Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Gla

    Taneli: ”Kenen suun minä nyt sitten olen tässä varastanut? Sinunko?”

    9.1.14 ja 11.1.14 olet ollut sitä mieltä, että metsämiehen auton pitää olla nelivetoinen. Et sinä voi toisten puolesta autojen ominaisuuksia päättää, kun et toisten tarpeita tiedä.

    Tänään kävin raivaamassa erään ojalinjan reunat. Lunta oli sen verran, että henkilöauton maavara melkein riitti. Lumesta osa oli suojakelien ja vesisateen tiivistämää, joten etenemiskyky joutui koetukselle. Etuvetoisella henkilöautolla ei käytännössä eteenpäin päässyt edes ilman peräkärryä, vaikka ehkä vauhtia ottamalla olisi pienen palan päässyt. Lumiketjutjen (70 euron kustannus) avulla homma alkoi sujua. Muutaman kerran kun ajoi raiteet kovaksi, kärrykin tuli jo perässä ja rankakuorman kanssa pääsin takaisin auratulle tielle. Mitään ei siis jäänyt tekemättä, vaikka alla olikin tavallinen matala kaksivetoinen farkku.

    Todennäköisesti neliveto olisi edennyt paremmin kuin etuveto ketjuilla. Tuosta paljon ei enempää olisi tarvinnut olla lunta, kun nelivetokin olisi jäänyt paikoilleen. Jos maavara ei riitä, ei se riitä. Seuraava autoni tuleekin todennäköisesti olemaan etuvetoinen, mutta nykyistä (14 cm) korkeammalla vaaralla. Kesällä yleensä maavara loppuukin ennen kuin pito.

    Horjumaton piti Passatista, mutta valitteli sen maavaraa. Autosta on ollut markkinoilla Alltrack-versio, jossa on muutama senttiä korkeampi jousitus. Nyt sitä ei VW:n hinnastossa näkynyt, mutta jonkin verran niitä liikenteessä näkyy, joten käytettynä sellaisen voi löytää. Golfista on vastaava malli tulossa.

    Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä:
    ”Kyllähän tulevaisuudessa nelivedot yleistyvät mutta muulla keinoin kun nykyiset tehoa (ja polttoainetta) hukkaavilla voimansiirtoratkaisuilla.”

    Kyllä tässä on jo otettu melkoisia edistysaskeleita. Minullakin BJ40 pätkässä, veto oli täysin mekaaninen ja sanottaisko alkeellinen. Siinä kyllä huomasi polttoaineen kulutuksessa onko ajettu 2- vai 4-vedolla. Foresterissahan tuota eroa ei pääse näkemään, mutta kyllä kulutukset ovat ihan säällisia.
    Nelivedossa ei ole edes kehityksen loppupää näkyvissä. Kehitystä tulee tapahtumaan monella rintamalla tässä asiassa. Lppputuloksia voi tietenkin arvailla ja kaavailla, mutta tosiasia on ettei kaikkea 10 vuoden sisällä käyttöön tulevaa ole vielä edes kehittäjien piirustuksissa.

    Pähkäilijä:
    ”Täälläkin kun keskustellaan nelivedoista niin on olemassa nelivetoja ja nelivetoja, ilman lukkoja alennusvaihteistoa ovat sitten apupyörävetoisia.”

    Jaa’a! Mitähän tuo Suomeksi oikein tarkoittaa?
    BJ40 oli alennusvaihteellinen, mutta ei lukkoja. Foresterissa sama juttu. Olisiko Pähkäilijä hyvä ja selvittäisi tätä käsitettä apupyörävetoinen tarkemmin. Pieni luettelo myös oikeista ja apyörävetoisista nelikoista olisi paikallaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Nelivetojen yleistymisestä vielä sen verran, että ne ei syrjäytä kaksivetoja. Siitä pitää huolen paine päästöjen vähentämiselle. Kohta normikulutuksen mittaustapakin menee uusiksi, joten nykyään vallalla oleva huijaaminen ei jatkossa ole yhtä helppoa.

