Keskustelut Metsänomistus Metsäkone on kansallinen suuronnettomuus

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 157)
  • Metsäkone on kansallinen suuronnettomuus

    Pystykaupan korruptiosta on riittänyt keskustelua. On paikallaan katsoa korruption aiheuttamia vaurioita talouselämälle.

    Maataloustraktorin korvaamista metsätraktorilla 1960-luvulla metsänhoitajat nimittivät puunkorjuun rationalisoinniksi. Rationalisointi oli stiiknafuulia-sanaan verrattava taikasana, sillä metsänhoitajat eivät itsekään tienneet, mitä rationalisointi tarkoittaa.

    Rationalisoinnissa tehokkuus ymmärrettiin määrätehokkuudeksi, jota mitattiin työtunnin kuutiometreillä. Kuutiometreillä mitattuna metsäkone on maataloustraktoria tehokkaampi. Kustannuksilla mitattuna maataloustraktori on metsäkonetta tehokkaampi.

    Metsäkone vaatii eristämään korjuutyön maksajan puunkorjuusta, sillä maksaja eli valitse korjuutyötä kuutiometrien vaan kustannusten perusteella. Maksaja – puun myyjä – eristetään puun pystykaupalla. Pystykauppa ei vapauta puun myyjää korjuukustannusten maksamisesta vaan ainoastaan piilottaa maksamisen. Metsäyhtiö vähentää korjuun palkat piilotetusti puunmyyjän bruttotulosta, puun tehdashinnoista.

    Yksikäyttöinen metsäkone vaatii ympärivuotista puunkorjuuta, mikä ei ole mahdollista Suomen luonnonoloissa. Tuloksena on metsän ja pellon koneiden vajaakäyttö; metsän koneet seisovat kesällä, pellon koneet talvella. Puunkorjuun kustannukset ovat korkeat, metsät ruhjotaan kesäkorjuulla ja kesäkorjattu sahatavara homehduttaa rakennuksia.

    Maataloustraktorin syrjäyttäminen puunkorjuusta on ollut maan talouselämän suurin virhe, kansallinen suuronnettomuus. Metsäkone aiheuttaa joka vuosi noin 300 milj. euron tarpeettomat kustannukset ja vie maatiloilta talvikauden ansiotuloja yhtä suuren määrän.

    Olen tehnyt minitutkimuksen maatilayrityksen puunkorjuun urakoinnista. Tutkimus on exel-taulukkona, jossa maataloustraktorin tuotoksia ja pääomakustannuksia ym. voidaan muutella. Voin lähettää taulukon sähköpostin liitteenä halukkaille, kun ilmoittavat minulle sähköpostin osoitteensa. Minun sähköpostini on lvaara@welho.com.

    Lauri Vaara

  • Jovain

    Kannattaa muistaa, että tässä metsäkiistassa kysymys ei ollut kustannuksista tai kaluston paremmuudesta, ne asiat sivuutettiin. Vaan kysymys oli metsänomistajaan kohdistuvasta ”reformista”, niin kuin aloituksessakin todetaan. Vaadittiin metsänomistajat ja maatalouskalusto syrjäytettäväksi ja metsäkoneiden kehitys turvattavaksi. Kysymys oli myös etuuksien turvaamisesta.
    Tuohon aikaan 70 luvulla puhuttiin jopa metsänomistajien omasta syystä. Mitäs tarjosivat kaiken maailman kämpyrät pylväät ja ladonpohjat myytäväksi ja piiloteltiin lanssin pohjille.
    No jäihän metsänomistajille oma puukauppakanava hankintakauppa, joka on ominaisuuksiltaan toista maailmaa verrattuna pystykauppaan, joka sekin on metsäomistajien toimintaa rajoittava.
    Tällä hetkellä eletään kuitenkin uutta maailmaa metsäpuolellakin ja ei voida hyväksyä metsänomistajien eristämistä loputtomiin. Kiistatta kysymys on niin isosta asiasta, että voidaan perustellusti puhua jopa kansallisesta suuronnettomuudesta.

