Keskustelut Metsänhoito Metsään.fi/usko mennyt!

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)
  • Metsään.fi/usko mennyt!

    Tuolla puukaupanpasivulla sivuttiin Metsään.fi-palvelua ja hieman ihmeteltiin sivuston ”oikeellisuutta”

    Olen kyllä samoilla linjoilla. Olen useasti päivittänyt mitä juttua milloinkin hakkuiden, taimikoiden perustamisen, taimikonhoidon jne suhteen. Eivät tunnu päivittyvän millään, vaan samat tiedot ovat aina vaan sivuilla.

    Puustomäärät ovat pielessä aikalailla ja puuston tila eri kuvioilla (kehitysluokka) on usean kuvion osalta aivan jotain muuta, mitä silmä sanoo.

    Muilla kokemuksia?

  • Metsuri motokuski

    Itselläni on muutamien metsänomistajien valtuutus omista tiloistaan. Niissä tiedot ovat olleet suht oikeassa ja ne lähtökohdat joita itse niistä tarvitsen ovat riittäviä.

    Minusta kun kyseessä on kuitenkin ilmainen palvelu ilman lisenssimaksuja niin en usko että tilakohtainen ajantasaistaminen on suurikaan ongelma. Toisekseen sieltä saa tehtyä metsäkäyttöilmoitukset sähköisenä sekä jatkossa myös kemera-avustukset. Onhan se nyt hyvä asia tuokin. Toisekseen jos sinne sisällytetään kaava ynm tiedot niin kyllähän sekin palvelee metsätilanomistajaa.

    Markkinoila on saatavissa tilalle räätälöityjä ohjelmia mutta usein ne ovat aika hinnakkaita ja saattavat sisältää lisenssimaksuja. Miksi siis en käyttäisi valmista ohjelmaa jos sellaista tarjotaan. En oikein tiedä millä muulla järjestelmällä saataisiin noinkin suuri metsätietojärjestelmä ajettua yhteen sovellukseen kuin laaserkeilauksella.

    Gla

    Kyseessä ei ole ilmainen palvelu, vaan Veikko Iittasen sanoin metsänomistajien julkisilla varoilla rakennettu. Mitä sitten tarkoittaakaan, valtion budjettia kai, veronmaksajia eli meitä joka tapauksessa.

    Suomessa on tarve ja ehkä jossain määrin pyrkimyskin yksinkertaistaa asioiden hoitoa ja poistaa päällekkäisyyksiä. Tähän saakka kemera-hakemus on mennyt sähköpostilla, joten mielestäni metsään.fi-järjestelmää ei tuollaisten asioiden hoitoon ole tarvetta rakentaa. Ainakaan mitään merkittävää etua siitä tuskin on saatavissa.

    Kaavatiedot on omilla nettisivuillaan olemassa, joten turha niitäkään on siirtää toiseen paikkaan, jossa jonkun pitää muutokset päivittää. Alkuperäisillä sivustoillaan on jo porukka, joka niitä ylläpitää.

    Olisihan hienoa, jos kaikki tarpeellinen löytyisi yhdestä paikasta. Käytännössä siinä vain rakennetaan päällekkäisyyksiä, eikä se ole julkisten kustannusten paisumisen takia hyvä juttu.

    Pete

    Me täällä meuhkaavat olemme tietysti huippuasiantuntijoita omien metsiemme suhtee ja tiedämme asiat paremmin kuin kukaan muu. Ihan mukavaa kuitenkin on saattaa tiedot ajantasalle jo nyt, varsinkin kun se on varsin helppoa jos jaksaa muutaman lauseen kirjoittaa kuvion puustotunnuksista.
    Olen avannut tietoni jokseenkin kaikille metsäpalveluita tarjoaville toimijoille ja se todella toimii. Olen saanut pelkästään asiallisia yhteydenottoja niin puukaupan kuin metsäpalveluiden osalta. Ja kovia tarjouksia esim. taimikonhoidosta. Ja jälkikin on ollut hyvää. Suosittelen tietojen avaamista kaikille!

