Keskustelut Metsänomistus "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

  • Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 32 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 134)
  • "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

    Lasse Lehtinen kolumnissaan IS:ssa :

    ”Teillä on kansantaloudellista merkityksensä, niitä tarvitaan puunkorjuussa, metsänhoidossa, ja jokamiehen kulkureitteinä. Niitä pitkin voi ajella myös mönkijöillä, moottoripyörillä, mopoilla ja maastopyörillä.

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla!

  • Rane2

    Niin,jos Lasse Lehtinen remontoi vessansa ja saa remonttimiesten palkoista kotitalousvähennyksen niin onko se sen jälkeen yleinen wc ?

    Tolopainen

    Metsäautoteitä ei voi verrata yleisiintehin, koska ne ovat metsänomistajien omaisuutta. Valtiohan lunastaa yleisen  tiealueen maat. Jokamiehen oikeudet eivät oikein ole tasapainossa, jos valtio ei korvaa vuosittain tiekunnille muiden kuin osakkaiden tien käyttöä. Näinhän alunperin olikin, että kunnossapitoauvustuksia sai vuosittain tai jotain siihen suuntaan. Joskus demarihallitukset tuon toiminnan lopettivat mutta jokamiehille jäi entiset oikeudet.

    harrastelija

    L: ”

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla! ”

    Jos Ranen ajatusta jatketaan, niin myös asumistukea saavissa lokeroissa voisi käydä asumassa ”jokamiehen oikeudella”? No saattaapi siellä aina jokumies käyttää jokamiehen oikeutta vieraillessaan sinkun luona yökylässä?:)

    Kävin haukkukokeissa eräässä maastossa ja siellä oli puomeja, mutta ei lukollisia! Kelirikkoaikana se on tavalliselle jokamiehelle viesti, että tiellä kulkeminen ei ole suotavaa kelirikon aikana! Mutta tarvittaessa voi puomin siirtää pois, kun kulkee nätisti.

    reservuaari-indeksi

    Okei,

    Pähkinäsaaren rajan pohjoispuoli on siis kokonaan valtion eli siis yhteisomistuksessa. Se on pidetty (säälistä) elossa subventioin ja masiivisin rahan dumppauksin (pohjaton kaivo).

    Tosin myös tuon rajan etelepuoliset (usein Maalaisliittolaiset kriisikunnat) taloineen ja tiluksineen kuuluvat valtiolle. Ne on vation varoilla, passiiviset semimielenterveysongelmaiset, asukit peräkammareihinsa syötetty.

    Gla

    Lukemattomia Lehtisen logiikkaa soveltavia esimerkkejä on tullut, joten se puoli aiheesta lienee selvää. Otetaan nyt silti vielä vaikka  Meyerin telakalla ulkomaiselle varustamolle rakennettavat risteilijät, joiden toteutusta Suomen valtio tukee. Ellei isäntänä voida laivaan astua, ainakin vapaalippu pitää jokaisen suomalaisen veronmaksajan saada. Näin siis demariedustajan ajattelutapaa soveltaen.

    Harrastelijan mainitsema haukkukoe taitaa silti olla eri asia. Metsästysvuokrasopimuksessa on maininta kulkuoikeudesta, joten se ei liity jokamiehenoikeuksiin. Mutta lukitsematon puomi on kyllä enemmänkin tarkoitettu yksinkertaisemmillekin kulkijoille esteeksi kuin suositukseksi olla kulkematta tiellä vuodenajasta riippumatta. Lukon puute on todennäköisesti käytännön juttu eli avainta ei tarvitse jakaa kaikille tien käyttäjille, esim. metsästäjille tai korjuuketjulle ja toisaalta puomin saa auki ilman, että pitää alkaa sulattaa jäätynyttä lukkoa, murtaa ilkivallan seurauksena tuhottua tai vähäisen käytön ruostuttamaa lukkoa.

    reservuaari-indeksi

    Tämä metsätiespektaakkeli (Ranea kakkoseen lainatakseni) onkin tulevien vaalien oleellisin kysymys. Ei taida tullakaan metsävaalit vaan metsätievaalit.

    Joskus oli yhden palstani vaikutuspiirissä puomi. Toki 20 muutakin metsätilaa saman tien varressa. Puomista luovuttiin koska siitä oli eniten haittaa juurikin istellemme -juurikaan kukaan muu kuin tien osakkaat eivät tietä käyttäneet.

    Ymmärään toki että jossain taajaman läheisyydessä tilanne voi olla toinen: laittomat kaatopaikat ym. häiriöt. Suurin osa pikkuteistä on noiden lieveilmiöiden ulkopuolella. Ei mitään ongelmia, mutta jossain merkillisessä uhossa se ongelma pitää sitten keksiä.

    Tolopainen

    Ajokieltomerkillä on suuri vaikutus suomalaisiin kun ovat lainkuuliaista porukkaa. Tästä on selkeää näyttöä ei tarvitse kuin ostaa virallisen merkin ja vie metsätien alkuun 99% liikenteestä loppuu.

    Gla

    Nuo merkit ovatkin huvittavia, kun 99% tien poskessa olevista merkeistä kieltää omistajiltakin ajamisen. Jäljistä päätellen ei omistajat omia merkkejänsä kuitenkaan noudata. Sitä edellytetään vain muilta. Ihan normaalia suomalaiskansallista liikennekulttuuria.

     

     

    Tolopainen

    Tietenkin omistaja saa kulkea omalle kiinteistölleen. Metsälaki asettaa velvoitteet metsänhoidolle, ei voi vedota laittamaansa ajokieltomerkkiin, jos uudistustyöt on tekemättä.

    MJO

    Ei laiton liikennemerkki tietenkään velvoitteita rajoita, kun se ei rajoita mitään muutakaan.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 134)