Keskustelut Metsänomistus metsä autotien vuokra

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • metsä autotien vuokra

    Millaista käytäntöä?

    Maanläjitykseen johtava metsä osakkaiden yksityistien osa vuokrattu tietyin ehdoin ulkopuoliselle valtakunnalliselle firmalle.Raskasta kuormaa melkoisesti.Nyt ilmeni,että vuosittainen tarkistus kuormaperusteiseen vuokraa olisi tarkistettava.Esim.indeksillä.

    Mikä se tässä olisi.On maallikon lähes mahdoton etsiä.Vai olisiko yksinkeraisempaa tapaa?

  • Puuki

    Metsäautoteillä on yleensä käytössä tnkm:en jyvityksessä eri kertoimet vaihdellen metsäha:en, peltoha:en ja asumusten mukaan (vapaa-ajan asunto/ympärivuotinen).  Tuulivoimalat ja niiden tarvitsema liikenne (& sähkölinjat) ja kiviaineksen ajaminen on eri asioita kuin esim. pyöreälle puulle lasketut ajomäärät ja -massat ( x ajokm:t) .   Eli eri kertoimet pitäisi  olla  käytössä .  Tai sitten pitää vain tyytyä siihen , että tn:en mukaan tulee ajot maksettua suht. hyvin ja oikein kaikkien tien käyttäjien mielestä.   Tnkm:n arvo voi muuttua esim. vuosittain kustannusten noustessa ; esim. viime vuonna löpö ja voiteluaineet oli edullisempia  kuin nykyään joten myös metsäautoteiden kunnossapito-/ kunnostuskulut/km on nousseet vastaavasti.      Tavan metsäautotie ei ehkä edes kestä tuulimyllyjen osien rahtaamista tai kiviainesrekkojen painoa ellei tehdä tien  perusparannusta.  Silloin lienee aihetta pitää tiekokous ja päättää  uusien syntyvien lisäkulujen  pääasiallisista maksajista siellä.

    A.Jalkanen

    Jos Destia maksaa jo vuotuisen peruskunnostuksen ja kuormakohtaiset maksut, eipä siinä muille osakkaille enää paljoa kuluja maksettaviksi jää. Pitää vain huolta että kuormamaksut pysyvät ajan tasalla. Normaalia tien käytön osittelua ei tuossa oikein hyvin voi soveltaa, kun on erillinen sopimus jonka mukaan mennään.

    Nimetön

    Puuki: Tavan metsäautotie ei ehkä edes kestä tuulimyllyjen osien rahtaamista tai kiviainesrekkojen painoa ellei tehdä tien  perusparannusta. Joo vähän joutuu metsäautotietä vahvistaa kun yksi tuulivoimala painaa noin 3000 tonnia ja esim. pelkästään kasausnosturi painaa yli 1000t ja kasausnosturin  siirtäminen yksistään vaatii n. 40 autokuormaa.

    r.ritva

    Kiitos vastineista.

    A.Jalkanen näin juuri on.Eikä pelkkiä kuljetustaksoja tarvita.Vain kuormamäärät on keskeinen osa mielestäni.Siis on erillinen sopimus.

    Nämä tie asiat ovat aina hankalia ja saada osa osakkaan taholta melkoista jobin postia.Lopuista voidaan sopia Destian edustajan kanssa tarkistuksessa.Mielestäni voitaisi asiat hoitaa yksinkertaisesti.

    Puuki

    Mahdollista yksinkertaisempaa tapaa pitää maksut ajan tasalla ap kyseli . Siksi ehdotin uutta tieyksikköjakoa . Erilliseen sopimukseen perustuvia maksuja voi olla vaikea muuttaa; siihen tarvitaan kaikkien osapuolten suostuminen.    ”Läpiroutineena” jopa tavallinen metsäautotiekin kestää yllättävän hyvin myös HEVIraskasta liikennettä mutta ei sulan maan aikaan.

    A.Jalkanen

    On tuossa Puukilla sikäli ideaa että jos tekisi yksikkölaskelman vaikka neuvoa antavaksi työkaluksi: siitä näkisi kuinka paljon raskaan liikenteen reilu osuus kuluista olisi. Kuten aiemmin ennustin: mikäli muissa osakkaissa ei esimerkiksi ole suuria metsätiloja, vuokralaisen osuus tulee kattamaan kaikki tienpidon kulut. Tällöin tieyksiköitä vastaan ei tarvitse kerätä rahaa vaan entisellä vuokrasopimuksella mentäisiin. Vuokran taso pitää vain pitää sellaisena että se myös kattaa kaikki kulut.

    Se onko järkevä maksutapa kuorma- vai vuosimaksu riippuu onko kuormien määrissä paljon vaihtelua vuosien välillä. Ellei ole, yksinkertaisin maksutapa on vuosimaksu, jota korotetaan vaikka 5 vuoden välein jollain sovitulla indeksillä (maanrakennusalan tms.). Maanmittauslaitos tai yksityiset konsultit auttavat tieyksikkölaskelmassa ja vuokrasopimuksen tarkistamisessa.

    Suomen Tieyhdistyksellä näkyy olevan neuvontapuhelin.

    https://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/neuvontapalvelut/

    r.ritva

    Olisi hyvä jos hyvien ohjeiden lisäksi olisi millaisia kokemuksia käytännössä metsänomistajilla  näihin tienkäyttö,vuokraus tai muissa jopa keskinäisissä sopimisissa on.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)