    Pete

    Tässä nyt Gla ja joku muukaan ei ole ymmärtänyt mistä tässä kokonaisuutena on kyse. Aivan varmasti näin massiivisen tietovaraston käyttöönotossa voi olla ongelmia aliuksi niinkuin on ollutkin, mutta kehitys kulkee aivan oikeaan suuntaan. Laserkeilausta tuskin on ajateltukaan ainoaksi tiedon keruu menetelmäksi. Esim. maastotyönä kerätty tieto on aivan tätä päivää nyt ja jatkossakin. Maastotyönä kerätyn tiedon päivittäminen metsään.fihin on ainakin omalta osalta onnistunut joka kerta hyvin sujuvasti. Kaikkein sujuvinta oli siirtaa tuore metsäsuunnitelma sinne metsään.fihin.

    Kaukana ei toivottavasti ole sekään päivä kun metsäkone laserkeilaa käsitellyn kuvion hyvinkin tarkkaan ja tieto päivittyy metsään.fihin.

    Kasvumallien suhteen kehitettävää on edelleen, koneellisestihan niitä puustotietoja kasvatetaan. Kasvumallien epätarkkuus tuskin on kuitenkaan Metsäkeskuksen syy. Ja sama ongelma on ollut metsäsuunnittelun alusta lähtien.

    Päällekkäisyyksistä on digitaalisessa ympäristössä turha edes puhua. Paikkatieto on ”tasoja” ja kaavatieto on yksi sellainen. Kyseinen taso yksinkertaisesti vain siirretään sitä ylläpitävältä toinijalta metsään.fihin.

    Jos Gla meinaa, että sähköpostin liitetiedosto on sähköistä asiointia niin hän on pahasti väärässä. Ei. Sähköistä asiointia on se, että olemassa olevaa tietoa ei tarvitse rustailla pdf-pohjille vaan vaikkapa juuri kemera-asioissa riittää kun klikkaa sitä kuviota ja valitsee, että ”hae kemeraa” ja muutama klikkaus perään ja hakemus on lähtenyt käsittelyyn. Pdf:ien siirtely ei paljoa paperipostista eroa.

    Gla

    Eipä liitetiedoston lähettäminen sen enempää aikaa vie kuin metsään.fi-sivuston ruksaaminen. Uusinta kemeraa en ole nähnyt, mutta ennen 18.4. voimassa olleen hakemuksen täyttö metsäkeskuksen sivuilla olevaan pdf-lomakkeeseen vie enintään muutaman minuutin. Jos tuosta aletaan täyttämiseen kuluvia sekunteja leikata uusilla järjestelmillä, hyöty on todella vähäinen. Ongelmat on käsittelypäässä. Se on ruuhkautunut, mutta se ei ratkea metsään.fi-järjestelmällä.

    Tapasin kahteen otteeseen metsässäni mittamiehet, jotka kertoivat tekevänsä keilauksen tarkistusmittauksia. Silti koivikkoon, jonka harvensin seuraavana talvena paikoin jo hieman myöhässä, ei tullut minkäänlaisia suosituksia käsittelystä.

    Päällekkäisyyttä tulee väkisinkin silloin, jos esim. kaavatietoja säilytetään useassa paikassa. Siihen pisteeseen digitalisaatio tuskin lähivuosikymmeninä pääsee, että yhden järjestelmän päivittämisen myötä kaikki muutkin päivityisivät automaattoisesti. Sitä tahtia uusia järjestelmiä rakennetaan, ettei uudet juttele vanhojen kanssa.

    Mutta jos puustotiedot ja sitä myöten suositukset käsittelystä saadaan edes oikealle hehtaariluvulle, aletaan sitten pohtia järjestelmän mahdollisuuksia. Kuten sanoin, toivottavasti siihen joskus päästään.

    Ammatti Raivooja

    Tietojen avaamisessa hyötyjiä on metsänomistajat. Jos kaikkien tiedot avattaisiin kaikille, kaikki pääsisivät hyötymään. Ne passiivisetkin, jotka MTK haluaa pitää metsätalouden ulkopuolella.

    Meillä voi kuka tahansa katsoa kenen tahansa verotietoja. Kuinka moni on kytänny paljo naapuri tai naapurin firma on tienannu? Ei varmaan kukaan kun ei kinosta.

