Keskustelut Metsänomistus Metsäkeskuskin on tehnyt työtä, jota varten se on perustettu

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 144)
  • Metsäkeskuskin on tehnyt työtä, jota varten se on perustettu

    ”Puustovauriot suurin pulma kasvatushakkuissa
    Julkaistu 26.5.2016

    Kasvatushakkuiden korjuujälki vaihtelee huomattavasti maakunnittain, Suomen metsäkeskuksen tuore selvitys osoittaa. Metsäkeskus tarkasti viime vuonna 304 kasvatushakkuuleimikkoa, yhteensä 1 017 hehtaaria.

    Yli puolella kohteista jälki oli hyvä, hieman alle puolet sai huomautuksen. Virheellisiä kohteita oli pari prosenttia. Luokittelu perustuu metsänhoidon suosituksiin, metsälakiin ja sertifiointiin.

    Eniten huomautettavaa – 40 prosentilla kohteista – oli puustovaurioista. Viidenneksellä huomautettiin maastovaurioista ja niin ikään viidenneksellä liian harvaksi harventamisesta.

    Isoja eroja maakuntien välillä

    Metsäkeskus julkaisi tarkastustiedot nyt ensi kertaa maakunnittain. Erot olivat huomattavia: Pohjois-Savossa huomautettavaa oli yli 90 prosentilla kohteita, Etelä-Savossa vain 10 prosentilla kohteista ja Keski-Pohjanmaalla ei lainkaan. Päijät-Hämeessä jopa puolet tarkastetuista kohteista oli luokiteltu virheellisiksi, muualla virheellisten kohteiden määrä oli vähäinen. Pohjois-Savon lisäksi runsaasti huomautettavaa löytyi Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Uudenmaan kohteilta.

    Metsäkeskus muistuttaa, että tarkastettujen kohteiden määrä vaihtelee maakunnittain ja tulokset ovat suuntaa-antavia.

    METSÄLEHTI”
    Miksi laatu on noin vaihteleva? Yksi osatekijä on varmasti alueella toimivan konekoulun taso. Vaikka kuljettaja hallitsee koneen tekniikan suvereenisesti, pitäisi hänen ymmärtää myös metsänkasvatuksen periaatteet.
    Ainakaan meilläpäin ei huonon jäljen tekijä tee kuin kaksi leimikkoa, samassa paikassa, sekä ensimmäisen, että viimeisen.

  • Korpituvan Taneli

    Mielenkiintoista olisi kuulla Pohjois-Savon metsäkeskuksen kommentti asiaan.
    Siellä on ilmeisesti keskitetty tarkastustoiminta epäilyksen alaisiin kohteisiin.

    Ranelta hyvä huomio: miten raivaamattomuus voi olla pahin vauriota aiheuttava syy kun raivaamattomien kohteitten laidaltamoto kiipeää takain lavetille ja lähtee pois?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    suorittava porras

    Ei näytä tutkittu tieto kelpaavan eräille : )

    Emme toimi Savossa , emmekä Pohjanmaalla , joten niiden tilanteeseen en voi ottaa kantaa . Yrityksessä , jossa työskentelen , on voimassa kirjalinen kielto kajota raivaamattomiin kohteisiin . Johtuneeko sitten siitä , että reklamaatioita ei ole korjuujäljen osalta kohdallemme tullut . Toistakymmentä koneketjua työskentelee kuitenkin ympäri vuoden kahdelle eri isolle asiakkaalle . Kiitosta on (”suorittavan mukanaolosta huolimatta : ) ) karttunut siitäkin edestä .
    Tosin puuta on koputettava tällä kohtaa . Vaurioita syntyy varmasti , jos kaatosateet yllättävät palstan ollessa pahasti kesken ajon osalta .
    Yrityskään ei olisi pysynyt pystyssä yli 40 vuotta ja asiakassuhteet vakaina , jos työn laatu ja määrä ei olisi riittänyt .

    Vielä noihin epäilyksenalaisiin kohteisiin palatakseni , voin
    tunnustaa , että olen ollut varsin aktiivinen metsäkeskuksen suuntaan tässä asiassa . Huomattuani ongelman koneellisessa nuoren metsän kunnostuksessa , pyysin keskittämään tarkastustoimet juuri niihin , ennen kun isompia vahinkoja ehtii
    syntyä . Jossakin niitä on kuitenkin jo ehtinyt tulla , mutta vieläkin syyt vahinkoihin kiistetään . Metsäkeskukset ovat -aivan oikein – tarkastusten ohella tarjonneet keinoja vahinkojen torjumiseksi , missä ne ovat tehneet sitä työtä , mitä varten metsäkeskus on olemassa .

    A.Jalkanen

    Kuinka paljon enempi maksaa pienellä koneella hakkuu? Entä lähikuljetus; hoitaako hakkuukone senkin? Ei ole hyötyä hakata pienellä koneella jos ajokone on kuitenkin iso ja vaatii leveät ajourat.

    Metsuri motokuski

    Tuossahan se koko homman ydin on mitä Anneli kyseli. Varmaan jokaiselle sopii pienet ja nätit koneet harvennuksille, mutta kukaan ei suostu maksamaan puunkorjuusta yhtään enempää. Tänä päivänä on yhtiöiden taksat kilpailutettu niin tiukalle ettei muulla hommalla pärjää kuin määrää lisäämällä. Niin se on motojenkin kuin ajokoneidenkin osalta.

