Keskustelut Metsänomistus "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

  • Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 32 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 134)
  • "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

    Lasse Lehtinen kolumnissaan IS:ssa :

    ”Teillä on kansantaloudellista merkityksensä, niitä tarvitaan puunkorjuussa, metsänhoidossa, ja jokamiehen kulkureitteinä. Niitä pitkin voi ajella myös mönkijöillä, moottoripyörillä, mopoilla ja maastopyörillä.

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla!

  • harrastelija

    Uusmetsäläinen: ” Lehtiseltä kieltämättä huono ja kummallinen sanavalinta ”yhteisestä omaisuudesta”. Muutenhan tuo kolumni oli varsinainen kepulaisuuden ylistys ja metsäteiden osalta aivan aiheesta. Lehtinen tunnusti itsessäänkin asuvan pikkukepulaisen. ”

    Kun Kotkalainen vaaleanpunainen demari kehuu kepulaisia, niin ei oikein tunnu uskottavalta – silkkaa v****ilua!  Itse olen muutamassa metsätiessä osakkaana, yhdessä on jopa oma avain. Erään kilometrin pätkän teetin omilla varoilla, koska se tukibyrokratia tuntui hitaalta – silläkin saa ajella muut.

    Kemeraahan saa nykyisin muihinkin hoitotöihin, tällä logiigalla ”yhteinen omaisuus” saattaa joku älypää keksiä tulla verottajan lisäksi muitakin ”omistajia”. Tervetuloa tekemään oikeasti esim. raivaustöitä yhteiseen metsään!

    Tolopainen

    On meilläpäin noita metsähallituksen maita kin. Niillä metsäautotiet on niin huonossa kunnossa että henkilöautolla ei  pääse liikkumaan rikkomatta öljypohjaa. Tienpitäjä on velvollinen pitämään tien ajokunnossa tai on korvausvelvollinen jos ajoneuvo rikkoutuu.

    Jätkä

    Jos änkeää MH:n metsätielle ja runnoo autonsa siellä rikki, on syytä esittää vahingonkorvaushakemus omalle peilikuvalleen. MH:lla ei ole minkäänlaisia omien teidensä hoitovelvoitteita.

    Ne tiet on tehty omalle maalle omaan käyttöön ja yleensä ne jätetään rauhaan siinä vaiheessa, kun hoitotoimenpiteet sillä alueella on loppu.

    Kun seuraava tien tarve tulee 15 vuoden kuluttua, tie kunnostetaan ja sitä käytetään, kunnes tarve on taas ohi.

    Metsuri motokuski

    Tietääkseni MH ei saa valtion avustusta teihinsä joten tien kunnossapitovelvoitetta heillä ei ole. Eikä sitä ole yksityiselläkään jos tien rakentamista tai kunnostamista ei ole avustettu valtion myöntämällä tuella. Samoin metsäyhtiöt eivät saa avustusta teittensä tekoon joten heilläkään ei ole kunnossapitovelvoitetta.

    Tolopainen

    Korvausvelvollisuus rikkoutuneesta kalustosta kuitenkin on jos kyseessä on yleinentie eikä sitä pidetä kunnossa.. Metsäautoteillä metsäkoneilla ei muuten saa ajaa metriäkään, koska niissä on veroton polttoaine.

    oksapuu

    Ihme vääntöä…

    Jos omalle maalle omilla varoilla rakentaa tien niin ei sille ulkopuolisilla ole moottoriajoneuvoilla mitään asiaa. Voi puomittaa…

    Olikohan se niin että avustusta saaneen yksityistien voi 10 vuoden kuluttua halutessaan puomittaa. Joka tapauksessa puomit lisääntyy jatkuvasti, mökkiläiset niitä laittaa kun kyllästyvät jatkuvaan varasteluun…

    Puuki

    Metsäautotien ”virallinen” rakentaminen on niin kallista (suunnittelukuluineen) , että sen kuoleentumisaika on usein  n. 30 vuotta tai voi olla joskus että ei maksa itseään takaisin koskaan. Ilman kemeraa tien saa tehtyä yleensä aika paljon edullisemmin. Riippuu sitten tilanteesta onko se muuten järkevää ( jos osakkaita on paljon ).

    Tienteon kemeratuissa on sama periaate kuin muissakin metsäpuolen k-tuissa ; eli valtio hyötyy niistä pitkityksessä niin paljon, että kannattaa. Metsäteollisuus liitännäisineen kun tuottaa niin hyvin myös verotuloja eikä puiden kuljetus onnistu ilman toimivaa tiestöä.

    Jätkä

    Mökkitie, joka johtaa vain yhdelle mökille, on Yksityinen tie, jolle ei ole asiaa kuin silloin, kun on mökin omistajalle asiaa.

    Yksityistie on tie, joka ei ole Yleinen tie, eikä Yksityinen tie. Yksityistiellä ol monta osakasta ja se saa usein jopa kunnalta vuosittaista avustusta, Silloin sitä ei saa puomittaa.

    Yleinen tie ja Yksityistie eroavat oikeasti toisistaan. Kuitenkin jokaiselle asutulle paikalle pitäisi olla läpi vuoden ajokelpoinen tie esim Paloautojen, Poliisin ja Sairaskuljetusten takia. Myös mahdolliset koululaiskuljetukset pitää pystyä hopitamaan. Sen vuoksi kunnalla on velvollisuus jopa avustaa tienpidossa, jos on myöntänyt asunnolle aikanaan rakennusluvan vakituiselle asunnolle.

    Metsähallituksen omille mailleen rakentamat kevyehköt tiet eivät ole vähäisessäkään määrin yleisiä teitä.

    wanhajätkä

    tolopainen taitaa nyt vähän sekottaa  asioita. Kuormaa kantavalla traktorilla ei saa ajaa kuin tyhjänä yleisellä tiellä polttoaineesta riippumatta. Motolla kylläkin jos työkoneessa on liikennevakuutus. Ei nämä määräykset koske yksityistä metsätietä vaikka olisi asfaltti pinnassa.

    harrastelija

    Tolopainen: ”Metsäautoteillä metsäkoneilla ei muuten saa ajaa metriäkään, koska niissä on veroton polttoaine.”

    Tolopainen vähän ”oikaisi”. Minä ajelen poliisin luvalla löpöllä tr-metsäkärry-yhdistelmällä asiakkaille polttopuurankoja. Puut onat omista metsistä tehtyjä eli ei rahtiajoa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 134)