Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,641 - 6,650 (kaikkiaan 31,224)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Monissa nykyautoissa on lähivalot tehokkaammat kuin vanhat kahdennetut h4:t. Esim. Jessen ja Visakallon autot. Tämä faktana TM:n mittauksista. Muistaakseni -79 tai -77 testattiin lähivaloja lisävaloilla, sieltä löytyy valokuviot nykymittauksiin verrattaviksi. On toki huonojakin valoja edelleen.

    Jätkä ei taida olla ajanut ledivaloilla, jos puhuu liidunvärisistä halogeeneista. Tai no, olihan ainakin minun kouluaikana keltaisiakin liituja.

    Jean S

    Allekirjoittanut ajaa edelleen autolla vuosimallia 1978 ja bensiinin kulutus on siinä 7-8 l / 100 km. Oli silloin 1970-luvulla muutakin kuin amerikanrautoja. Lisäksi maavara on ihan ok eli sen kanssa pärjää kun ei ajele metsäteillä niissä urissa.

    Jätkä

    80-luvun alussa taisi olla viimeiset kahdennusmahdollisuudet. Sen jälkeen piti tyytyä vain Apukaukovaloihin ja huonon sään valoihin. Yleissävy molemmissa oli ja on vieläkin valkoinen. Jos joku on muuta nähnyt, ei ole havainnut, että on ollut kyseessä Ranskanpastilli, joissa käytettiin kellertävää sävyä muka sumua varten. Ei se auttanut.

    Viimeaikoina tehtyjen valovertailujen tulokset ovat olleet yleisilmeeltään surkeita. Kun 4 – 5 auton valot on pantu vertailuun, niin yli puolet häviäisivät 70 – 80 luvun nelivaloisille autoille valojen kirkkaudessa ja 90 % hajavalon / häikäisyn määrässä.

    Pelkkä Led – ei takaa muuta kuin sen, että sähköä kuluu vähemmän.

    Puuki

    Sumutusta on että täyssähköautot olisi ekologisia ja vähäpäästöisiä.  Kiinassakin on jo kelkka kääntynyt akkuautojen suosimisesta, kun huomasivat että eivät ole kokonaan omavaraisia akkukemikaalien puolesta.  Hybridiautot on vähäpäästöisiä mutta vain jos ajomatka on sopivan lyhyt.  Jos pitää ajaa vähän pidempää matkaa, niin että polttomoottoria tarvitaan , alkaa kulutus lisääntyä tavallista painavamman auton takia. Päästöhyöty häviää painavan akun kuskaamiseen.

    Suomessa halua puuttuu esim. järjestää kaasun tankkausasemia tarpeeksi, jotta biokaasu/bensa-ja kaasuautot voisi yleistyä. Tukipolitiikkakin estää paikallisen biokaasun talteenottamista h-autokäyttöä varten. Samoin my-dieselin hintaa pitäisi laskea ; sen käyttö vähentää oikeasti päästöjä.

    Visakallo Visakallo

    Jos pitäisi yhdellä sanalla määritellä nykyauton paras ominaisuus, niin se on miellyttävyys. Auto etenee tasaisen rauhallisesti myös vaikeissa keleissä, moottorista löytyy riittävästi tehoa ja vääntöä, ja matkustamo on miellyttävä niin kylmissä kuin kuumissa oloissa.

    Gla Gla

    Jätkällä on nyt vertailuasetelma mielestäni hiukan vinossa. Suuri osa 70-luvun valoista oli surkeita, eikä niistä loistavia tullut edes lisävaloilla. Kun mopoon laitetaan hyväkin lisävalo, tuloksena on keskinkertainen kokonaisuus. Todellisuudessa myös lisävaloista oli tuolloin, kuten nykyäänkin, osa hyviä, osa huonoja. Hyvät valot sai vain laittamalla hyvään autoon hyvät lisävalot. TM:n 70-luvun h4-lisävalotestissä oli nykymittapuun mukaan vain 1-2 kelvollista lisävaloa. Yksikään ei ollut lähelläkään samaa tasoa, mihin nykyiset ledit ja ksenonit onnistuessaan pääsevät.