    sata

    Tänäpäivänä metsäkoneeksi mielletään yleensä koneet mitkä ovat massiivisiä, yhteispainoltaan kymmeniä tonneja.
    Aikoinaan näihin mittaluokkiin päädyttiin ohjatun kehittelytyön (rahoituksen) johdosta.
    Keveisiin vaihtoehtoihin ei sanut rahoitusta ja omatoiminen kevyt kalusto eliminoitiin turva ym. asetuksilla.
    Alusta (60 luvulta) asti oli tiedossa mitä liian suuret pintapaineet tekevät varsinkin kuusen juuristolle. Väittäneekö vieläkin joku, että ei merkitystä vaikka lahot turmelevat kuusikot.
    Päätehakkuilla on samantekevää mikä on koneen pintapaine mutta, harvennuksilla pintapaineen suuruudella on kansantaloudellista merkitystä.
    Kustannuksiin tulee huomioida koko ketju (muös lahoviat) eikä yksin päätehakkuun kuormakoko.
    Hydrauliikka toimii mainiosti 40–60l/min. tuotoksella ja senmyötä koko ketju. Toiminta tarvitsee sekä kevyen, että raskaan kaluston.
    Asiassa mukana 1960-2000
    sa-ta

    Jätkä

    sata:
    Tänäpäivänä metsäkoneeksi mielletään yleensä koneet mitkä ovat massiivisiä, yhteispainoltaan kymmeniä tonneja.

    Osittain tuosta ollaan jo jossain määrin annettu periksi.
    N. v.-70 alkoi metsäkoneiden suhteen kehitys kulkea siihen suuntaan, että oikean insinööriopin mukaan laitettiin lisää rautaa, kun paikat eivät kestäneet. Ajokoneet olivat kuusipyöräisiä je renkaat korkeat ja kapeat. maavaraa isonnettiin niin, että koneet pystyivät liikkumaan kovia pohjia myöten. Vieläkin on metsissä sen aikaisia ajouria, jotka ajettiin lähes metrin syvyisiksi.

    Nykyiset harvennusmotot ja ajokoneet ovat niiden rinnalla kuin leikkikaluja.

    Kun parhaat ruoveteläiset metsäkoneet kulkevat painumatta maastossa, jossa jalkamies uppoaa puolisääreen, niin voidaan todeta, että kehitys on kehittynyt oikeaan suuntaan.

    Urien havutus on kuitenkin tärkeää jo hakkuukoneellekin.

    Kuitenkin kuormien koko olisi syytä saada järkevän suuruiseksi, että ajokerratkaan eivät rasittaisi uria.

    savo’ttamies

    Paljon ei ole annettu periksi..keveitä maatalouspohjaisia koneita täällä palstalla ei hyväksytä metsään ollenkaan edes talvella.
    Rouvetisillä korjataan koskeintaan yksi promille Suomessa hakattavasta puumäärästä, toki niitkin virmoilla mainosmielessä hakkuilla on.
    Naapurin yrittäjä vaihtoi Ponssen hakuukoneen uuteen.
    Kun oma lavettiauto oli huollossa, se siirrettiin toisen yrittäjän lavetilla seuraavalle työmaalle.
    Autokuski tuumas”..se painoi ainakin 25 tonnia..sen tunsi selvästi, nyt on kuormaa viisiakselisen sisun päällä”
    Harvennusta se alko kuulema kesällä hakkaamaan.
    Ura havutettiin, ettei juurivauriot näy kellekkään. samalla ajatuksella, kuin nykyiset kylien lokavesiosuuskunnat toimii / johtaa vedet taajamien puhdistamoille ja sieltä vesistöihin..”poissa silmistä , poissa mielestä ”, seurauksista viis.

    Puuki

    Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa. Nykyisin kun oikeat talvikelit usein puuttuu, ja harvennuksia on rästissäkin yhä enemmän,tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota hakkuujäljen laatuun ja pitkäaikaisiin vaikutuksiin.

