Keskustelut Metsänomistus Metsäautotien kunto

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 31)
  • Metsäautotien kunto

    Merkitty: 

    Missä on mielestänne raja, milloin voi vaatia autokuljetuksen  jälkien korjaamista tieltä. (Paikotellen painumaa ehkä 10-15 cm tai enemmänkin, en mitannut). Tie on aikoinaan puunostajan tekemä, jossa 3 kiinteistön omistajaa on itse pitänyt tietä omilta osin kunnossa. Eli ei ole jaettu tie. Puita on ajettu usean omistajan leimikoista pitkin talvea ongelmitta. Mutta nyt oli vieläkin pääsiäisen alusviikolla käyty viimeiset hakemassa. Jälkeä tuli. No ei vakavasti, mutta henkilöautolla ajaminen on siinä ja tässä. Joskus kuulin hienon termin metsätien kunnon määrittelystä; tien tulee olla sellaisessa kunnossa että voi Datsunilla ajaa kakkosella. Kun ei haluaisi turhista mussuttaa.

  • Metsänmies

    Käpy65 epäili alueensa sosialisoinnista , en minä. Kääntöpaikka saa jäädä maalleni, vaikka en sitä itse tarvitsekkaan ainakaan  25 vuoteen. Taidan olla tuon jälkeen joko kuollut, tai ainakin holhottavissa, joten tuskin tarvitsen lainkaan. Vahingothan täytyy kuitenkin korvata,sen joka ne tekee.

    arto

    Meillä tie kunnostettiin muutama vuosi sitten. Sellaiseksi että ei petä kesäkelisäkään koskaan. Nyt ajattelin kesäkauppaan tarjota hiukan metsänmyyntiä 18ha harvennusta ja 5 ha aukkoa Odottelen kuukauden vielä hinnan nousua.

    A.Jalkanen

    Jätkä. Ei ole perusparannettu tie, eli siinä mitään runkoa ole; raiteet haittasivat vain mökkiläisen tontilleen ajoa. Minä niitä en edes kunnolla noteerannut.

    kim1. Metsäpalstalleni on yli 300 km, joten vähän hankalaa on operointi täältä käsin. Olen ollut tyytyväinen mhy:n palvelun kustannus-hyötysuhteeseen. Lisäksi tilaan töitä kannatuksen vuoksi: mhy on ainut toimija, joka on yksiselitteisesti metsänomistajan puolella, ja pystyy yhdistysmuotoisena toimiessaan pitämään voitontavoittelunsa kohtuullisella tasolla. Pienet puukaupat ovat aika usein menneet mhy:n kautta ja isot yleensä suoramyyntinä – juuri päin vastoin kannattaisi toimia!

    kim1

    Olet liian sinisilmäinen….,mut nyt hyvää yötä .t.kimmo

    r.ritva

    Joskus on porttien takaa puita ajettu ja tullut jälkeäkin.Tuttu ostajan kuljetti kelirikko aikaan ja jälkeä tuli.Joku tien osakas huomautti siitä niin tämä ostaja pyysi kun metsässä oltiin niin lanaitaisi pätkää.Näin tehtiin eikä maksua firmalta kuulunut.Et talkoilla tuokin meni.

    Tiukkana sai lähialueen tieosakas olla kun firma kuljetti kuormia lyhintä reittiä.Jääräpäisiä piti olla,että tie kunnostettiin siltä osin.

    Joskus on vain kelirikko aikana laitettu portteihin huomautus.Tuo toimi.Kun toimintaa lisääntyi melkoisesti haketerminaalin vaikutuksesta piti jääräpäisesti hakefirmalta vaatia tien kunnostamista.Melko hyvin tuokin onnistui.Jos ja kun uuttapukkaa niin sopimusehtoja hierotaan tiheällä kammalla jopa tien peruskestävyyden suhteen.Nyökyttely tai pelkkä maalaisjärki ei näiden isojen kanssa päde.Se mitä ei ole kirjattu sitä ei ole.

    Tolopainen

    Ei ole suuri kustannus ja ongelma laittaa lana traktorin perään ja käydä laanaamassa jokin tienpätkä. Aika käsittämätön asia, että ihmiset eivät nykyisin pysty hoitamaan omia asioitaan. Ollaan jonkin koloisen ja pölyisen soratien varrella ja pihassa on neljä nelivetotraktoria joutilaana suurimman osan ajasta, mutta tietä ei haluta lanata. Olen käynyt lanaamsaa metsäautoteitäkin oman metsäni kohdalta, enkä ole huomannut köyhtyneeni.

    Metsänmies

    Entäs jos ei omista traktoria, eikä lanaa? Haravalla tuo homma on hitaanlaista.

    Kalle Kehveli

    Toropaisen kanssa ensimmäisen kerran samaa mieltä. Ei vaadi  paljon, että tehdään kärpäsestä härkänen.

    A.Jalkanen

    Useimmilla kylillä asuu edelleen joku jolla on traktori. Tällaisiin kannattaa pitää hyvät suhteet. Voi käydä niinkin hyvin, että murskeen ajon yhteydessä tehdystä lanauksesta ei tule lainkaan laskua.

    Nämä ovat loppuviimeksi helppoja ongelmia. Hankalimpia ovat osakkaat joiden mielestä aina on jokin asia pielessä – ellei muu niin tieyksiköiden määrä.

    Jätkä

    Lanalla ei korjata painuneita raiteita muuta kuin henkilöautoa kestäväksi.

    Vaikka suon yli tehdään tie, niin siihen kaivetaan ojat kummallekin puolelle ja kaikki tavara mätetään tien pohjalle – siitä muodostuu runko. Mitä paksumpi – sitä parempi. Kysykää Jeessiltä, jos ette puhetta usko, rungon päälle jos laitetaan suodatinkerros tai – matto, sen päälle ajetaan kantava kerros, jota ei ajeta urille koskaan. Päälle kulutuskerros, jota lanaillaan ja sasoitellaa / muotoillaan.

    LANA = 3 -5 teräinen hinattava laite, enkä usko, että monikaan teistä on edes nähnyt sellaista.

    Viimeksi olin eilen ”lanailemassa” tietä, kun metsätraktori oli hieman polkenut sitä.  Tiessä ei tosin ole kuin runko, mutta urakoitsija pyysi – ja maksoi työstä välittömästi. Täytyy mökkiläisten päästä liikkumaan. ”Lanailun” suoritin perälevyllä, leveys 2,5 metriä. Aivan lelu tuohon hommaan, mutta kun LANAN omistaja ei saa takalistoaan sohvalta ylös!

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 31)