Keskustelut Metsänhoito Metsäkoneen kuljettajan työ

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)
  • Metsäkoneen kuljettajan työ

    Alasta kiinnostunut kyselee minkälaista on metsäkoneen kuljettajan työ käytännössä? Lähinnä näillä kokemuksilla ajokoneen kuljettajan työ kiinnostaa. Olosuhteet ja ympäristö olisivat minulle kuin tehtyjä, mutta mitä kaikkea muuta kuin itse ajohommaa työ sisältää? Pienet remontti ja huoltotyöt eivät ole este, kouran letkun vaihto jne. Joskus metsäkonemiestä puhutin, oli edellisellä kuormalla hypännyt tela pois paikoiltaan ja sen kanssa pimeässä pakkasessa värkännyt, jotta takaisin sen sai paikoilleen. Kokeneempi varmaan osaa vastata kuinka usein ja paljon vastaavanlaisia ongelmia on? Työajat, ei haittaa herätys aamu 5 eikä jos illasta menee 12. 2-vuorossa kait pääsääntöisesti tehdään. Miten menee palkkaus ja mitä silloin tehdään kun työtä ei ole, esim kevään kelirikkoajat ja samoin syksyllä kun vettä sataa eikä hakkaamaan päästä?

  • Metsuri motokuski

    Minusta metsäkoneenkuljettajan työ vastakohta ei ole tehdastyö. Vertaan enemmänkin ajokoneen työtä normaaliin jakeluautonkuljettajan tai yleensä autonkuljettajan työhön. Palkkatasokin on samaa luokkaa. Se on totta että monitoimikoneen kuljettajan työ on vaativampaa ja etenkin siinä on vastuuta toisen omaisuuden hoidosta. Ilman muuta hyvä työjälki palkitsee työn suorittajaa, ostajaa, metsänomistajajaa ja se varmaan onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä miksi homma mielyttää. Kun osaa homman ja tietää miten metsää tulee kulloinkin hoitaa niin onhan se osoitus amattitaidosta jota yleensä arvostetaan.

    Se ei sulje sitä pois etteikö työ olisi yksitoikkoista (mennään yhteen suuntaan tietty matka ja tullaan 20 m päästä takaisin). Se ei sulje pois sitä että se on perheelliselle aikamoinen rasite niin taloudellisesti kuin perhesuhteiden vuoksi. Uskon että mm avioeroja tapahtuu metsäkonepuolella keskivertoa enemmän juuri työn luonteesta johtuen. Noita maisemia en ehkä enää osaa niin arvostaa kuin ennen. Komeat auringonpaisteet ja kuulakkaat aamut kun tahtoo koneen kopissa muuttua samanlaiseksi. Vapaapäivillä osaa ilmoista jo nauttia enemmän. Niin ja tuo puun tuoksu. Se on kadonnut kokonaan. Liekö sitten syy huonontunut hajuaisti tai tottuminen.

    Remontit kuten letkuvaihdot, vuodot , huollot eivät ole mitään suurempia haittatekijöitä. Yleensä silloin eniten ”potuttaa” kun vika tulee kun pitäisi kotiin lähteä ja edessä odottaa isompi työ ja kone pitäisi aamuvuorolle olla kunnossa. Näitä kun sattuu ja kun luonne on enemmänin tuloksen teon suuntaan niin työn keskeytys harmittaa aina. Ehkä vanhemmiten vielä enemmän.

    Kyllä kun minulta on paljon ammattista kyselty, monet muutkin kuin aloittaja, aika harvoille olen työtä suositellut. Enemmänkin ole tiedustellut mitkä arvot kyseisellä ihmisellä on elämässä tärkeitä ja sen jälkeen miettinyt olisiko hänestä ammattiin.

    petep

    Jotkut ovat sitä mieltä että ajokoneen ajaminen on tylsää ja puuduttavaa ja jotkut ei. Ja jos sitä aletaan vertaamaan jakeluauton ajamiseen niin ei ehkä ihan osu. Jakeluautokuski saa siivoilla kaupan laitureita ja takahuoneita että tavarat mahtuu sisään. Hemmentinmoinen kiire autokuskeilla  jos ei muuten niin itse tehtyä.Jakeluauton työpäivä alkaa elintarvikepuolella monesti 3.00 ja se ei ole ihmisten hommaa pidemmän päälle.  Ja onhan se niinkin että ihminen on sellaista kyllästyvää sorttia että pitäisi saada välillä vaihtelua. Ja ehkä ajokoneen ajaminen ei sellaiselle sovi joka ei osaa olla yksin hetkeäkään. Ja kai se tulee sekin päivä että ajokonen ajamisesta tulee paskaduunia ja sitten niitä ajaa vain ulkomaalaiset moniosaajat.

    Metsuri motokuski

    Petep:Jakeluauton työpäivä alkaa elintarvikepuolella monesti 3.00 ja se ei ole ihmisten hommaa pidemmän päälle.

