Keskustelut Metsänhoito Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

  • Tämä aihe sisältää 1,929 vastausta, 74 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 kuukautta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,930)
  • Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

    Merkitty: 

    Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes 60 prosenttia metsälain vastaisia….Onkohan näin?  Epäilen kyllä, lakiahan muutettiin niin ettei mikään ole laitonta…..

  • A.Jalkanen

    Olisi mielenkiintoista kuulla Metsäkeskuksen aineistosta, millä kalustolla parhaat ensiharvennukset tehdään? Olisiko isäntä, m-saha ja maataloustraktori -linja tässä voittaja? Edellyttäen että isäntä osaa käyttää relaskooppia.

    mehtäukko

    ”..Olisiko isäntä, m-saha ja maataloustraktori -linja”- on sinällään samantekevää, kun sillä ei kuitenkaan korjuuta toteuteta. Jätkän mainostamat hevosmiehet ja pollet voittaisivat kisan!

     

    jees h-valta

    Mehtäukko, sitä saman kaliiberin konekantaa samalla hakkuulla juuri tarkoitin. Tiedän että ovat yhtä leveitä. Eipä näyttänyt pitkäkään puomi yltävän vaan ura ajettiin takaisin päähän ja mentiin toista uraa myöten lähemmäs. Ja kyllä minä osaan arvioira millaiseen kivien väliin olisi pienempi kone mahtunut. Eli pitää paikkansa kyllä. Sinällään hyvää oli että nuori moton kuljettaja tunsi vastuunsa eikä vain puinut uutta ”haamu-uraa” josta olisi oikaissut tekemään kauas jääneen kulman. Mehtäukon edellisen sivun kommenttiin.

    MaalaisSeppo

    Moottorisahalinjalla olen itse. Kylän mies sitten ajaa puut tien varteen. 3. 5 – 4 m ura riittää suorilla. Mutkissa vähän lisää.

    Ajokonehan on kai pidempi kuin moto. Pituus vaikuttaa ajourien leveyteen mutkissa.

    mehtäukko

    ”Ja kyllä minä osaan arvioira millaiseen kivien väliin olisi..” Ja enpähän usko, kuulostaa muutenkin sekavalta.

    Kauas jäänyt kulma tehdään yleensä jo harventaen syntyneestä luontaisesta väljästä tilasta käsin pistolla, joka ei ole koneen mittaakaan.Pitkä puomi kun yltää! Nämä puut tehdään koneen sivulle ajokoneen ulottuville. Viimeiset isommat pakittaen puomin alle …Eikä yhden poistettavan takia kannata kaataa monta ylimääräistä!

    suorittava porras

    Mehtäukon kertoman lisäksi voi vielä  erikseen painottaa jälkeen kerran näkyvyyden merkitystä. Ne kivet ,kuopat ja yllätyävät kaltevuudet on varsin helppo väistää ,kun näkyvyyttä on tarpeeksi ja alusmetsän aiheuttamia katvealueita mahdollisimman vähän . Urat leviävät väkisinkin väistettäessä viimetipsssa näkyviin ilmestynyttä estettä , kiveä tai suoputamaa.

    Näkyvyyden parantaminen on ajankohtaista jo ennen puukaupoille ryhtymistä ,jotta varmasti tietää , onko jo sopiva hetki hakkuulle. Liian usein tuli vastaan kepikko ,jossa moto oli ajankohdan puolesta korvaamassa raivaussahaa . Nyt se on todettu jo viranomaistenkin toimesta ja puhutaan lisäksi liian isosta kalustosta. Kyllä! Oikeassa ollaan ! Raivaussaha olisi oikea väline  monille kohteille moton sijaan . Ajouraongelmistakaan ei tarvitsisi keskustella. Sen jälkeen on vain maltettava odottaa muutama vuosi puuston järeytymistä konekorjuukelpoiseksi.

    jees h-valta

    Suorittavan laulu tuosta ei vain muutu. Kyllä alue tuossa omassa oli aivan alikasvosvapaa eli näkyvyyttä oli. Moottorisahatyönä silloin ensiharvennuksella siivosin alustasta myös turhan ryönän. Kuten yleensäkin teen. Joku yksittäinen on tarkoituksella jätetty ehkä isompaan aukkokohtaan. Ostokin alan kulki läpi eikä raivauksesta edes puhuttu alalla. tuo männikkö oli jo melkein myöhässä kakkosharvennukseen koska männyn kasvuloikka pääsi hiukan yllättämään. Ei siitä enskasta vielä aivan hirveä aika ole, ehkä 7-8 vuotta. Ja taajaksi jätin mutta siksipä mielenkiinnolla odotankin harvennuksen kertymää. Toki nyt jäi kunnon metsä motonkin tekemänä ettei siinä isoa saantoa haettu.

    Puuki

    Onnistuneimmat ensiharvennukset tehtänee niihin erikoistuneilla koneilla ja -”miehistöillä”.  Esim. eräs porukka omistaa yhdessä  9 tn:n combimetsäkoneen jolla  hakataan ja ajetaan puut. Jälki on hyvä, varsinkin kun tekevät enimmäkseen omiin metsiinsä sillä harvennushakkuut.    Säästöä tulee siirtoajoissa ja eh:ssa jäävän puuston paremmassa tuotossa jatkossa.

    Manuhakkuu lienee jo niin harvinaista, että  kokemus ensiharvennusten tekemiseen kyykkymotolla on jo pääosin ruosteessa .

     

     

    Tomperi

    ”Olisi mielenkiintoista kuulla Metsäkeskuksen aineistosta, millä kalustolla parhaat ensiharvennukset tehdään?”  nii justiisa

    Jovain

    Hankintakauppa ja isännänlinja on puolusteltavissa siinä kuin pystykaupat. Hoito ja korjuu haltuun ja käytettävissä on kalusto, omista ostopalveluihin ja pinta-alat, ei ole puumäärillä rajattu. On vertailukelpoinen nykyiseen ja aina voittaa, kun hoitaa koko paketin, metsänhoidosta korjuuseen. Esim. ajo onnistuu mainiosti metsävarusteisella maataloustraktorilla ja eihän isännän linjan kalustoa hyväksytä yhtiön korjuisiin.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,930)