    Jossain hybrideissä on takaveto sähkömoottoreilla tavanomaisen etuvedon lisäksi, mutta ainakaan toistaiseksi ne eivät ole autolehtien talvitesteissä toimineet metsäkäyttöä ajatellen kelvollisesti.

    Korpituvan Taneli

    Glalle tiedoksi että olen yrittänyt vastata aloittajan (Horjumaton) kysymyksen asetteluun. Lisäksi olen sanonut OMAN mielipiteeni, mutta en ole sanonut sitä sinun enkä kenenkään muunkaan ulkopuolisen suulla.

    Mitään lumiketjuja autoni pyöriin en ole koskaan harkinnut, enkä tosiaankaan koskaan laita. Pitää ymmärtää milloin on paras palata takaisin ja pyytää auraajaa tai kesällä kävellä. Neliveto siksi ettei jokaista kuuraa tarvitse aurata ja ettei kengänpohjat jatkuvasta kävelystä kulu.

    Kyllä metsämiehen auto nelivetoinen pitää olla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo

    Näkyvin uudistus autoissa tulee olemaan rengaskoossa.
    Kun kulutus pitää saada oikeasti alas, on vierintävastus saatava pienemmäksi.
    Tämän takia uusien henkilöautojen renkaat kapenevat 175 paikkeille, ja vanteen halkaisija kasvaa 19 tietämiin.
    Kumiosan korkeus nousee takaisin 65:een.
    Tämähän nostaisi henkilöauton metsäajokelpoisuutta jos vain maanvaraa olisi riittävästi.

    jees h-valta

    Kun en nyt oikein usko että pelkät päästötkään vielä aivan kaikkea autoilua alkavat ohjaamaan. Kyllä ne isot autot päästelee joo mutta verottajahan siitä tykkää eikä sitä varmaan kielletä. Ne jotka haluavat että autolla pääsee vain maksavat siitä ”piperrysveroa” hiukan tuhdimmin. Aikansa kutakin eikä kukaan olisi uskonut vielä vuosi takaperin näitä mittarihintojakaan. Bensahan alkaa olla jo ongelma kun sitä ei kulu. Olen aivan tyytyväinen kun parkymppisen lataa automaattiin ja jopa VW:n mittari nousee jo lähelle puoliväliä. Sillähän käy metsässä jo monta kertaa.

    MIKANDER

    Hommakkaa GRUISERI kuin minulla
    Menee pahoista paikoista heittämällä
    Joku ivasi ketjussa Gruiserin ajoominaisuuksia.
    Kyllä niillä pärjää normikäytössä uusin .M.T
    oli uusi mitsupajero ajettunna varmasti ok
    pirssi kyllä kai Mitsussa on laatuparantunut
    ei.mene vesipesään alussa paljonkansivikoja.
    EI TARVI KINASTELLA MAAVARSTA.
    KÄTTÄ SYVEMÄLLE POVITASKUUN.

    Korpituvan Taneli

    Kaikki asiat autossa ovat kehityksen kohteina.

    Renkaissahan on jo palattu järkevämpään suuntaan, pyöran kokonaishalkaisija on kasvanut 70-luvun mitoista melkoisesti. Profiilin prosenteissakaan ei lie muuta mahdollisuutta kuin palata takaisin isompiin lukuihin.

    Tuskin renkaat kuitenkaan ovat se pääasiallinen kehityskohde. Kyllähän se on voiman tuottaminen, sen siirto ja varastoiminen.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Leevi Sytky

    Minulle on tulossa ensimmäinen automaatti-vaihteinen auto (MB). Olisi ollut sama vaikka manuaalikin. Ei ole iso vaiva hämmentää keppivehettäkään.
    Kun 40 vuotta työkseen kepittänyt niin se automaatti on jo tuolla selkäytimessä. Viisi vaihteisesta 18 vaihteiseen on kokemusta. Fullerin suorasta lootasta synkronoituun…

    Metsähommiin menen autolla, peräkärri perässä. Traktorilla sinne minne autolla ei pääse. Matkaa on tukikohdasta palstoille vain parisen kilometriä.

    jees h-valta

    Leevistähän nyt sitten varsinainen ”kansankapitalisti” kehkeytyy.
    Kyllä se automaatti vain on se in.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 600)