Keskustelut Puukauppa metsäHallitus asetti uuden veron metsänomistajille!

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)
  • metsäHallitus asetti uuden veron metsänomistajille!

    metsäHallitus käytti lainsäädäntövaltaansa mätkäisemällä uuden veron itä- ja pohjois-Suomen metsänomistajille tienkäyttömaksun muodossa.
    Esimerkki elävästä elämästä.
    Metsänomistaja kaupitteli 600m3 ensiharvennusvoittoista kesäleimikkoa. Leimikko sijaitsi hyvällä paikalla metsähallituksen tienvarressa. Matkaa yleiselle tielle kertyi 13 kilometriä. Leimikon kuitupuun keskihinnaksi tuli noin 11,60€/motti. Ostaja kuitenkin ilmoitti, että koska puutavara varastoidaan ja kuljetetaan Metsähallitusten teitä käyttäen, kuutio hinnasta vähennetään kuljetuksesta 13*0,15€/km/m3 plus 0,25€/m3 varastoinnista eli 2,20€/m3.
    11,60€ kuutiohinnasta menee Metsähallitukselle siis 2,20€ ja jäljelle jäävästä 9,40 euron kuutiohinnasta vielä vaaleilla valittu hallitus muistaa 2,82€ verolla.
    Eli kaikkiaan metsänomistajan leimikosta valtio ottaa 5,02€ jokaiselta kuutiolta ja metsänomistajalle itselleen jää 6,58€/m3. Kokonaisveroaste puuntuottajalla on siis 43,3%.
    600m3 kuituleimikosta metsänomistaja kuittaa vajaa 4000 euroa ja valtio reilut 3000€.
    Talvikorjuukelpoisella (-2,50€/m3) kohteella valtio viekin jo noin 2/3 kantorahatulosta metsänomistajan ”tyytyessä” reilun 4 euron nettotuloon.
    Pistetään puuta liikkeelle ja pidetään pyörät pyörimässä. Hyötyhän tulee mutkan kautta kun valtion tulot kasvavat ja rahaa riittää mm. metsätalouden edistämistä ajaviin hankkeisiin 😉

  • Korpituvan Taneli

    Meillä kaikilla muillakin on tien rakentamis ja ylläpitokulumme. Niin ettei tuossa periaatteessa mistään verosta ole kysymys. Yksi maanomistajista on tehnyt tien, siis maksanut sen teon ja ja maksaa sen ylläpidon. Tottakai muiden käyttäjien pitää osallistua kun puuta kuljettavat.

    Toinen asia on sitten se että kovin paljolta tuntuu mottia kohti laskettuna, tuo tienkäyttökorvaus. Sen kohtuullisuuteen on vaikea kuitenkin ottaa kantaa kun ei tunne olosuhteita.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Puuhastelija

    Ei tuossa ole mitään kohtuullisuutta. Se tuossa on hyvää, että ovatpa myös itsellensä määränneet kelpo taksat, eli sama pitää toimia myös toisinpäin. On paljon palstoja mihin metsähallitus menee yksityisiä teitä pitkin ja jos samaa taksaa maksavat niin alkaa siihen huveta ainakin osa tienkäytön tuloista.

    Kivelänhanttu

    Miten kuljetusmaksu 0,15 € kuutiometri voi olla kohtuuton. Esimerkki uusin metsäautotie jossa osakkaana maksoi teko 2,3 € tonnikilometri rakrntaminen ja kunnossapidosta kerätään vuosittain 0,12 €. Tietä perustellaan puusta saatavalla paremmalla hinnalla, tosiasja on päinvastoin.

    Timppa

    Seuraava hakkuu on siis vählntään 20 vuoden päässä. Tämänkin ajan Metsähallitus ylläpitää tietä ilmeisestikin mitään veloittamatta. Yksityiselle omistajalle aiheutuisi siis näinä 20 vuotena melkoiset kulut. Ei veloitus äkkiseltään kovin hirveältä tunnui, kun vastapainoksi säästyy investoinneilta ja ylläpitokuluilta. Ongelmahan on siinä, että kuitupuun hinnat ovat laskeneet kovin halvoiksi. Silloin kaikki kuluerät tuntuvat kovin suurilta.

