Keskustelut Tekniikka Menikö kytkin vai kulmavaihde

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 39)
  • Menikö kytkin vai kulmavaihde

    Merkitty: 

    Saha ottaa kierroksia, mutta terä vain pyörähtelee ja pysähtyy heti puuhun osuessaan. En oikein saa pyörittelemällä selvää kumpi nyt petti?

  • Metsänmies

    Onko akseli siis poikki? Sanot, että se irtoaa molemmista päistä. Niin se en pitää irrotakin, mutta yhtenä kappaleena jos on ehyt. Ei ole kiinni kytkimen päässä millään. Kuten Ola kertoo , kulmavaihde , ja kaikki muut putken kiinnitysruuvit pitävät myös akselin paikoillaan. Asennuksessa kannattaa olla tarkkana, että akseli loksahtaa pohjaan molemmista päistä. On myös mahdollista , että kulmavaihteen akseli on menettänyt hampaansa. Kerran olen saanut huolimattomuutta nuo hampaat hajoamaan tuosta 450 stihlistä.  Yksinkertaisin syy tuohon vikaan on tietysti, että terän kiinnitysmutteri on irti.

    auguuri

    Saha on siis stihl fs450. Purin irti kulmavaihteen sekä kahvojen ja moottorin väliset muovikuoret. Irrallaan ovat nyt siis kulmavaihde, runkoputki, akseli ja peräosa, missä siis kytkin, moottori ym. Akseli irtosi yhtenä pitkänä, onkohan se poikki sitten ihan juurestaan? Nyt pitäisi saada kytkin auki?

    auguuri

    Kulmavaihdetta minäkin nyt eniten epäilen. Ei vain ole sopivia lukkoprikkapihtejä, että pääsisi purkamaan ja tutkimaan. Kokosin sahan ilman kulmavaihdetta ja akseli kyllä pyörii moottorin tahtiin.

    Metsänmies

    Jos akseli on molemmista päistä samanlainen se on kunnossa. Ei ole väliä kummin päin laittaa paikoilleen. Tuossa tapauksessa kytkimen purkaminen on turhaa. Tietysti, jos on paljon sahattu saha, kytkimen voi muuten vaihtaa. Jos kulmavaihteen rattaat ovat menneet, se johtuu vaseliinin puutteesta, muuten kestävät. Rattaita ei kannata vaihtaa ,osta uusi kulma. On aika kallis, mutta ota käytetty, jos jostain saat.

    Ola_Pallonivel

    Tuossa 450 kulmavaihteessa on se hyvä puoli, että liika vaseliini ei riko mitään. Vaseliini pakenee runkoputkeen, jos on liikaa.

    Runkoputkea ei kannata kiinnittää hampaat irvessä kytkinkoppaan. Minulla halkesi kytkinkoppa siitä kiinnityksen kohdalta ja uusi taisi olla 80€. Siinä tuli tosin myös kytkinrumpu mukana.

    Osta orkkis kulmavaihde, vaikka maksaa yli satkun. Kopio on erilainen, tuolla odottaa hyllyssä.

    auguuri

    Vaihdan sen kulmavaihteen. Taidan purkaa vanhan vaikka rikkomalla  oppiipahan sen rakennetta jos ei muuta.

    Ola_Pallonivel

    Minäkin yritin purkaa vanhan kulmavaihteen, mutta yritykseksi jäi. Yritin lämmittää ja vaikka mitä, mutta sokkaa lukuunottamatta on nipussa. Niitä pystyy myös korjaamaan, jos tietää mitä tekee. Jonkun koukun yms. tarvitsee.

    Metsänmies

    Älä särje sitä kulmavaihdetta. Se on melko helppo purkaa. Laitan ohjeita illalla, jos ei muilta ole tullut sitä ennen. Nyt olen mökillä, enkä ulkoa muista kaikkea.

    auguuri

    Kiitos, minäpä odotan. Hyvähän se on hyllyssä olla jos toisen runko halkeaa tms.

    Metsänmies

    No niin. Puretaampa se kulmavaihde. Otetaan tietysti ensin irti putkesta. Purkaminen aloitetaan putken puoleisesta päästä. Aluksi irroitetaan pieni kuusiokoloruuvi, joka on runkoputken suuntaisella osalla, alapuolella. Kun tuo ruuvi on irroitettu, lähtee putken puoleiset laakerit ja hammasratas yhdessä paketissa ulos lämmittämistä apuna käyttäen. Lukkorengasta ei kannata irroittaa tässä vaiheessa. Tuo laakeri/rataspaketti on todella tiukkasovitteinen, mutta irtoaa seuraavasti. Tarvitaan alusta, joka ei jousta, mutta ei ole myöskään liian kova (itse käytän muutaman sentin paksuista kovaa muovilevyä). Sitten käsiin rukkaset, jotka eivät läpäise kuumuutta helposti. Seuraavaksi lämmitetään kulmavaihdetta tuon edellä mainitun”paketin” alueelta oikein kunnolla, ei kuitenkaan sulateta. Kun tuo alue on tarpeeksi kuuma, kulmavaihdetta on lyötävä reippaasti alustaan(ei rautaan, eikä betoniin,voi haljeta), ja paketti putoaa ulos pesästään. Ei lähde välttämättä ensimmäisellä, eikä toisellakaan lyönnillä, mutta lopulta lähtee. Voi joutua lämmittämään uudestaankin. Kun paketti on ulkona, poistetaan lukkorengas jonka jälkeen laakerit hammasrattaan akselilta. Nuo laakerit lähtevät helpommin. Terän puoleinen akseli on helpompi. Ensin ne kolme kuusiokoloruuvia irti ja se peltiläpykkä lähtee pois. Sitten teränkiinnitysmutterin paikoilleen, kulma mutterista tiukasti kiinni ruuvipenkkiin, taas kuorrien lämmitystä ja kovalla muovivasaralla kuorta naputtamalla akseli irtoaa laakereineen. Jos rattaat ovat ehyet, tarvikelaakerit (ovat korkeintaan kolmasosan merkkiliikkeen laakereiden hinnasta)paikoilleen , Kokoaminen tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 39)