    No eipä tuo ole mikään ihmeellinen työaika metsäkonepuolellakaan. Aika usein kun viiden maissa menen koneelle niin ajokone jo pörisee metsässä puita kuskaten. No ehkä laiturien takahuoneita ei siivota mutta siivoomista saa harrastaa myös metsäkonepuolella. Monesti risuja tulee heiteltyä laanissa tieltä ettei autot niihin aja. En vieläkään muuta käsitystä etteikö ajokonekuskin työtä voisi rinnastaa jakeluauton kuljettamiseen. Olen jo toistakymmentä vuotta tehnyt näitä hommia ja luulen että jotain tiedän alasta.

    metsä-masa

    Jätkän kommentin loppuosa tiivistääkin ammatin valinnan onnistuneen ja asenteen olevan kohdallaan kun tuntemukset kahvitauolla on, että nauttii tekemästään työstä.

    Nuoren kuljettajan kannattaa ajotöissä seurailla moton tekemiä kokonaisratkaisuja harvennustyömaalla, varastopaikat, kokooja, keruu- ja pistourat niiden valinnalla kun pystyy estämään maastovaurioita.

    Vuoden jälkeen kannattaa esittää mielenkiintoa myös moto-kokeiluun, innostunut nuori hyvässä ohjauksessa huomaa pian hallitsevansa myös hakkuun helpoissa olosuhteissa.

    Hyvin monella koneyrittäjällä kuuluu urakointiin myös autokuljetus, siinä kortillisella ja oppimishaluisella kuljettajalla on pian kasassa töitä ilman kelirikkokatkoja.

    petep

    Ja siinä jakeluautohommassa voi tulla jopa hiki kun vetelet rullakoita pitkin käytäviä. Sitten ne jää väärään paikkaan kerran vuodessa niin joku myyjätär saa hepulin ja olet maailman paskin ihminen sen jälkeen. Se on kiva että jokaisella ois sellainen homma mistä tykkää mutta kaikki työt alkaa ottamaan pidemmän päälle päähän . Se on vaan sen raha jostain saatava.

     

    Ja edelleen olen sitä mieltä että vertaus jakeluautonkuljettajaan on  niin paljon pielessä kun vaan voi olla.Ja se on ihan eri asia olla terminaalissa  klo 3.00 yöllä kun olla aamulla kuudelta mutta saat olla mitä mieltä haluat ei silleen hirveästi ole minulta pois.

    Tolopainen

    Paljonko on jätkän valistunut arvaus paljonko prosessityöntekijät tienaa kolmivuorotyössä. Minulla ei ole mitään syytä kadehtia kenenkään ansioita olen pitänyt huolen omistani.

    Jätkä

    Paperitehtaalla tulokunkku on ilmeisesti Paperikoneen hoitaja.

    Sappi ilmoittaa keskiarvon olevan himpun alle 5000 € /kk.

    Eri firmoilla on erilaiset palkat, joten pitäisi laskea kaikkien keskiarvo, että pääsisi totuuteen. Sappin ilmoituksessa ei tarkenneta, paljonko on peruspalkka, eikä sitä, paljonko on vaihtelevien lisien osuus.

    Yleensä paökoista puhuttaessa otetaan esiin peruspalkka, jossa on mukana ikälisäst tms. Ei vuorotyölisiä, ei sunnuntailisiä  jne.

    Metsäalalla palkan lisäksi maksetaan kodin – ja työpaikan välisistä matkoista kilometrikorvaus, tai annetaan auto työajoja varten. Samoin ainakin pitäisi maksaa työmatkaan käytetystä ajasta korvaus, jos se on sovittua minimiä pitempi. Noita ei lasketa palkoiksi.

    Tolopainen

    Niin kun nykyisin teollisuudessa on henkilökohtaiset palkat myöskin ansioissa on eroja. En olis kovin hämmästynyt jos joku runsaasti ylitöitä tehnyt paperikoneenhoitaja pääsisi vuosiansioissa reilusti yli 80k €. Olen joskus ansainnut kuukaudessa reilusti yli 20k €.

    Visakallo

    Tuosta löytyy 70 ns. tavallisen ammatin palkkatilastoa vuodelta 2016:

    https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005623627.html

    Tolopainen

    Ei nämä tilastot mitään kerro duunareiden todellisista ansiosta teollisuudessa. Peruspalkkalla siellä ei mitään töitä tehdä. KTA:lla JA tes kta:lla maksetaan palkat. Siksi esim. vuorötöissä av:n sairaslomalla maksetaan enemmän kuin vastaavasta työvuorosta.  Yleensä sairaslomia sijoitellaan viikon aamuvuoroihin.  Kukaan harvemmin sairastaa niin että menettäisi kolminkertaisen juhlapyhäkorvauksen.  Tapahtuu näitä ihmeparantumisia viikonlopuksi. Aika uskomaton tuo pankkitoimihenkilöiden asenne viikonlopputyöhön, teollisuudessa juurikin halutaan tehhdä viikonlopputyötä kun palkka maksetaan kta:sta lasketulla prosenttikorotuksella. Eli peruspalkkaan nähden moninkertaisella palkalla.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)