Keskustelut Metsänomistus "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

  • Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 32 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 134)
  • "Metsäautotiet ja jokamiehenoikeus ovat suomalaista elämänlaatua parhaimmillaan"

    Lasse Lehtinen kolumnissaan IS:ssa :

    ”Teillä on kansantaloudellista merkityksensä, niitä tarvitaan puunkorjuussa, metsänhoidossa, ja jokamiehen kulkureitteinä. Niitä pitkin voi ajella myös mönkijöillä, moottoripyörillä, mopoilla ja maastopyörillä.

    Metsäautotiet ovat yhteistä omaisuuttamme, sillä niiden rakentamiseen myönnetään julkista tukea.”

    Nyt tuli puomi yhteisen omaisuuden alkupäähän kirkollisveroista säästyvillä euroilla!

  • Tolopainen

    Muutama ammattimainen pienriistan metsästäjä on harrastuksensa takia kärräämässä metsäautoteillä joka päivä metsästyskauden aikana. Näille pitäisi tehdä jotain. Metsästyksessä pitäisi olla joku tolkku. Se pitäisi rajoittaa viikonloppuihin. Tai nämä suurkuluttajat pitäisi saada maksamaan tienkäytöstä. Nyky-yhteiskunnan sosiaaliedut mahdollistavat päätoimisen harrastamisen.

    Puuki

    Lehtinen on hankkinut omaisuutta yhteisistä varoista maksetuilla edustuspalkoilla.  Pitäisi siis sosialisoida  hänen asunto-omaisuutta ja mitä kaikkea lienee omistuksiinsa hankkinutkin.Vaikka asunnottamat voisi ihan hyvin majoittua välillä LL:n omistamiin kiinteistöihin. Nehän on kaikkien yhteistä omaisuutta samalla logiikalla kuin metsäautotietkin, joista tosin ei suinkaan kaikki ole saaneet  valtionapua missään vaiheessa.

    harrastelija

    Tietysti metsätiet ovat tarpeellisia puun korjuun takia ja senhän vuoksi kai lähinnä niitä on tukivipua käyttäem rakennettu. Samalla marjastajat / sienetäjät  ovat päässeet paremmin marja- ja sienimetsiin. Tässäpä ne edut pääasiassa.

    Metsäteiden tullessa,  samoin myös ojitukset ovat aiheuttaneet riistalintujen jyrkän alasajon. Pienet poikaset hukkuvat jyrkkäreunaisiin ojiin, kun emo hyppää ylitse. Linnut täyttävät sorateiltä kivispiiraan, siitä on helppo ”metsästäjän” ne ampua haulikolla autosta . Mettikanat ovat hävinneet aikaisemmmilta suokanervikoilta ojitusten myötä.

    Joutilaat ramppajat ja myös hirviporukat rallaavat syksyn kelirikolla sitten metsätiet urille!

    Tolopainen

    Jokamiehillä on Suomessa suuret oikeudet mutta vähän velvollisuuksia. Kaikki nuo oikeudet ovat peräisin ajalta, jolloin metsissä kuljettiin jalan. Nyt pitää kustantaa jokamiehelle autoilubaanat.

    Mottimasa

    Metsästyksen haittavaikutuksia metsäautotielle kannattaa puntaroida vähän laajemmin kuin sitä yhtä ”ammattimetsästäjää” joka on tiellä päivittäin. Metsästäjiä on n.300 000 ja joukkona sillä on iso painoarvo puolustamassa metsien käyttöä hakkuiden ja tieverkoston aikaansaannissa. Monesti nämät muutamat aktiivit ovat myös koko seuran aktiiveja eikä ilman heitä toimintaa ole. Mitä enemmän saamme ihmisiä metsään ja metsästyksen pariin, sitä suurempi järki-ihmisten joukko on puolustamassa perinteisiä luonnon käyttöarvoja.

    Tolopainen

    Vai aktiiveja. Metsästysseurat  toimivat pääasiassa hirvenpyynnin takia, muulla ei ole juuri mitään merkitystä. Pienriistan joutavaa hätistelyä pitäisi välttää. Ampukoon jokainen huvikseen radalla.

    mehtäukko

    Mehtäukon mielestä metsäteiden tuki on ollut hyvä asia. Se on kohtalaisena investointina myös kansantalouden hyöty. Marjastajat ja metsästäjät-, joita on paljon metsänomistajistakin-, on sivuseikka niiden käytössä.

    Homma toimii, kun sivulliset muistavat omistajan oikeudet ja arvostavat toimillaan annettuja mahdollisuuksia. Sitä ja muutamia muita perusasioita jos ei kunnioiteta, yhteistyö menee katkolle. Ja varmasti.

    MJO

    Jokamiehillä on Suomessa suuret oikeudet mutta vähän velvollisuuksia. Kaikki nuo oikeudet ovat peräisin ajalta, jolloin metsissä kuljettiin jalan. Nyt pitää kustantaa jokamiehelle autoilubaanat.

    Tuki eurot kuitenkin tuntuu kelpaavan tien rakentamisiin ja kunnostuksiin. Jos tuntuu, että tiet rakennetaan sivullisille, niin ne kannattaa jättää rakentamatta? Yleensä nämä pienriistan metsästäjät ovat maanomistajia ja täten myös tiekunnan osakkaita. Eikä nämä harvat metsästäjät henkilöautoilla teitä pilaa. Tietysti omat itse kustantamat tiet voi sulkea portein.

    Näin ainakin meillä päin.

    Tolopainen

    Pitäisi saada nopeasti autoihin ne gps laitteet ja tiemaksut, loppuisi tuo turha jänisten perässä rällääminen. Ennen jäniksenpyyn lähdettiin aina jalkaisin ei tullut mieleenkään lähteä autolla.

    Gla

    Aihetta voisi käsitellä demarien politiikkakeskustelussakin, mutta olkoon tässä.

    Minulla ei ole mahdollisuutta vahtia sitä, paljonko pienriistan metsästäjät teitä käyttää, joten en aiheesta jaksa myöskään huolestua. Sen sijaan näistä Lehtisen yms. kommenteista ilmenee hienosti se todellisuus, jossa tietyt päättäjät elävät. Rinne sai ja varmaan saa edelleen lisätietoa oman möläytyksensä takia ja oppii jälleen kerran uutta tästä yhteiskunnasta. Toivottavasti mikään politiikan ympärillä pyörivä pienen eturyhmän intressi ei tätä estä, vaikka taatusti painostus tietyistä suunnista on kovaa.  Lehtisestä en ole varma. Voihan olla, että tämä asia jää iltapäivälehden kolumniin, jossa se tietoisuuden lisäämisen sijaan jakaa kansaa, eikä ohjaademarien politiikkaa terveempään suuntaan. Monille lehden lukijoille jää mieleen vain se, että metsäautotiet ovat yhteiskunnan rahoilla rakennettuja ja kaikkien vapaasti käytettävissä ja se vaikuttaa mm. äänestyskäytökseen. Kolumnin alla oleva keskustelu onkin hyvin surullista luettavaa. Siksi esim. Mtk:n pitäisi reagoida tilanteeseen ja saada nopeasti faktoihin perustuva oikaisu iltapäivälehteen.

     

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 134)