Keskustelut Metsänhoito Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

• Tämä aihe sisältää 1,929 vastausta, 74 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 kuukautta, sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,531 - 1,540 (kaikkiaan 1,930)
  • Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

Merkitty: 

Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes 60 prosenttia metsälain vastaisia….Onkohan näin?  Epäilen kyllä, lakiahan muutettiin niin ettei mikään ole laitonta…..

• mehtäukko

Ajatus sinällään oikea, mutta kyllähän mo on itse pystyttävä tai järkättävä tekijät taimikoihin oikeilla ajoilla. Suuremmilla p-aloilla kierto kun on jatkuvaa.

Metsuri motokuski

Minusta kuvion reuna ura kannattaa tehdä aina kuvion laitaan mikäli mahdollista. Silloin se palvelee myös viereistä kuviota. Erään selluyhtiön omilla mailla suositaan tätä hakkuutapaa ja se on osoittautunut erittäin hyväksi ja toimivaksi.

suorittava porras

Eipä välttämättä paras tapa. Turhaa ajoa syntyy ,kun vain toisella puolella uraa on otettavaa. Vaihettumisvyöhykkeetkin kärsivät.

mehtäukko

Sanoisin, että olosuhteiden ja tilanteen mukaan. Jos kuusikon varjon puolella on valonpuutteen ja lumen nyykistämä mä- tai ko-taimikon reuna, siihen sopii ura.Puiden kaato ja teko metsän puolelle. Jos on sala-ojapeltoa, siinä ei ole suositeltua liikkua.

Tapauskohtaisesti aina ratkeaa.

metsä-masa

Metsuri motokuski ja mettäukko, Kuvion reunaan jäävästä vajaasta kaistaleesta on samanlaisia hyviä ja hyödyllisiä kokemuksia. Kun hakattava kuvio rajoittuu taimikkoon jakojäännökseksi jääneen uran hyvä, jopa paras paikka on kuvioiden rajalla.

Kuvioiden väli on käytännössä aina ns. joutoaluetta, siihen ei kehity taimikkoa, jos jotain hehittyy sen lumet painaa toistuvasti maahan, yleensä sama ura palvelee kokoojaurana myöhemmin samaan varastoon ajettaville puille.

Hämis

Opettajalle oli ok, oli sanonut likoille että koittakaa jotain hommaa järjestää ettei tule turhia poissaoloja. Loistava asenne, yllätyin kyllä, olin varautunut johonkin muuhun reaktioon.  Likat oli hienosti tehnyt eilen, ei hirveän paljoa,mutta ei tarkoituskaan. Nyt on” vara-ammatin” syrjää maisteltu. Sanoin että kilometrin päässä minulla on tuossa kilometrin päässä 8 ha aukko ehkä 3 vuoden päästä odottamassa samaa hommaa. Kyllähän noille harjoittelijoille on tullut annettua rahaa myös js on asennetta ja motivaatiota. Kannustaa eteenpäin ja heitä kohtaan meidän vanhempien tulee osata käyttäytyä myös.

” tarvitaan työkaluja,

-Vitut tarvita, tarvitaan työmiehiä ja naisia !!

Vesa-Matti Loiri elokuvassa Rumble.

A.Jalkanen

Peukut Hämikselle, hienoa työnjohtoa.

Hämis

3 ha ja 10,5 ha olisi enska työmaat jonossa nyt syksylle. Liekö muilla metsureilla ollut kasvanutta kysyntää sahaharvennuksille ?

Hämis

https://youtu.be/YWWRaERucTc

Raivuut ajallaan ja lihavat enskat sitten ajallaan.

Visakallo

Tuntematta ko. alueen historiaa, minun silmään näyttää, että siihen olisi ensiharvennus aikoinaan tehty, ja tuo ryönä olisi kasvanut sen jälkeen?

Esillä 10 vastausta, 1,531 - 1,540 (kaikkiaan 1,930)