Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 27,471 vastausta, 160 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 5 tuntia sitten Berza toimesta.
Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 27,473)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Nuo tulvavedet ovat kuitenkin yleensä sangen lyhytaikaisia, joten en kyllä autoa hankkisi niissä ajamiseksi.

    Hieman sama on tuon paksun lumen kanssa. Kun kyse on muutamasta metsätyöpäivästä vuodessa, miksi sinne pitää ängetä paksun lumen ja pakkasen kiusattavaksi.  Molemmat haitat ovat joka tapauksessa lyhytaikaisia, vaikka metsureille haitat ovatkin huomattavat.

    Ainakin meilläpäin – vaikka lunta onkin yli 70 senttiä – lumi on sellaista kevyttä höttölunta, joka ei haittaa isomman koneen, esim maataloustraktorin liikkumista, vaikka ihan umpihankeen työntyisi. (Kokemus on tuore, eli eiliseltä päivältä)

    Kävely hangessa toki on raskaampaa, mutta onko sinne pakko tosiaan mennä nyt kahlaamaan?

    A.Jalkanen

    Ainakin Espoon kaupungissa oli viime syksynä kaduilla tulvavesien. Syvyyttä en mitannut.

    Jätkä

    Ajelitko tulvavesissä silti, vaikka et mitannutkaan?

    Korpituvan Taneli

    Tuo kahluusyvyys ei kyllä kuulu niihin ominaisuuksiin joita tarkistaisin auton ostossa. Jos tiellä on vettä, niin sinne ei pidä ajaa ellei sitten todella käy tarkastamassa pohjaa. Kokemus on osoittanut että veden alla oleva tien pohja on harvoin kunnossa.

    Toisaalta on hyvä kun on päästy niistä autoista, joissa piti sateella kuivata virran jakajan kantta, niitäkin on ollut. Nykyiset autot joissa on hiukankaan enemmän maavaraa tavalliseen verrattuna menevät kyllä kaikista loskakeleistä. Mutta vesikulkuneuvohan auto ei ole.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Joskus – kun ajelimme metsäautoteitä, joissa oli rumput jäätyneet ja tulva tuli, laitoin muovin maskiin kiinni niin, että sen liepeet ylettyivät laihdelaatikon takapuolelle asti. ailloin pääsi kuivana , vaikka vettä olisi ollut hieman reilumminkin, mutta sellaista reilua kävelyvauhtia mentiin. Hyökyaalto meni auton edellä.

    Joskus oli reipas virtaus vienyt maat rumpun kohdalta, pahin oli noin metrin levyinen ja reilun metrin syvyinen – betoniputket pohjalla.

    Vettä ei ollut varoittamassa, joten mentiin ihan vahingossa yli siitä ajamalla. Autona oli silloin Rellu 8.  Silläkin voi ihan hyvin ajaa paksuunkin veteen, kunhan vauhti oli sopiva.

    Hiluxmetsuri

    Kahluusyvyydestä ei keskivertoautoilijan tarvitse juurikaan huolehtia. Jos vettä on tiellä enemmän kuin napoihin saakka, on sitä liikaa ja on syytä etsiä ihan muita reittejä.

    Offroad-jutut on sitten ihan erikseen; niistä selvitään snorkkelin kanssa. Sen verran offroadia ajaneena voin opastaa, että takajarrurummut on kahluuajelun jäljiltä täynnä mutaa ja muuta moskaa eli takanapojen aukaisu- ja putsaushommat on edessä.

    Jätkä

    Vesi ei haittaa, ellei jäädy. Kura on eri juttu, mutta sitä kai tiellä harvoin on kymmeniä senttejä, taikka sitä ei voi sanoa tieksi.

    Hiluxmetsuri

    Vesi ei haittaa eli jos mutaa on haitaksi asti niin keskivertoautoilija on eksynyt 🙂

    Visakallo

    Sellaisten ei tietenkään tarvitse selvittää autonsa turvallista kahluusyvyyttäkään, joille ei mitään temppuja koskaan satukkaan.

    A.Jalkanen

    Kaupungissa kaikki ajelee toisten perässä, vaikka tulvaan!

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 27,473)