Keskustelut Metsänhoito Metsäkoneen kuljettajan työ

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)
  • Metsäkoneen kuljettajan työ

    Alasta kiinnostunut kyselee minkälaista on metsäkoneen kuljettajan työ käytännössä? Lähinnä näillä kokemuksilla ajokoneen kuljettajan työ kiinnostaa. Olosuhteet ja ympäristö olisivat minulle kuin tehtyjä, mutta mitä kaikkea muuta kuin itse ajohommaa työ sisältää? Pienet remontti ja huoltotyöt eivät ole este, kouran letkun vaihto jne. Joskus metsäkonemiestä puhutin, oli edellisellä kuormalla hypännyt tela pois paikoiltaan ja sen kanssa pimeässä pakkasessa värkännyt, jotta takaisin sen sai paikoilleen. Kokeneempi varmaan osaa vastata kuinka usein ja paljon vastaavanlaisia ongelmia on? Työajat, ei haittaa herätys aamu 5 eikä jos illasta menee 12. 2-vuorossa kait pääsääntöisesti tehdään. Miten menee palkkaus ja mitä silloin tehdään kun työtä ei ole, esim kevään kelirikkoajat ja samoin syksyllä kun vettä sataa eikä hakkaamaan päästä?

  • Metsäkupsa

    Edellä Taneli listasi syitä miksi kuskit vaihtuu.Sen lisäksi taitaa olla yhä myös yrittäjiä,jotka eivät osaa kohdella työntekijäänsä asiallisesti.

    mehtäukko

    Oikea on havainto.

    Kustannuskehityksen oravanpyörä on aivan varmasti kaikkien osapuolten tiedossa. Lähtien alkupalikoista ja vaiheista kannolta tehtaalle tuottavuustekijät ovat pakon sanelemat / käytettävissä oleva siivu.

    Tolopainen

    Aika pitkä tuomio istua yksin 40v lasikopissa. Välillä pimeässä ja pakkasessa joutuvat konetta korjaamaan. Tuskin on nuorison suosikkilistalla ihan kärjessä. Jos kestää yksinäisyyttä ja työpaineita joku saattaa viihtyä hyvinkin eikä halua tehdastyöhön, meitä on moneen junaan.

    Berza

    Yksi syy on myös maaseudun nuorten vähyys. Sieltä ne metsäalan miehet perinteisesti ovat lähteneet,harvenpaa kaupungin poikaa ala kiinnostaa. Yrittäjät myös niin tiukilla,ettei palkalla voi kehua. Suurella tuntimäärällä joutuu paiskimaan, mikäli hyvälle tienestille päästään. Kysyy myös luonnetta aamu yöstä pakkasella pumeään metsään töihin lähteä.

    Vintta

    Itse kävin opiskelemassa metsäkoneenkuljettajaksi, mutta sain aika pian huomata alan ilmapiirin. Koulussa homma onnistu hyvin ja opettaja sano että rupeeha kyselemään työharjottelupaikkaa yrittäjälle. Noin 15 yrittäjälle soitin ja kellekkään en päässyt harjotteluun osa mietti pari päivää mutta lopulta kieltäytyivät. Ala on raaka niille jotka sinne pyrkii, koneen käyttö maksaa ja ne kulut pitäisi pystyä kuittaamaan tuotoksella isännät ei ole halukkaita ottamaan oppiin vaikka saattaisi saada hyvän kuljettajan. Osalla on alalla tuttuja niille alalle pääsy helpompaa. Mutta ala on mielenkiintoinen joten  voin kyllä suositella. Rupeet vaan hyvissä ajoin pitämään itsestä meteliä niin pääset konetta kuljettamaan!

     

    Jätkä

    Minun entisellä työpaikalla on tietenkin samat vaiheet joka vuosi, mutta paikalliset yrittäjät ottavat mielellään harjoittelijoita. On ollut muutamia oppilaita, jotka tulevat maitojunalla takaisin ja joutuvat huonompiin harjoituspaikkoihin, koska taidot tai asenteet eivät riitä, mutta joitakin on, jotka palkattaisiin vaikka heti töihin. Hieman isompi urakoitsija on ottanut monena vuotena kolmea kuskia töihin.

    Isäntä on vaativa, mutta pitää kuskeista huolen. Kuitenkin muutamat parhaista lähtevät muihin – paremmin palkattuihin hommiin. Heidänlaisillaan on vara valita.

    Palkkaus laahaa työn vaatimuksiin nähden suorastaan alhaalla.

    Berza

    Muutama maanviljelijä, joka joutui lopettamaan astman vuoksi ja meni metsäkonekouluun kertoi oman mielipiteen, että siitä joukosta hyvin pieni osa vain kykenee oikeasti siihen työhön 🙁

    Rane2

    Yksi aloitteleva ajokonemies kävi metsäkoulun jälkeen ajamassa meidän jälkiä pari kuukautta.Hän sitten kuitenkin vaihtoi alaa,kertoi menevänsä Saloon kokoamaan matkapuhelimia.Oli kuulema siisti sisätyö ja varma työpaikka.

    Jätkäpätkä

    Hyvin pitkälle juuri se lasikoppi ja sieltä avautuva näkymä työympäristöön houkuttelee alalle. Kolmikymppisenä maatalon poikana yli 10 vuotta tehtaassa 3-vuoro työssä terästä työstäneenä ei enää päivääkään viitsisi tuonne tehtaaseen mennä, kyllä se on nähty. Kuluneet nivelet alkavat olla leikkausta vailla, vuorotuksesta johtuen olet 2/3 viikkoa pois pelistä, yhden viikon, aamuvuoro olet normaali. Yhden nukut päivät ja aamuyöstä valvot tulitikut silmissä, koitat samalla ottaa millin kymmenys ja sadasosista selvää. Yksi asia on kuitenkin positiivista, palkka, se pieni tessin mukainen, sen perään ei ole koskaan tarvinnut kysellä. Pöllimetässä ja muissa maataloushommissa meni koko nuoruus, omaakin hankintahakkuuta tehnyt ja koneita joskus kylmässä ja märässäkin korjanneena, lehmää jouluaattona poijittamassa tai aamuyöllä navetan vesiputkea korjaamassaa. Oli se sentään vaihtelevaa ja kuitenkin 95% mukavaa.

    Timppa

    Ihailen näitä ajokoneen kuskeja.  Pärjäävät suurten kuormien kanssa meidän louhikkoisissa ja kivisissä maisemissa.  Hommassa vaaditaan oikeassa suhteessa rohkeutta ja varovaisuutta.  Eivätkä kaikki siihen opi kuitenkaan.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)