    Siis se tienkäyttömasksu ei ole vero vaan vastiketta Metsähallituksen palvelusta. Jos aloittaja saisi vastiikkeetta käyttää tietä, niin vastaavastihan muut metsänomistajat voisivat vaatia valtiota rakentamaan ja ylläpitämään heidän tiestönsä.

    Hyöteikkö

    Tarkastellaan asiaa vähän laajemmasta näkökulmasta (lainaus Veikko Huoviselta). Eiköhän kuitenkin nämä ”metsähallituksen tiet” ole yhteisillä varoilla rakennettuja. Ensin maksat osasi veroina ja sitten maksat vielä kun tietä käytät. Metsähallitus näyttää olevan aikaansa edellä. Tienkäyttömaksuahan suunnitellaan lajemminkin.

    Jätkä pätkät

    ”Ei tuossa ole mitään kohtuullisuutta. Se tuossa on hyvää, että ovatpa myös itsellensä määränneet kelpo taksat, eli sama pitää toimia myös toisinpäin. On paljon palstoja mihin metsähallitus menee yksityisiä teitä pitkin ja jos samaa taksaa maksavat niin alkaa siihen huveta ainakin osa tienkäytön tuloista.
    Lähetetty: 12 h, 34 min sitten
    Lähettäjä: Puuhastelija ”

    Duoda Duoda. Jos metsähallitus käyttää yksityistietä, se on myös sen tien osakas ja maksaa joka vuosi tiekunnalle osuusmaksua.
    Kuten kaikki tielle jyvitetyt osakkaat.

    Puuhastelija

    Ei ole välttämättä osakas. Ainakin meilläpäin on metsäteitä missä ei kaikki tien vaikutusalueen metsänomistajat ole tien osakkaita.
    Lyhyille kuljetuksille tuo ei ole pahakaan hinta, mutta täällä hieman ruuhkasuomea kauempana saattaa olla kovin pitkiä kuljetusmatkoja niin kuitukaupan tilit kuihtuu olemattomiin eli nollaraja siirtyy etelämmäksi. Mutta mikäpäsesiinä…
    Se juuri tuosta päätöksestä tekee huonon, kun valtio ottaa jo verotuloina puista rahat ja juuri verovaroin rakennetut tiet pitäisi olla kaikkien käytettävissä. Eli maksut myös marjastajille, sienestäjille, hirviporukoille yms.

    rööri roope

    Miksi tää leimikon omistaja ei ollu tieosakkaana vai oliko vapaamatkustaja vaikka oli tilukset.

    Varmaan halvempi maksaa tuo kuutioon perustuva tiemaksu,mutta se varasto oliko se mahdollisesti hallituksen maalla eli leimikko ei kuitenkaan ollu tien varressa vaan jossakin etempänä.

    Normaalia vuokraustoimintaa.

    Korpituvan Taneli

    Puuhastelija:
    ”Se juuri tuosta päätöksestä tekee huonon, kun valtio ottaa jo verotuloina puista rahat ja juuri verovaroin rakennetut tiet pitäisi olla kaikkien käytettävissä. Eli maksut myös marjastajille, sienestäjille, hirviporukoille yms.”

    Älähän sekoittele taas sitä verohommaa tähän, sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
    Metsähallituksen tiet eivät tosiaankaan ole verovaroilla rakennettuja. Metsähallitus tulouttaa melkoisia summia valtiolle, verovaroja se ei tarvitse metsäteidensä rakentamiseen. Tiet tehdään metsätalouden tuloilla.

    Tässä on kysymys siitä että yksi iso metsänomistaja on rakentanut tien ja ylläpitää sitä. Silloin on vain luonnollista että se myös rahastaa tiensä käytöstä.
    Aloittaja voi olla vain tyytyväinen, kun on tähän asti saanut nauttia tiestä ilman maksua. Eikä heneltä varmaan muusta kulkemisesta tästä eteenpäinkään mene maksua.

    Marjastajat, sienestäjät, hirviporukat yms eivät maksa minkään metsätien käytöstä, miksi niiden pitäisi maksaa Metsähallituksen teistä?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kuusessa ollaan

    Eikös kaikille kiinteistöille ole pakko olla kulkumahdollisuus, eli rasiteoikeus? Sitä pitkin pitäisi olla kulkumahdollisuus.

    Metsähallitus ainakin etelässä on hyvä tiekunnan osakas, pitää huolen että tiet ovat kunnossa ja maksaa mukisematta osuutensa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)