Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 9,291 - 9,300 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Siinäpä olisikin ennakkoluulottomalle kauppiaalle markkinakikka: Nyt huikea tarjous moottorisahasta, vain 6/7 normaalihinnasta (799,00 €)!

    Isommat kaupat olisi kylläkin pulassa, kun jo prosenttien takia on pitänyt tehdä taulukoita, jossa kerrotaan 100 euron arvoisen tuotteen hinta 10%, 20%, 30% jne. alennuksen jälkeen. Mahtaako sieltä löytyä osaamista tehdä vastaava taulukko murtolukujen kanssa. Mutta ihan hauska idea Tolopaiselta.

     

     

    Jätkä

    Tolopainen:”Prosentit ei paljon kerro, Nalle W voi maksaa tuloistaan 5% veroa, silti se on enemmän kuin mitä 100 suomalaista maksaa. Tuo on tuplasti enemmän mitä allekirjoittaneen 2,5%.”

    Tuohan vahvistaakin väitteen” Ei suomalaiset osaa prosenttilaskua.”

    2,5 % :n vero on jo säälittävän pieni. Minäkin maksan enemmän veroja.

    Puuki

    Akkuautoa ei ainakaan vielä kannata hankkia, kun ovat  liian kalliita , ei ole niin ymp.ystävällinen kuin väitetään (kokonaispäästöt ja  akun vaihtotarve, pakkasilla lisälämmitystarve) , eikä lataus yl. riitä norm. keskitason autoilla kuin lyhyihin ajoihin.

    Hankin itse 4-veto T-rocin vähäpäästösellä 2 l bensakoneella. Päästöt putosi entiseen verrattuna niin, että niiden kompensointiin riittää nyt n. 0,5 ha:n metsitys , kun entisen auton päästöt vaati jotain n . 0,7 ha:n metsänkasvatuksen.  Oikeastaan siihen päästökompensointiin riittää, jos pöläyttäisi vaikka tuhkalannotuksen parille ha:lle puuta kasvavalle turvemaalle.

    Erikoista, että EU.ssa suunnitellaan, että lannoitusta eikä muitakaan Suomen metsänkasvatuksessa hyviksi koettuja  hiilinielun lisäämistoimia hyväksytä tuettaviksi keruun lisäämistavoiksi.    Heiltä puuttuu siellä asiantuntijoita tai sitten ymp. järjestöt on lobanneet omia tavoitteittaan ja niiltä ainakaan ei metsäbiologian eikä -talouden tuntemusta löydy riittävästi Suomen olosuhteisiin.

    Tolopainen Tolopainen

    Tulevaisuudessa autoja ei enää omisteta, ne liisataan. Jos käyttö vuodessa on muutama sata tuntia, miksi pitäisi olla oma auto. Tänä vuonna ei ole tullut ajettua vielä yhtään. Ei ole mitään tarvetta, kun kauppa on vieressä ja lenkille voi lähteä kotoa. Toukokuussa mennään mökille, silloin joutuu käynnistämään auton tunniksi. Ei olisi mitään järkeä pitää sähköauton akku lämpimänä koko talvea.

    Puuki

    Liisaaminen on yksi vaihtoehto . Mutta vähille ajoille se tulee helposti vähintään yhtä kalliiksi kuin oma auto.  Mittarilla voi ajaa , jos ei ole omaa autoa,  mutta sekin on kallista nykyään eikä ole valmiina aina silloin , kun on tarve.   Sen verran pitkä matka kauppaankin, että ei voi ainakaan talvisin polkupyörällä kulkea.  Ja metsäänkin pitää päästä välillä ; ei niitä kulkuja voi taxikyydin varaan laittaa.  Odotus maksaa mittariautolla; oma auto seisoo ilmatteeksi parkkipaikalla ja tien varressa.

    Tolopainen Tolopainen

    Hyvin muistaa vielä sen ajan, kun kotikylällä ei ollut yhtään autoa ja kauppa oli 5km päässä ja joskus tie auraamatta. Hevosella pääsi joka paikkaan, kukaan ei puhunutkaan autosta jääkaappeja ei ollut eikä ilmastointeja. Joskus vedettiin talvella vasikanraato ulos navetasta, kun niitä kuoli. Muuta huvia ei paljon ollut. Lauantaisin herkuteltiin, syötiin yksi hedelmä saunan jälkeen ja kuuneltiin speden ruljanssiriihtä.

    Perko

    Mitäs Puuki sanot, kannattako ryhtyä?

    Onko vaikutusta  jos saan levitetyksi  viis m#3  tuhkaa metsään. Sitä on kertynyt ”kartanon uuneista” muutaman vuoden.  Levittemenä voisin käyttää heilurilevittäjää  peltotraktorin perässä.

    Tolopainen Tolopainen

    Lannoitteet yleensä vaikuttaa paremmin levitettynä kuin läjässä pihalla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    T-Roc kuuluu sarjaan hyvännäköiset.

    Oli neliveto tänään ihan tarpeen kun ei pk-seudun aurauskalusto pysy lumentulon vauhdissa. Ja pluikastakin oli. Maksoin kolmen tunnin parkkipaikan Jorvissa mutta aika meinasi loppua kesken! Ensin röntgen, sitten lääkäri, sitten kahvila ja lopuksi apteekki. En ollut onneksi itse potilas vaan saattaja.

    jees h-valta

    Glalle tuonne aiempiin kummasteluihin vastaisin että vuokraa joskus pariksi viikoksi kunnon jenkkiavolava mutta mielellään 2000-paremmalta puolelta. Sitten voit käsittää mikä erottaa koreankippanan ja kunnon auton. Niitä syitä on niin monta etten ala niitä tässä luetella mutta kyllä sen ajelun jälkeen kieltämättä myös pösökin vaikuttaa kovin heppoiselta peliltä käteen. Mutta ei kait kuitenkaan Corollaa tietty mikään metsäautona voita. Yhden vinkin voin antaa jo autojen kestosta. Kun keskimäärin kolme pikkuautoa, noita taviskepoisia paalataan yhden jenkin käyttöiän aikana on turha Tolopankaan puhua mitään maasta joka käyttää tuhlaamalla luonnonvaroja. Kun tehdään kestävää,vahvaa, ja asiansa varmasti tekevää kulutushyödykettä on siitä tuhlaus kaukana.

Esillä 10 vastausta, 9,291 - 9,300 (kaikkiaan 31,224)