    Olisin niin mielissäni kun metsuri ja harveri tekisi minunkin metsien eh:t mutta eihän niitä kukaan tekijä pysy hengissä kun taksat ovat mitä ovat. Tuntitöinä kun pitäisi tehdä niin varmaan jäisi isäntä maksun puolelle.

    suorittava porras

    Suomen varsin pienille metsätilolle ei pienet laitteet sovellu .
    Korjuun kohteena on olosuhteiden pakosta eri kehitysluokkien kuvioita päätehakkuusta ensiharvennuksiin . Kalusto valikoituu järeimmän vaihtoehdon perusteella ja on kooltaan vähintään keskiraskas .

    Lisääntyviä kesäkorjuita varten koneet ovat kahdeksanpyöräisiä täydellä telavarustuksella . Telalappujen pituutta lisätään kantavuuden parantamiseksi ja kokonaisleveys kasvaa tämän seurauksena . Tämä on siis kehityksen todellinen suunta .
    Tulevaisuudessa ja monin paikoin jo nyt havukuidun toimitukset tehtaille tapahtuvat totuttua nopeammin . Raaka-aineen tuoreus on laadun tae lopputuotteessa . Tämä tarkoittaa käytännössä sitä , että pienillä ja tehottomilla koneilla on entistä vähemmän käyttöä . Korjuuolosuhteiden parantaminen on sitävastoin entistä tärkeämmässä roolissa . Puu on saatava alle viikossa tuotantolaitokselle järkevän kokoisissa erissä .

    A.Jalkanen

    Suometsiä on paljon juuri ensiharvennusvaiheessa. Ne lisäävät tarvetta pienille ja teloilla liikkuville koneille, kun harvennuksia on pystyttävä tekemään myös kesällä.

    Pienten tilojen/kuvioiden harvennuksia kannattaa niputtaa samoilla suunnilla, eli tehdään usean omistajan kohteet kerralla (kuten on tehty ojitus- ja tiehankkeissa).

    60 m ajouraväli kuulostaa hyvältä. Jälki on kuin metsuri- ja hevospelillä, eli erinomaista, jos on osaavat tekijät.

    Korpituvan Taneli

    Harverillahan päästään tuohon 60m ajouraväliin, kun se ottaa hakkaamasa puun kyytiin ja kippaa sitten ajouran varteen.

    Ilmeisesti harverin esteenä oli liikaa asenneongelmia, niin ettei se saanut jalansijaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    pikkutukki

    Timbear on aika mielenkiintoinen kone pehmeällä . Youtubessa näitä mukava selailla .

    Jätkä

    Kun otetaan aiheeksi ympärivuotinen puunkorjuu ja ojitusalueet, niin yleensä ottaen kannattaa unohtaa nuo pikkuritsat ihan kokonaan.
    Niillä kun saadaan kerralla kulkemaan esim yksi kiinto – ja jos hakkuupalstalta lähtisi 30 kiintoa hehtaarilta, olisi koneen haettava sieltä 30 ”kuormaa”. Elikkäs ajettava 60 kertaa monestakin paikasta.
    Tuollainen pikkukone rikkoo maanpintaa yhtä paljon tyhjänä kuin kuormallakin, eli palstalla on paljaita juuria ilman kuoria lähes koko alueella. Kun sellainen värkki on 1,5 metriä leveä, sille riittää kahden metrin ajoura, eli puita on ajouralla tiheämmässä kuin palstalla.
    Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu neljän metrin ajoura on – uskokaa tai älkää – koealalla mitattuna siten, että ympyrän keskipiste on ajouran keskellä, runkoluvultaan täysi!

    Pro-Silvan teloilla kulkevat hakkuukoneet ja ajokoneet pystyvät työskentelemään ajouralta ja kahdenkymmenen metrin uraväleillä.
    Ajokone pystyy kahdella ajokerralla tuomaan ne hehtaarin puut metsästä ja ”ilman jälkiä.”
    Voitte lähteä kokeilemaan Harverilla tai jopa Rautahevosella, mutta ette pärjää taloudellisesti, ettekä korjuujäljen suhteen.

    Metsuri motokuski

    Nyt kääntyi jätkän ajatuksissa uusi ”lehti”. Että mies kirjoittaa asiaa.

    Nuo harverit ja Ruotsin pienkoneet johtuvat ihan siitä että siellä metsien käyttöarvo on jotain ihan muuta kuin meillä. Siellä isännille riittää että metsä on kaunis ja siellä on mukava kulkea. Arvot ovat jotain muuta kuin meillä. Ruotsissa ei katsota kustannusten perään niin kuin täällä. Metsän käyttöarvo on jotain muuta kuin maksimi puuntuotanto. Jos eh ei tuota tapeeksi tuloa niin sitten ollaan valmiita maksamaan siitä että metsä hoidetaan pienkoneilla. Meillä kukaan ei ole valmiina maksamaan lisää korjuukulua pienkoneiden käytöstä.

    Toisaalta Tanelille tuosta harverin käytöstä niin kannattaisi ihan jutella muutaman metsurin kanssa, jotka noilla työskentelee. Yhdellä tutullani on tuollainen ollut ja sen hommat loppui siihen että kone oli kannattamaton ja etenkin epäluotettava ja maastokelvoton. Olen sitä mieltä että jos harverille teko on kannattavaa ja sillä päästään edes jonkilaisiin ansioihin niin koneet yleistyisivät. Tässäkin tapauksessa urakoitsija kuitenkin tarvitsee sen ajokoneen tai sitten maksaa erikseen sen ajon. Nämä vähentät sitä katetta eikä kyseessä ole tässäkään tapauksessa asenneongelma. Tai voihan se olla sekin mutta kenellä se ongelma on ?

    Vielä kun näkisitte ne harverin kasat mitä se kipatessaan suoltaa. Sellaisia ”majavanpesiä” että on suoraan hanurista niiden ajaminen.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 144)