Keskustelut Puukauppa Metsäautotien käyttö

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)
  • Metsäautotien käyttö

    Olen teettänyt -90 luvulla mailleni 800m pitkän metsäautotien, nyt naapurin isäntä on hakkaamassa metsää ja puun ostaja ehto on että puutavaran saa ajaa kyseisen tien varteen. Kysymys kuuluukin mikähän olisi kohtuu korvaus tien käytöstä kuinka hinnoitetaan ilmeisesti m3 määrä euroja jotain? Aikoinaan kun tietä rakennettiin em. isännällä ei ollut haluja osallistua tien tekoon eikä varmaan tällä perikunnallakaan ole haluja tulla tiehen osakkaaksi. Kuutiomääristä en tiedä MHY korjuupalvelu hakkaa.

  • Korpituvan Taneli

    Tähän on tietääkseni olemassa ns tonnikilometritaksat.

    Melkein ainoat asiantuntijat ovat tässä metsäteiden suunnittelijat. Metsäkeskus/MHY ja ehkä joku yksityinen metsäpalvelufirma.
    Puun ostajalla saattaa myös olla jokinlainen käsitys taksoista, ei liene ainutlaatuinen tapaus ostajallekkaan.

    Tietysti paras olisi saada perikunta osakkaaksi. Siinä on vain se kierous, että noin vanhaan tiehen pääsee osakkaaksi osallistumatta tien rakennuskustannuksiin, riittää kun maksaa osuutensa kunnossapidosta ja parannuksista tästä eteenpäin.

    Terveisin: Korpituvab Taneli

    abietis

    Koska tie on sinun voit määrätä kohtuullisen korvauksen itse.

    Takavuosina tarjosin kuusileimikkoa ja laanipaikan omistaja ehdotti laanin vuoraksi 100€

    Meillä 5 km yksityistiellä on määrätty kuljetusmaksuksi tienpitoon osallistumattomille täydellä rekalla (42 t) 6,30 € ja tyhjällä (12 t ) 1,8 €.
    Siis kuorman haku 8,2 €/ kerta.

    Tämä perustuu tienpitokuluihin. Hinta on sama kaikille osakkaille ja käyttömaksun maksaville lisäksi perusmaksu 14 € / käyttäjä / vuosi.

    Kelirikkokautena hinta on kolminkertainen.

    Tonnikilometritaksoja ei tietääkseni kukaan määrää.

    Tällaisessa tapauksessa kyseessä on yksityisoikeudellinen sopimus ja hinta on sopimuksen mukainen.

    Meillä tiekunta perii voudin kautta jos rahoja ei suosiolla tule tilille eräpäivään.

    Lisäksi mahdolliset korjauskustannukset tien särkyessä.
    Älä kuitenkaan usko puutavarayhtiön lupauksiin.

    Tai jos tiedät puumäärän laske könttäsumma, mutta kuormahinta ei ehkä kirpaise niin paljon.

    Gla

    Arvioidut kuutiomäärät on edellytys korvauksen arvioimiselle. MHY:ltä saat tiedon, jos myyjällä on halukkuutta sopia tien käytöstä.

    Itse koittaisin edellisissä kommenteissa esitetyn lisäksi arvioida sitä, paljonko ostaja hyötyy tien käytöstä eli mikä on vaihtoehtoinen kuljetusreitti ja mikä on erotus ajokoneen kuluissa näiden välillä. Noista lukuja pyörittelemällä korvauksen määrä alkaa hahmottua. Lisäksi tietysti edellytyksenä on se, että tie korjataan alkuperäiseen kuntoon, jos vaurioita syntyy.

    Kun kerta ei tien teko aikanaan kiinnostanut mutta käyttö kiinnostaa, tämä on varsin kohtuullinen menettely.

    Korpituvan Taneli

    Abietis:
    ”Tonnikilometritaksoja ei tietääkseni kukaan määrää.”

    Juu, ei niistä mitään virallista taksaa ole, mutta yleisiin käytäntöihin on hyvä tukeutua.

    Ota vielä huomioon työkoneitten kuljetuksetkin

    On todennäköistä että perikunta alkaa kulkemaan hoito yms töissä myös tuon tien kautta. määrittele tällekkin liikenteelle vuosimaksu, kun kerran eivät ole osakkaita.

