Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Leevi Sytky

    Työtä tekemällä tienaa ”Mersunkin” hinnan.
    Olen minä duunissa ajanut automaatilla, mutta en koskaan autom.vaiht. henkilöautolla.

    rekkamies

    Kuorma-autoihin vauhdilla yleistyvät nämä I-shiftit , power-shihtit ym. opticruiset, millä nimellä mikin merkki niitä kutsuu. Ovat perinteisiä mekaanisia vaihteistoja, mutta toimivat robotin ohjaamina automaatin tapaan, suurimmassa osassa ei enää kytkin poljinta ollenkaan.

    Kun on kymmeniä vuosia perinteisillä vaihteistoilla ajanut, tuntuu jopa hankalalle vahtia näitä uutuuksia. Automaatit sekoilevat tiukoissa paikoissa maastossa, niitä pitää kumminkin vahtia manuaalisesti. Myös maantiellä tekevät turhia vaihtoja, siellä kerkiävät kumminkin korjata virheensä. Kuluttavat enempi kytkintä ja vaihteistoa, johtuen juuri turhista vaihtamisista.
    On tilanteita joissa ei tuntuma ja herkkyys yhtä hyvä kuin perinteisillä kytkinpolkimella varustetuilla autoilla.
    Näihin automaatteihin kehitys kumminkin kulkee, enemmistö uusista kuorma-autoista on jo niitä.
    Joitain merkkejä esim. Mersua ei enää edes saa manuaali vaihteistolla.
    Autom. henkilöautosta hyvin vähän kokemuksia.

    Portimo

    Tulipas tästä vilkas keskustelu.

    Tällaiselle manuaalivaihteiston käyttäjälle on iso etu, että tiukassa paikassa pystyy usein heijaamaan edestakaisin kytkimellä. Monesti se on pelastanut pinteestä. Mahtaako nykyajan automaateissa olla samanlaista ominaisuutta.

    Minulla oli ennen vanhaan Pajero, jossa oli tosi tunnoton automaattilaatikko. Kun laittoi vaihteen päälle, meni puoli sekuntia, jonka jälkeen vaihteesto nykäisi oikein kunnolla eteenpäin. Pakilla sama homma. Auto ei edes ehtinyt liikahtaa, kun jo rattaat pyörähtivät lumessa tyhjää. Ei auttanut vaikka oli neliveto päällä. Sillä ei passannut pysäyttää mihinkään, missä juuttumisen vaaraa. Ohueen lumeenkin saattoi jäädä kiinni.

    jees h-valta

    Se oli portimo ennen se ja siihenkin oikea apu olisi ollut ninkin yksinkertainen kuin vaihdelaatikon öljyjen ja suodattimen huolto. Tuohan on aivan vanha tuttu vaiva autoissa joissa kuviteltiin ettei automaattilaatikko tarvii mitään kuin ajoa. Toki saattoi kestää mutta käyttö vähemmän miellyttävää.

    Pähkäilijä

    Jaa’a! Mitähän tuo Suomeksi oikein tarkoittaa?
    BJ40 oli alennusvaihteellinen, mutta ei lukkoja. Foresterissa sama juttu. Olisiko Pähkäilijä hyvä ja selvittäisi tätä käsitettä apupyörävetoinen tarkemmin. Pieni luettelo myös oikeista ja apyörävetoisista nelikoista olisi paikallaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli
    Lähetetty: 2 h, 45 min sitten
    ##########

    Nelivedolla tarkoitan autoa joka oikeasti vetää neljällä pyörällä myös silloin kun on ”ristiriipunnassa” eli 2 rengasta ilmassa ja tarpeen vaatiessa ryömintävaihdetta/ alennuslaatikkoa. Muutama ”nelikko” on talossa ollut, Suzuki Liana ja Honda CRV viimeisempinä, kumpaakaan en pitänyt oikeana nelivetona vaan apupyörävetoisina joissa tiukan paikan tulllen vetää 2 rengasta eikä 1 kuten käy lukottomilla etu/takavetoisilla.

    Korpituvan Taneli

    Tuolla Pähkäilijän periaatteella laskien kaikki kaksivetoiset autotkin ovat yksivetoisia, plus apupyörä. Vai mitä luulette kaksivetoisessa tapahtuvan kun toinen vetopyörä on ilmassa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Nimenomaan, siksi jos kirjoitetaan nelivedoista niin onko kyseessä ajoneuvot joissa oikeasti kaikki neljä pyörää vetävät. Työkoneessa on 8 oikeasti vetävää pyörää vain sillon kun lukot laitetaan päälle, muuten se on neliveto.

    Korpituvan Taneli

    Jos nyt kuitenkin puhuttaisiin nelivedosta ja unohdetaan ne apupyörät. Tietysti aina on syytä mainita onko lukkoja vai ei. En oikein usko että kukaan suostuisi puhumaan yksivetoisista kaksivetoisen sijaan.

    Totuus on kuitenkin se että kaksivetoinen auto vetää molemmilla pyörillään, kunhan ne ovat maassa.
    Samoin, jatkuvasti nelivetoiset autot ja ne joissa neliveto voidaan kytkeä jatkuvaksi, vetävät neljällä pyörällä, jos kaikki pyörät ovat maassa.
    Sitten on erikseen ne joissa nelivedon kytkentä tapahtuu jos joku pyörä sutii. Ja vielä erikseen ne yhdellä tai useammalla lukolla varustetut.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    tuossa ihan esimerkkivideo aiheesta että voi ymmärtää

    Korpituvan Taneli

    Ajattelitko sitten, Pähkäilijä, keskustelussa olevan mukana kovinkin monta jotka eivät asiaa ilman videota ymmärrä?

    Sinä et vain näytä ymmärtävän että kaksivetoisuus ja nelivetoisuus ovat käsitteitä joihin liittyy se että tasauspyörästöt tai vastaavat laitteet on olemassa. Erikseen sitten yleensä ilmoitetaan voiko kyseisiä laitteita lukita.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 600)