Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 600)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • suorittava porras

    Tositapahtuma muutaman vuoden takaa..

    Pari kaverusta oli hirvimetsällä . Toisella oli Lada ja toisella vielä siihen aikaan harvinaisempi neliveto Hiluxi. Päivän kuluessa pöllytteli kymmenen senttiä lunta . Ehtoo alkoi jo lähestyä ja oli kotiinlähdön aika . Siinä sitten Lada-mies edellä ja Hiluxi -kaveri perässä lähdettiin köröttelemään kotia kohti .
    Pienessä vastamäessä Ladan vauhti hiipui ja perä lipsahti ojaan .
    Kuljettaja tuli autosta tielle ihmettelemään . Samassa hiluxi ajoi rauhallista vauhtia ohi , kuljettaja ruuvasi ikkunan auki , pyöräytti nortin suupielestä toiseen ja totesi rauhallisesti : ” KÖYHYYS LIVETTÄÄ”

    Korpituvan Taneli

    Mites siinä automaattivaihteisessa se pakki on järjestetty? Onko tarpeeksi pieni nopeus saatavilla?

    Yerveisin: Korpituvan Taneli

    arto

    tuosta nelivedosta:
    Se on tekniikan kehittyessä vähitellen tulossa yhä uusiin automalleihin. Mitäköhän nämä kaksivetomiehet sitten tekevät kun kaksiveto alkaa olla historiaa. Ilmeisesti siirtyvät museoajoneuvoihin.
    Tulihan se sieltä… Tuskin koskaan 2 veto historiaa. Tänään autoajelulla 5km kehässä 6 motoketjua hakaa, oli aamulla kaikille tiet aukaistu vaikka kuskeilla nelikot ja päästiin 2 vetosella katselemaan töiden edistystä , meillä talvet varmaan lumisimpia kuin siellä rannikolla ja etelässä nyt lunta 43 cm keskellä melkein miehen kantava kerros lumi puuteria ei mene enää nelikkokaan mäkisessä maastossa tasasella kyllä.

    MJO

    Vielä tuosta nelivedosta:
    Se on tekniikan kehittyessä vähitellen tulossa yhä uusiin automalleihin. Mitäköhän nämä kaksivetomiehet sitten tekevät kun kaksiveto alkaa olla historiaa. Ilmeisesti siirtyvät museoajoneuvoihin.

    Jos 2-vetoiset poistuvat, niin silloin kaikki siirtyvät 4-vetoisiin, mutta nykyisin hintaero on 7 – 8000 euroa vastaavaan. Eikä kaikki ole valmiita maksamaan sitä erotusta.

    Korpituvan Taneli

    MJO:
    ”Jos 2-vetoiset poistuvat, niin silloin kaikki siirtyvät 4-vetoisiin, mutta nykyisin hintaero on 7 – 8000 euroa vastaavaan.”

    Tuossa hintaerossa on jo muutakin kuin neliveto. Esim. Foresterin jousitus ja iskarit ihan omaa luokkaansa muihin farmareihin verraten. Sitä pitäisi siksi verrata myös paremmin varusteltuihin farkkuihin. Nelikkoja on myös halvemmissa luokissa.

    Vastaiskulle:
    Pakki pitääkin olla selkeästi hitaampi kuin hitain eteenpäin. No tuo selkiäisi kun kokeilisi. Tahtoo vain näköjään autonvalmistajilta unohtua, se pakki sovittaa muuhun vaihteistoon sopivaksi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Vastaiskun kaa erittäin samaa mieltä tuosta automaattilootasta. Ei kyllä käsivalintaista enää ja alkaisihan se jo oudolta tuntuakkin kun varmaan pitkälti toistakymmentä vuotta ajanut automaateilla. Nytkin molemmat autot sellaisia ja kyllä se aina sopivan vaihteen löytää. Mentiin hidasta tai nopeaa. Lisänä kuuluu rapsuvan aina jotain lisäapuja tarpeen ja luiston mukaan päälle.

    Pähkäilijä

    Kyllähän tulevaisuudessa nelivedot yleistyvät mutta muulla keinoin kun nykyiset tehoa (ja polttoainetta) hukkaavilla voimansiirtoratkaisuilla. Kuorma-auto puolella on hydraulisia etuvetoja enenevissä määrin ja joskus kun akkuteknologiassa päästää eteenpäin tai vastaavasti lisätään vähän isompi generaattori autoon voi apupyörävedon tehdä sähköisesti ja 99% ajoajasta se on täysin irrallaan voimansiirrosta jarruttamatta kulkemista.

    Täälläkin kun keskustellaan nelivedoista niin on olemassa nelivetoja ja nelivetoja, ilman lukkoja alennusvaihteistoa ovat sitten apupyörävetoisia.

    Ammatti Raivooja

    Etuveto, joku Veikkauksen uusi peli?

    pahkanaama

    Automaatteja suosivat kuskit, jotka eivät osaa ajaa. Taitava kuljettaja ajaa talvikelillä homattavasti pahemmista paikoista manuaalivaihteisella autolla kuin automaatilla. Onhan automaatti kyllä miellyttävä ja helppo ajaa, mutta oikeasti maastoautoa tarvitseva kiertää automaatit kaukaa.

    jees h-valta

    Saattaa olla että keppisulkeiset sitten antavat miehistä hallinnan makua sinne ratin ja penkin väliin kun koneen saa huutamaan turhilla kierroksilla paikoissa joissa helpommin edetään ihan lähes joutokäyntikierroksilla.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 600)