    Terveisin: korpituvan Taneli

    abietis

    Tulkoon sanottua että omin varoin omalle maalle tehty tie on tilustie.
    Sitä ei koske yksityistielaki kuten yhteisiä yksityisteitä.

    Eihän se perikunta nuuka ollut vaan se isäntä.

    Metsäkupsa

    Onko vaihtoehtoinen kuljetusmatka muunkautta paljon pitempi,etenkin metsänajokoneelle?. Jos on useampi satametriä,niin vaadi euro motilta,yhtiöt maksaisivat ,mutta Mhy:n korjuupalvelun kanssa voi olla tiukassa.

    Jos naapuri ei aikanaan ole mielestään tietä tarvinnut,niin ei heidän pitäisi nokkiinsa ottaa,jos maksatat esim. puolet hyödystä joka tiesi ansiosta syntyy.

    Yli 15 vuotta vanhasta tiestästä ei mahdollista saada hyvitystä rakentamiskuluista ,jos sen jälkeen tulee osakkaaksi . Oma yksityinen tie paras omasta kokemuksesta toteaisin.

    Kuitupuunkasvattaja

    Olen yhden metsätien vaikutusalueella ja alkuperäinen kulku palstalle on toista kautta. Tällä uudella tiellä on taksa 1 euro/kuutio ja osa palstan päästä päätyy aikanaan tämän uuden tien puutavaraksi. Tämä on taksa siis aktiivisten metsätaloudenharjoittajien kesken.

    Toisaalla taas on naapureina niitä, jotka eivät halua osallistua yhteisiin tie- ja ojitushankkeisiin. Eivät esimerkiksi anna tehdä tietä ja ojaa rajalle eivätkä missään nimessä halua osallistua kustannuksiin. Tämmöisille naapureille 2-5 euroa kuutiolle voisi olla passeli tienkäyttötaksa olipa korjaajana yhtiö tai mhy.

    Tie- ja ojahommissa pätee sama kuin muussakin metsätaloudessa. Kun aikanaan vähän panostaa, saa suurimman hyödyn.

    Itäsuomen Antti

    Meiltä laskutetaan 0,1€ /tonni/ kilometri, ainakin sora-autoilta. eli karkeasti 2€ meno ja 6€ paluu kilometrin matkalla. Lisäksi siinä on velvoite mahdollisten vaurioiden korjaamiseen.

    abietis

    Laskutus 1 € / m3 on huntturia ja tietäisi 40€ kuorma ja se on jo kostonhimoa lähentelevä hinta.

    Tonnikilometri 10snt on sekin raskas hinta.
    Perittävät kustannukset tulee olla suhteessä käyttöön ja tienpidon kustannuksiin.

    Kyllä tässäkin pitäisi joku kohtuus olla.

    Jos on katkera voihan sitä kieltää kokonaan tilustien käytön.

    Jos tietä on pidetty siitä on kustannustieto.

    Metsälle määrätyt tonnikilometrit löytyvät MML yksityistieoppaasta
    ”Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta”.

    Siitä voi sitten hehtaarien perusteella laskea naapurin osuuden ja oman osuuden kustannuksista.

    Tarjoaa mahdollisuutta tulla mukaan tienpitoon ja jakaa tientekokustannukset jollekin ajalle ja yksiköitten mukaan.

    Itäsuomen Antti

    Minusta ei kannata ottaa uusia jäseniä tiekuntaan ellei niillä ole hyvää perustetta, pelkkä satunnainen aukkohakkuu tilustien kupeesta ei riitä jos edellinen isäntä kerran on jättäytyny tienpidon kustannuksista pois.

    Uusia osakkaita harkitaan silloin, kun joku ostaa kiinteistön tai aloittaa pitkäaikaisen liiketoiminnan tien vaikutusalueella. Uusia osakkaita voidaan myös harkita tien perusparannuksen yhteydessä.

    Kuitenkaan uudet osakkaat eivät ole innokkaita osallistumaan kustannuksiin 10 vuoden jälkeen kun jollain muulla isännällä on leimikko tienvarresta tulossa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)