausipalkalla sai ostettua kulkupelin ja kaikkea rahaa ei saanut kulumaan niin halpaa autoa ei arvostanut sitäkään vertaa kuin nykyään. Kerrankin talvella metsurinsaappaat jalassa nelipyöräluisua ojan yli lepikon läpi kuusen kylkeen, traktorilla hinattiin pois, lokasuojan väänsin heti vänkärillä että pyörä pääsi pyörimään ja lamppu piti ostaa, nyky mittapuun mukaan täysin romu se auto jo oli, palveli mulla vielä pitkän. Keskisuomessa ajettiin 80 luvulla nuorten miesten toimesta sorateitä aika vauhdikkaasti, villiä tohua ja sattui siellä pahoja vahinkojakin. Nykyisin älypuhelimien kasvattama nuoriso tuntuu vähän pullamössö sukupolvelta, ei niitä tuolla soratiellä tarvi pelätä. Ennen sitä oli pakko lähteä isän mukana metsätöihin heti kun oppi kävelemään. 14 vuotiaana pistettiin moottorisaha käteen. Harrastukset olivat hiihto, juoksu, kalastus ja pellolla autolla ajo, joku saattoi metsästääkin. Joo, en arvosta autoa edelleenkään, etuvetosen on saanut aina välillä hinauttaa pois, siinä tutustuu ihmisiin, aika yksinäistä puuhaa tämä metsätouhu omissa metsissä on ja pieniä rahoja ne on hinauskustannukset.

    MJO

    Tuossa hintaerossa on jo muutakin kuin neliveto. Esim. Foresterin jousitus ja iskarit ihan omaa luokkaansa muihin farmareihin verraten. Sitä pitäisi siksi verrata myös paremmin varusteltuihin farkkuihin. Nelikkoja on myös halvemmissa luokissa.

    Minä suosin esim. MB tai BMW. Saparo ei kuulu minun asteikolla edes autoihin vaan epämukaviin ja huonoilla ajo-ominaisuuksilla varusteltuihin maatalouskoneisiin.

    Näissä premium vehkeissä alkaa 4-veto maksamaan. ;-D

    jees h-valta

    Jos auton a-hinta on 80000 tai 35000 uutena on selvä että autojen tasoissa on aika roima ero. Mutta siitähän siinä sitten juuri maksetaankin. On turha edelleen verrata aivan eri hintaluokan autoja.

    jees h-valta

    Jatkan vielä että kalliimmissa yleensä ottaen saa tavallaan kaksi autoakin yhden hinnalla. Eli kymmenen vuotta vanha kallis vastaa useimmiten hyvin käyttöarvoltaan ja usein jopa rahassakin sitä halvempaa japsia tai jopa vielä huonompaa tekoa olevaa.

    Horjumaton

    *** En nyt tiedä maksaako ns. premium-autoissa se neliveto välttämättä maltaita. Ainakin farkkuihin saa esim. 5-sarjassa Bimmerillä sen lähes kaupanpäälle. Se kannattaako farkusta taas maksaa 60-80 t €, on asia erikseen.

    Mutta onneksi autoissa on todellakin valinnanvaraa,jokainen varmasti löytää itselleen sen mieluisimman vaihtoehdon. Eikä siitä mikä on paras ole mielestäni mitään ideaa väitellä. Perustelut on mukava kuulla,mutta toisten valintoja en lähtisi kyseenalaistamaan.

    Autohan useinkin valitaan enemmän tunteella kuin järjellä,vähän sama kuin naisten kanssa ;). Jos nyt tälläinen leikkisä vertaus sallitaan. Ja kyllä varmaan tämän palstan reippaat naiset myös myöntää varustuksella olevan väliä…

    MJO

    Mutta onneksi autoissa on todellakin valinnanvaraa,jokainen varmasti löytää itselleen sen mieluisimman vaihtoehdon. Eikä siitä mikä on paras ole mielestäni mitään ideaa väitellä

    Näin on. Esim. toiset arvostaa maasto ajo-ominaisuuksia ja toiset kiihtyvyyttä ja tehoa. Toisia taas kiinnostaa ekologisuus ja kulutus yms..

    Jos kaikilla olisi samat tarpeet ja maku, niin automalleja olisi ainoastaan 1 kpl.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 600)