Keskustelut Metsänomistus "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

  • Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 32 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 134)
  • "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

    Lasse Lehtinen kolumnissaan IS:ssa :

    ”Teillä on kansantaloudellista merkityksensä, niitä tarvitaan puunkorjuussa, metsänhoidossa, ja jokamiehen kulkureitteinä. Niitä pitkin voi ajella myös mönkijöillä, moottoripyörillä, mopoilla ja maastopyörillä.

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla!

  • wanhajätkä

    Oman tilan tuotteita saa ajaa löpöllä suoraa kuluttajalle. EI kuitenkaan kuormaakantavalla ajokoneella.Sille on omat säädöksensä.

    Timppa

    Näin se on kuten Oksapuu totesi minunkin mielestäni.  10 vuoden kuluttua saa puomittaa.  Onko se järkevää tai tarpeellista riippuu tilanteesta.  Joskus asutuksen lähellä tien varsista tulee kaatopaikkoja jolloin puomi on tarpeen.

    Meidän teitä ei ole puomitettu.  Onneksi aika vähän on tullut jotain roskaa.  Kerran joku toi vanhan sohvansa.  Sielä edelleenkin odottaa lepäilijöitä.

    Ainakin meillä päin metsäkoneet siirtyvät leimikolta toiselle ajamalla meidän teitä pitkin.  Eiköhän se ole normaali käytäntö.

    Jätkä

    Onpa nyt epätarkkuutta. Jos harrastelija on jo myynyt puut asiakkaalle, hänellä pitää olla dieseliä tankissa, mutta jos puut vaihtavat omistajaa vasta asiakkaan pihassa, niin tankissa riittää löpö. (Eli ei rahtiajoa!)

    Kotitarvepuut saa ajaa maataloustraktorilla löpön voimalla, jos ne puut ovat omia. Myytyä ta myyntiin menevää tukkia ja kuitupuuta ei saa kuljettaa tietä pitkin maataloustraktorilla montaa sataa metriä.

    Wanhankaan viisaudet eivät ole ihan tarkkoja. Kuormatraktorin kuormatilassa saa olla oljysäiliö, telat / ketjut ja tiukan paikan tullen aluspuut, jotta kuorma on turvallisesti ja hyvin kyytillä. Olikohan se neljä rankaa aluspuina menee hyvin, mutta kuusi on liikaa. Löpön käyttö ei vaikuta Metsätraktorin tai hakkuukoneen tiellä liikkumista pätkääkään, mutta periaatteessa telojen käyttö on kielletty, ketjuja saa käyttää.

    Metsäautotielle tai kylätielle ei saa nousta metsätraktorilla kuorma päällä. = Tien runko särkyy, eikä siinä lanailut auta.

    Kerran saimme luvan siirtää jättitukkeja (Lehtikuusta) metsätraktorilla ilman ketjuja yleisellä tiellä, kun ne olivat niin painavia, että ne eivät nousseet Patruunalla. Teimme kuorman sekä maataloustraktoriin ja Timbejackiin, ajoimme sahalle, noin kilometrin päähän, Timberillä purimme kuormat ja haimme toiset vielä. Tukit olivat n. 6 metrisiä ja latvaläpimitat olivat 60 – 90 senttiä. Suullinen lupa oli nimismieheltä ja ohje: ” Jos poliisit kyselee, niin soittakaa minulle”.

    jees h-valta

    Niin kauan kun olen oman traktorin omistanut olen verollisella dieselillä kaikki ajoni ajanut. En koe vaivan väärtiksi aina miettiä muutaman sentin tähden onko lupaa vaiko ei. Nytkin yli 1,50 euroa litra tuo diesel H-vallassa. Ettei edullista ensinkään mutta onneksi tarpeetkin aika vähiä.

    Tolopainen

    Harrastelija ei ole saanut poliisilta mitään lupia ajoihinsa, koska poliisi ei sellaisia myönnä. Polttoainelain valvontaa hoitaa  tulli, koska veroasiat kuuluvat heille.

    Jätkä

    Meilläkin on ollut yhdessä Oppilaitoksen maataloustraktorissa iät ja ajat diesel. Sillä voi siirtää sitten mitä vaan ja miten vaan. Kun on niinkuin Jeessilläkin – vuodessa kuluu korkeintaan 500 litraa polttoainetta, niin….

    Tuossa alkuaikoina, kun ajoin tiekunnan lumihommia, oli epäselvä tilanne, jolloin ajoin lumilinkoa dieselillä. Sitten tilanne muuttui niin, että sain luvan ajaa moottoripolttoöljyllä. Poliisit eivät osanneet sanoa aikaisemmin, saako vai ei. Sitten se muuttui.

    Siinä se jo hieman hintapolitiikkakin vaikutti, kun kului löpöä 1000 – 2000 litraa vuoden mittaan.

    Käytän yleensä läpi vuoden talvilaatua.

    rööri roope

    Kyllä Tolppa oikeassa.Ei polliisi noita polttoainelaatuja käsittele.Ei se aina mee niin kuin tää vaikkeet pääsykokeet läpäissy ope väitti.

    Korpituvan Taneli

    Kyllä tuntuu olevan hyvin hanskassa Jätkällä polttoaineitten lupaasiat ja muut metsäkoneilla tiellä ajotkin.

    Toki meillä on metsäkoneet ajaneet aina myös metsäautotiellä, ilman että ne ovat ihan piloille menneet.

    On tosiaan totta että tuo polttoaineitten verovalvonta kuuluu tullille. Kuitenkin poliisikin asiaa valvoo muun työnsä ohessa. Isommissa polttoaine ratsioissa on sitten tullin miehiä poliisipartion mukana.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Tapion tekemillä teillä on kielletty ajamasta metsätraktorilla kuormalla edes tien yli. Tästäkin on varma tieto. Toki pohjalaiset ovat polkeneet pilaille tiensä, joita sinne on verorahoilla rakennettu tuhansia kilometrejä.

    Eipä ole tullimiehiä täällä liikkunut, mutta poliisit ovat näytteitä nappailleet joidenkin – jopa henkilöautojen tankeista.

    arto

    Meillä päin liikkuu motot ja aju koneet joskus pikku siirrot ihan yleisillä teillä. Dieseliä ne käyttää. Ei meillä niin tiukkapipoja kukaan ettei koneet sovi tielle. Parempi se kuin ajella metsien läpi.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 134)