    Värimaailma on myös oma lukunsa. Maalikaupassa huomaa, miten monenlaista valkoista on olemassa. Sama ajovaloissa. Kun halogeenivalkoisen viereen laittaa ksenonvalkoisen, muuttuu halogeeni keltaiseksi. Ja kun ksenonvalkoisen viereen laittaa ledivalkoisen, muuttuu ksenonkin keltaiseksi. Jos vieressä on edelleen myös halogeeni, tulee siitä mieleen lähinnä 60-luvun kuplavolkkarin 6-volttiset valot. Valaisimien lukumäärä ei valon väriä muuta. Nykyään tuota on helppo kokeilla, kun kodin valaisimien polttimoissa on värilämpötilat merkattuna. Laittaa kattokruunuun ensin vaikka 2700K lamput. Hyvin valaisee. Kun sen jälkeen vaihtaa ne 4000K lamppuihin, huomaa saman eron kuin auton halogeenien ja ledien välillä.

    Gla Gla

    Puuki: ”Hybridiautot on vähäpäästöisiä mutta vain jos ajomatka on sopivan lyhyt. Jos pitää ajaa vähän pidempää matkaa, niin että polttomoottoria tarvitaan , alkaa kulutus lisääntyä tavallista painavamman auton takia. Päästöhyöty häviää painavan akun kuskaamiseen.”

    Tarkoitat ilmeisesti lataushybridiä? Jos puhutaan ns. tavallisesta hybridistä, ainakin parissa viimeisimmässä TM:n vertailussa sekä Corollan, että Rav4:n hybridimallit ovat olleet taloudellisia, kun vastassa on ollut saman kokoluokan tavalliset polttomoottorimallit. Ravin kohdalla vertailua sotkee se, että kilpailijat olivat tavallisia matalia henkilöautoja eli saavat kilpailuetua etenkin maantieajossa.

    Kaupungissa ero on selvä, mutta maantielläkin se on olemassa. Kulutushyöty ei kuitenkaan riipu ajomatkan pituudesta. Jos auto kuluttaa litran vähemmän kuin kilpailija, ero säilyy, ajettiin sitten 10 km tai 800 km.

    Tolopainen Tolopainen

    Mitäpä Visakallo, jos vielä ostaisit auton, jossa on kunnollinen moottorikin eli turbodiesel, silloin huomaa milloin painaa kaasua,  turbottomissa bensavehkeissä,  kun ei  vääntöä samalla tavalla ole. Suorastaan ihmetyttää, miten, jotkut noilla viitsivät ajella liikenteessä.

    Gla Gla

    Eiköhän 2-litrainen korkeapuristeinen bensakone pikkuautossa ole enemmän kuin riittävä. Lopputulos ratkaisee, ei polttoaineen laatu tai ahtopaineen määrä. Tosin pienikokoisen turbodieselin kokemuksella kannattaa olla varovainen puhuessaan väännöstä. Taatusti ongelmaton moottori, mutta ei mitenkään erikoinen.

    Puuki

    Vertailuja voidaan tehdä sellasia kuin halutaan. Tojotan Ravia pitäisi tietenkin verrata samanlaiseen polttomoottorilla käyvään autoon.

    Se l-hybridimalli ei todellakaan aiheuta  saman verran päästöjä ajettaessa sähköllä ja sitten kun pitää ajaa polttomoottorikäyttöisenä akkutehon loputtua.

    Vääntö on alakierroksilla melko heikko pienissä n. 1- 1,2 l kokoisissa moottoreissa vaikka niissä olisi turboahdin.

Esillä 10 vastausta, 6,641 - 6,650 (kaikkiaan 31,224)