Keskustelut Metsänomistus "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

  • Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 32 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 134)
  • "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

    Lasse Lehtinen kolumnissaan IS:ssa :

    ”Teillä on kansantaloudellista merkityksensä, niitä tarvitaan puunkorjuussa, metsänhoidossa, ja jokamiehen kulkureitteinä. Niitä pitkin voi ajella myös mönkijöillä, moottoripyörillä, mopoilla ja maastopyörillä.

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla!

  • Gla

    Merkki koskee joko kaikkia tai ei ketään. Omistaja ei ole millään tavalla erityisasemassa tässä suhteessa. Omaa tyhmyyttä sitten on asettaa merkki, jolla edes yrittää kieltää itseltään kulkemisen. Mutta kovin yleistä tuollainen on.

    Uusmetsäläinen

    Lehtiseltä kieltämättä huono ja kummallinen sanavalinta ”yhteisestä omaisuudesta”. Muutenhan tuo kolumni oli varsinainen kepulaisuuden ylistys ja metsäteiden osalta aivan aiheesta. Lehtinen tunnusti itsessäänkin asuvan pikkukepulaisen.

    Metsäteiden tarpeellisuutta ei varmaan kukaan kiistä ja niiden valtion tuestakin on syytä olla kiitollinen ja ehkä sallia teiden käyttö jokamiehillekin, kunhan eivät riko teitä. Kemera-tukihan on tosiaan edelleen huomattava,  50-60% perusparannuksen kustannuksista. Noin suuria yritystukia ei ole lähimainkaan.

    Olen kerran  yli 10 vuotta sitten saanut tuota tietukea ja suoraan sanoen ihmettelin silloista menettelyä, sillä metsäkeskus suunnitteli tiehankkeen, haki sille itseltään valtion tuen ja toteutti itse tuen avulla hankkeen. Joku tuossa ei ihan mennyt  kilpailuoikeuden mukaan. Onneksi EU:n myötä tuokin tukibordelli on ymmärtääkseni siivottu.

    Glalle pikkutäsmennyksenä Meyerin laivoihin: vientitakuihin (takauksia laivojen ostajien lainoille) ei sisälly minkäänlaista laskennallista valtion tukea.

     

    Tolopainen

    No laitamma sitten näille pilkunnussijoille lisäkilven: tieosakkaille ajosallittu. Yleensä teiden kulkuoikeus koskee osakkaita ja vain osakkaille se on määritelty, kun tierasitus on päätetty, ei siinä puhuta jokamiehistä mitään. Jalankulku tietenkin on sallittu aina.

    Jätkä

    Tuollaiset metsätiet / yksityistiet on kyllä ihan laillisia satunnaisten kulkijoiden kulkea. Jos metsästäjille on vuokrattu metsämaat ja alueella on metsäautoteitä, niin kyllä normaali ymmärrys antaa oikeuden vuokraajien käyttää teitä. Marjastajilla on myös oikeus, samoin jalankulkijoilla ja jopa hevosliikenteellä, mutta ei se tie ole mikään harjoitusrata.

    Minä kyllä kavahdan, jos tien alussa on kyltti ”yksityistie”, taikka ”tie päättyy pihaan”. jos mene, minulla pitää olla asiaa, jonka takia olen liikkeellä.

    MJO

    No laitamma sitten näille pilkunnussijoille lisäkilven: tieosakkaille ajosallittu.

    Eli Tolopaisen pojalla ei olisi mitään asiaa tolopaisen tielle? Ei vaikka tolopainen suullisesti lupaisi.

    Tolopainen

    Yksityistielle ei ole moottoriajoneuvolla mitään asiaa ilman omistajan lupaa ja niitä on paljon, joita metsäteistä erkanee.

    Jätkä

    Yksityistie on tie siinä kuin muutkin, mutta on kohteliasta välttää sitä käyttämästä. Moottoriajoneuvolla taikka ilman.

    MJO

    Riippuu millaisesta yksityistiestä on kysymys.

    Aika moni niistä ei ole edes tie, vaikka tieltä näyttääkin. Tie on vasta tie, kun sille on tehty tietoimitus. Sitä ennen se yhtä paljon tie, kuin esim. ajokoneen ajoura.

    Luonnollisesti kenelläkään ole asiaa moottoriajoneuvolla toisen metsään ajourille ajelemaan. Vaikka samainen ajoura näyttäisikin oikealta tieltä.

    Siinä vaiheessa, kun toloppa on osakkaana yksityistiessä, johon on myönnetty yhteiskunnan tukea. Tukea myönnetään vain oikealle tielle, eli se on perustettu tieksi. Silloin ainakin ko. tielle saa mennä henkilöautolla jokamiesoikeudella.

    Tuskin joutuu korvauksiin, vaikka menisi tolopaisen ihan omalle itse maksetulle tiellekin ajelemaan esim. marjastamaan.

    Nimetön

    https://www.iltalehti.fi/autot/2014080518542060_au.shtml  Jos tuo linkki nyt aukia niin siinä on hyviä ohjeita.  Vähän jyrkkä kanta Tolopaissella mutta joka pitäjässä näitä yliaktiivisia metsästäjiä 2-3 joittenka rällääminen ei kyllä mahdu tuohon, ”satunnainen yksityistien käyttö sallittu”.

    Mottimasa

    Meinaako tolopainen että metsästäjä syntyy suoraan hirvenmetsästäjäksi? Nuo muutama punanuttuinen isännöitsiä tuolla metsäautotiellä hirvien perässä ovat niin pieni osa koko metsästäjäjoukkoa ettei niiden varassa pitkään nilkuteta, loppuu se hirvenpyyntikin. Ei taida tolopainen olla tässä päivässä enää pienriistan ja vaikkapa jäniksen mehtuun osalta, ei tainnut sinun nuoruudessa olla niitä metsäautoteitäkään haittoina eikä niiden tultua kaikenmaailman valtavia hoitamattomia hakkuuaukeita tai pellontekeleitä. Metsästysmaastot alkoivat kotiovelta toisinkuin nykyään saa kartasta katsoa mistä löytyy niin paljon metsää että voi pyytää. Maailma muuttuu, koita pysyä perässä.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 134)