Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,661 - 6,670 (kaikkiaan 31,243)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • rööri roope

    Pösön 1,2 ”jessen”ja vanhahkon alle 10 v golf 1,6 tdi:n väännöt on samanlaiset.Että se siitä hirmuväännöistä.Sven Tuuva väänti enemmän.

    Tolopainen Tolopainen

    Volkkarin dieselit on aivan nuhapumppuja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Muutamalla kirjoittajalla on täälllä kova vääntö, se ylävääntö nyt ainakin.

    Visakallo Visakallo

    Kun auton  moottori kiäntää hyvin, niin se myös viäntääkin hyvin!

    Gla Gla

    Puuki: ”No miten monen auton kokemuksella Gla itse teet johtopäätöksiä ?”

    Minä en tee muutaman kokeilun perusteella sellaisia johtopäätöksiä, että pikkuturbo vääntää alhaalla huonosti. Jees tosiaan totesi hyvin, että uskomattoman pienillä kierrojsilla noilla maantienopeuksissa mennään. Ei ole kovin paljon aikaa, kun 2-l vapari oli välitetty kulkemaan 100 km/h n. 2700-3000 r/min. Nyt tuollainen pikkuturbo tarvitsee tuosta puolet ja silti jaksaa mennä ylämäetkin vaivatta.

    ”A3 on Golfin kokoluokkaa , siihen voi riittääkin 1,2 l moottori ihan hyvin , jos ei ole peräkärryn vetoa tms. painavampaa lastia kuskattavana.”

    Eipä tuota isommissa 1,2-litraisia juurikaan ole. Passatissa on 1,5-litraisen.

    Tolopainen Tolopainen

    Työläiset vapautuvat vähitellen ay liikkeen ikeen alta. Nyt sovittiin, että 170 tuntia saa tehdä jopa töitäkin, jos työnantajan kanssa pääsee sopimukseen.

    Puuki

    Joo kannattaa ehkä hankkia vähän enemmän kokemusta turbomoottoreista ennenkuin tekee mitään johtopäätöksiä.  Mutta kannattaako yhden oman autonsa kehumisen perusteellakaan tehdä kovin varmoja johtopäätöksiä. Niinpä.

    Jätkä

    Turbo voi hyvinkin olla rakennettu niin, että se on merkittävästi mukana jo tonnin kierroksissa. Kun varvit lisääntyy, niin paineet nousevat liian koviksi, ellei niitä hillitä esim lapakulmia muuttamalla. Yksi ratkaisu on käyttää kahta ahdinta, joilla hoidetaan matalampi – ja korkeampi alue tavallaan erikseen.

    Kuitenkin vanhan Amerikkalaisen sanonnan mukaa: ”Paras tapa lisätä moottorin tehoa on lisätä kuutiotuumia” – pitää paikkansa, jos tavoite on tehdä kestäviä moottoreita.

    Gla Gla

    Puuki: ”Mutta kannattaako yhden oman autonsa kehumisen perusteellakaan tehdä kovin varmoja johtopäätöksiä. Niinpä.”

    Viittaatko tällä johonkin tiettyyn henkilöön tai kommenttin?

    Jätkä: ”Kuitenkin vanhan Amerikkalaisen sanonnan mukaa: ”Paras tapa lisätä moottorin tehoa on lisätä kuutiotuumia” – pitää paikkansa, jos tavoite on tehdä kestäviä moottoreita.”

    Paras vai helpoin? Kestävyyden määrittelee mm. osien materiaalivalinnat, mitoitus ja valmistuksen laatu. Tehokas moottori toimii pienellä kuormituksella ja kun se on mitoitettu täydelle teholle, voi se hyvinkin olla kestävä normaalissa käytössä. Noista pikkuturbojen kestävyysongelmista on puhuttu vuosia (VW kai villityksen aloitti joskus vuosituhannen taitteen aikoihin 1,4-litraisilla moottoreillaan), mutta edelleen näyttö paljon puhutuista ongelmista puuttuu.

     

    Puuki

    Isommalla t-moottorilla varustettu bensa-autokin lähtee hyvin liikkeelle vaikka ylämäkeen tyhjäkäynnillä. Pikkuturbolla varustettu sammua tupsahtaa heti, jos ei lisää kaasua.

    3-pyttyset uudemmat t-moottoriset traktoritkin on väännöltään erilaisia kuin vanhemmat 4-pyttyset . Vaikka hevosvoimia on uudessa vähän enemmän, niin ne tulee mukaan vasta myöhemmin isommilla kierroksilla ajettaessa kuin suuremmalla l-tilavuudella olevissa vanhemmissa moottoreissa.

    Jos pienitilavuuksisesta moottorista otetaan esim. samat tehot kuin isommasta, niin sen pienen pitäisi olla tehty kestävämmäksi kuin se isomoottorinen. Paremmin kestävistä osista tai muuten suht. vahvemmaksi. Mutta niitä ei ole suunniteltukaan nykyään kestämään kovin pitkään.   Vanhemmilla Volvoilla ja Mersuilla on voitu ajaa  yli milj. km. samalla koneella. Nykyautojen n. 1 l moottoreilla ei puhettakaan että kestäisivät niin pitkään.

Esillä 10 vastausta, 6,661 - 6,670 (kaikkiaan 31,243)