    ChesterC

    Gla: Kun rustaamasi kemera-hakemus on saapunut sähköpostilla Metsäkeskukseen, pitää se käsin syöttää järjestelmään. Metsään.fi kautta tulevat ilmoitukset siirtyvät suoraan järjestelmään ilman näpyttelyä ja kuvion piirtämisiä. Tai ainakin toivon niin..
    Kyse ei siis ole pelkästään metsänomistajan helppokäyttöisyydestä, vaan pikemminkin muurin toisellapuolen olevan käsittelyn nopeuttamisesta ja sanoisinko halpuuttamisesta.

    Pete

    Juuri näin chester, Glalla ja minulla on varmasti aikaa laatia hakemus vaikka ruutupaperille ja jatkossakin se on mahdollista, mutta onko se järkevää?

    Esimerkiksi juuri kaavatietoja ei nimenomaan ”säilytetä ja ylläpidetä” monessa paikassa vaan se haetaan ja esitetään sähköisesti yhdestä paikasta ja esitetään monessa kanavassa. Aivan niinkuin tilan rajat jo pitkään. Ei niitäkään piirretä monessa paikassa erikseen vaikka lohkomisen jälkeen.

    Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

    Valtiolla on tavoitteena, että ajantasaisin metsävaratieto on yhdessä tietokannassa ja että kaikki päivittävät sitä. Se on hyvä tavoite ja tuskin mikään muu taho ottaisi sitä tehtäväkseen.

    Parasta olisi jos tiedot avattaisiin omistajatietoineen. Vain se mahdollistaisi passiivisten aktivoinnin. Joidenkin mielestä passiivisten tulee kuitenkin pysyä passiivisina vaikka oma organisaatio ei ole aktivoinnissa onnistunut.

    Veikko Iittainen

    Hei
    Metsään.fi-palvelu on sovellus, joka kerää eri tietolähteistä tiedot yhteen metsänomistajalle ja toimijalle näytettäväksi. Palvelussa näytetään metsävaratiedot ja muut tiedot rajapintojen kautta eli tietoja ylläpidetään tiedon tuottajan sovelluksessa ja tuodaan sama tieto näytettäväksi. Esim. kaavatiedot tuodaan Liiteri-palvelusta ja liito-oravat Ely:jen aineistosta.
    Metsään.fi-palvelu ja suurin osa muiden toimijoiden sähköisistä palveluista hyödyntää Metsäkeskuksen metsävaratietoa. Muuna tietona on kuten Metsään.fi-palvelussakin metsänomistajan halutessa, metsänomistajan tilaama metsäsuunnitelma tai sovelluksessa tuotettu tieto.
    Sähköisessä asioinnissa tulee huhtikuun lopussa metsänomistajalle mahdollisuus tehdä taimikon varhaishoidon ja nuoren metsän hoidon Kemera-hakemus. Tällöin metsänomistajan yhteystiedot esitäytetään, kuviot voi valita kartalta tai kuvioluettelosta ja tarvittaessa piirtää uusi kuvio tai korjatut kuvion rajat.
    Veikko Iittainen, Metsäkeskus, metsänomistajien palvelupäällikkö, Metsään.fi-palvelun kehittämisestä vastaava

    Gla

    Chester: ”Kun rustaamasi kemera-hakemus on saapunut sähköpostilla Metsäkeskukseen, pitää se käsin syöttää järjestelmään. Metsään.fi kautta tulevat ilmoitukset siirtyvät suoraan järjestelmään ilman näpyttelyä ja kuvion piirtämisiä. Tai ainakin toivon niin..”

    Pete: ”Juuri näin chester, Glalla ja minulla on varmasti aikaa laatia hakemus vaikka ruutupaperille ja jatkossakin se on mahdollista, mutta onko se järkevää?”

    Ainakin Metsälehdessä todettiin, ettei tuo vaikuta hakemusten käsittelyyn. Tarkoitus on nimenomaan helpottaa hakijoiden työtä. Mutta ehkä te tunnette asian paremmin.

    Kolmannen kerran totean, etten vastusta asioiden kehittämistä sujuvampaan suuntaan, vaan toivon asioiden korjaantuvan. Otsikon mukaisesti tässä tapauksessa en vain usko, että konkreettista hyötyä lähivuosina on tiedossa, ainoastaan järjestelmän rakentamisesta aiheutuvat kulut juoksee.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)