Keskustelut Metsänhoito Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

• Tämä aihe sisältää 1,929 vastausta, 74 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 kuukautta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 1,930)
  • Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

Merkitty: 

Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes 60 prosenttia metsälain vastaisia….Onkohan näin?  Epäilen kyllä, lakiahan muutettiin niin ettei mikään ole laitonta…..

• Visakallo

Suorittava on tainnut jo unohtaa, miksi kasvatan kylvömännikköni siten kuin olen täällä aika monet kerrat kertonut? Mitä taas Kemeraan tulee, se on minulle ylimääräinen tulo siinä mielessä, ettei se vaikuta metsänhoitoratkaisuihini mitenkään. Ne olisivat olleet samat ilman Kemeraakin.

A.Jalkanen

Kylvötaimikossa männyllä: suurella tiheydellä voidaan pyrkiä hyvään oksikkuuslaatuun, eli kyseessä ei tässä tapauksessa ole taimikonhoidon laiminlyönti.

Visakallo

Kun puhutaan kannattavasta toiminnasta, minun on katsottava sitä omasta näkökulmastani. Eihän sitä kukaan minun puolestani tee.

Visakallo

Maani sijaitsevat hirvien talvilaidun alueilla ja niiden läpi menee lisäksi niiden vakiintuneet kulkureitit. Olen aivan varma, että jokainen näissä oloissa mäntyjä kasvattava olisi tehnyt samat ratkaisut kuin minäkin, tai olisi sitten lyönyt hanskat kokonaan tiskiin.

suorittava porras

Niin. ..kumpi oli ensin, muna vai kana. Hirvien talvehtimisalueilla on pistänyt silmään ,että hirvet viihtyvät ja ruokailevat nimenomaan niissä ylitiheissä taimikoissa ,mutta eivät siellä , missä taimitiheys on normaali ja raivaukset tehty ajallaan. Havaintoni koostuvat vierekkäin tai hyvin lähellä toisiaan olevista verrokkikohteista. Visa on käyttänyt vain yhtä kaavaa ja saanut nauttia hirvien läsnäolosta. Olisiko toisenlainen menettely toiminut paremmin?

Yhtiökin olisi varmasti turvautunut tiheämpään taimikkoon ,jos siitä olisi ollut apua hirvituhoja vastaan. Vaan eipä ole tehnyt niin. Varhaiperkaukset reippaalla kädellä ja ennakkoraivauksessa sippirungot kumolleen. Näin käsiteltyjä nuoria metsiä mahtuu lenkkipolkujeni ympäristöön satoja hehtaareita. Näiden tilannetta seuraan miltei päivittäin. Energiapuu on näillä kohteilla tuntematon käsite pl se ,että yli puolet puusta päätyy jalostusprosessin päätteeksi energiaksi laitoksessa ,jonka energiaomavaraisuus on yli 200%.

Parhaillaan näkyi olevan ennakkoraivauksen kohteena siemenpuusyntyinen männikkö ,josta poistin siemenpuut parikymmentä vuotta sitten. Tarkkaan olivat kaataneet ainespuun mitat täyttämättömät rungot maahan. Kelpaa moton tulla ja tehdä .

Visakallo

No nyt ne minun taimikot muuttuivat taas ylitiheiksi ja raivaamattomiksi! Käyhän suorittava muistitestissä!

mehtäukko

”…Eipäs nyt sentään satuilla! Ei oikealla maapohjalla hoidetut, yli 10-vuotiaat raudukset ole 20 litraisia riukuja…” —sattui painovirhe, piti olla alle 20m3/ ha saanto. Joka on kyllä 4000 rungon mänty-eh:n aloittelutiheyteen nähden sekavaa lukuleikkiä…

Visakallo

Jos joku onnistuu kasvattamaan 4000 runkoa/ha männikön parikymppiseksi niin, ettei siitä tule energiapuuta kuin alle 20m3/ha, niin aika taikuri pitää kyllä olla!

Visakallo

Tuossa vielä se Veli-Jussi Jalkasen koivunkasvatusvideo, josta joillekin taisi tulla elämää suurempi hämmennys. Kannattaa kuunnella, mitä isäntä sanoo jo ensimmäisen puolen minuutin aikana!

Visakallo

suorittava porras: ”Visa on käyttänyt vain yhtä kaavaa ja saanut nauttia hirvien läsnäolosta. Olisiko toisenlainen menettely toiminut paremmin?”

Suorittava on kova poika tekemään oletuksia toisten puolesta. Valitettavasti ne eivät vain tahdo pitää paikkaansa. Onhan minulla myös useita männylle istutettuja alueita, joita hoidettiin täsmälleen suorittavan kertomien oppien mukaisesti, mutta erittäin huonoin tuloksin. Niissä paikoissa kasvaa nyt huonolaatuiset hieskoivikot, eli niitä kymppitonnin vahinkoja/ha -alueita on useita. Kyllä siinä kovakalloisinkin ihminen alkaa kehittää parempia menetelmiä männynuudistamiseensa. Näistä aikoinaan tekemistäni vääristä valinnoista on edelleen ”tulokset” nähtävillä, ja esittelen niitä mielelläni, jos jotakuta aihe kiinnostaa.

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 1,930)