    Viitteitä sitä on osin jo olemassakin, esim.kun Suomeenkin on alettu tänä vuonna tuoda ruotsalaisia harvennuksille kehitettyjä ajokoneita. 9 tonnin kone joka kääntyy runko-ohjauksella
    pienessä tilassa sopii harvennuksille paljon paremmin, kuin jokin 25 t. päätehakkuille tarkoitettu härpäke.

    jees h-valta

    Niinpä kait taas kun ei mitään tiedetä. Se 9tonnin Puukin ihannoima vaan ei kovin kaukaa ota joten nk. haamu-urilta tehdään ja sohlataan puiden juuria sohjoksi paljon enemmän kuin tosiaan se iso kone joka tekee niiltä parinkymmenen metrin välein olevalta koko välin harvennuksen. Metsätyöt tehdään isoilla koneilla koska se vain on järkevintä ja vähiten metsää tumelevaa. Kokonaisuus yleensä ratkaisee eikä niinkään se harha jota silmällä palvotaan.

    Puuki

    Niin, sen koneen kantavuus on 9 t ja kuormaimen ulottuvuus
    9,3 m.
    Kerropa j-hv miksi sillä ei voi ajaa puuta 20 m ajuraväleillä ?

    Niinhän se on kun ”mitään ei taas tiedetä”.
    Se pitää paikkansa.

    jees h-valta

    Saahan sillä sitten jotain riukuja sieltä tapista hinattua lähemmäs. Konetta kaatamatta. Sujuvuus saattaa olla jotain muuta.

    Jätkä

    9 tonnin kantavuus on harvennuksille sopiva ja tuollaisella 9,3 metrin puomilla yltää ottamaan puut normi ajouraväliltä.
    Sampolla kun ovat hakanneet, niin käytössä on ollut haamu-ura ja sen avulla on saatu nopeutta ja tarkkuutta hakkuuseen.
    Bonuksena siinä menetelmässä on, että hakkuutähteistä voi noin puolet jättää muualle kuin vain ajouralle, eli ”ravinteet” jakautuvat tasaisemmin palstalle.
    Kun kone hakkaa vain itselleen kulku-uran, ei ajokoneelle, joka on leveämpi ja kuormattuna raskaampi, ei haamu-uraa parin vuoden kuluttua metsästä löydä.

    Menetelmän nopeus perustuu siihen, että kone joutuu ottamaan vain viiden metrin vyöhykkeeltä puut ja toki puomin liike on nopeampi ja kuljettaja pystyy parempaan tarkkuuteen.

    Meidän entinen oppilas pyörittää yritystä, jossa on kahdeksan koneketjua. Hakkuukoneista on nyt kolme Sampoa ja hän kertoi niiden tekevän samanlaista tiliä kuin isommatkin – menot vaan ovat paljon pienemmät.

    Jätkä

    9 tonnin kantavuus on harvennuksille sopiva ja tuollaisella 9,3 metrin puomilla yltää ottamaan puut normi ajouraväliltä.
    Sampolla kun ovat hakanneet, niin käytössä on ollut haamu-ura ja sen avulla on saatu nopeutta ja tarkkuutta hakkuuseen.
    Bonuksena siinä menetelmässä on, että hakkuutähteistä voi noin puolet jättää muualle kuin vain ajouralle, eli ”ravinteet” jakautuvat tasaisemmin palstalle.
    Kun kone hakkaa vain itselleen kulku-uran, ei ajokoneelle, joka on leveämpi ja kuormattuna raskaampi, ei haamu-uraa parin vuoden kuluttua metsästä löydä.

    Menetelmän nopeus perustuu siihen, että kone joutuu ottamaan vain viiden metrin vyöhykkeeltä puut ja toki puomin liike on nopeampi ja kuljettaja pystyy parempaan tarkkuuteen.

    Meidän entinen oppilas pyörittää yritystä, jossa on kahdeksan koneketjua. Hakkuukoneista on nyt kolme Sampoa ja hän kertoi niiden tekevän samanlaista tiliä kuin isommatkin – menot vaan ovat paljon pienemmät.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 157)