Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,601 - 6,610 (kaikkiaan 31,164)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • kim1

    Anneliii:ei minun järkeen oikein käy…( en ole ottanut kuin pari snapsia venäläistä laatu vodkaa)..,dieselöljyn hiilidioksidi sisältövero on 19,90 snt/l ja biodieselöljyn 18,24 snt/ l….

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ei käy minunkaan järkeen, vaikka olen selvin päin. Epäselvä juttu kaiken kaikkiaan, mutta ei ole onneksi meidän päänsärky tuo. Tosin jos juot enemmälti votkaa, sinun voi olla…

    Gla Gla

    Kim1: ”Miksei sitä My- dieseliä myydä alennetulla verokannalla,jos se on niin erinomainen ?Johtuneeko siintä että valtiolla on ikään kuin kädet sidottu NESTE:n osalta…,eikä voi suosia yhtiöta,jonka merkittävä omistaja on…”

    Hinta määräytyy kuitenkin markkinoilla. Tällä hetkellä MY-dieselin tuotanto on Nesteelle erittäin kannattavaa, vaikka tuote maksaa kuluttajille enemmän kuin bensa. Veron alennus tässä markkinatilanteessa tuskin siirtyisi hintoihin.

    Gla Gla

    AJ: ”Aika moni suomalainen on Puukin linjoilla. Kompakti katumaasturi on ollut rekisteritilastoissa viime vuonna eräs suosituimmista vaihtoehdoista.”

    Laitetaanpa tämä artikkeli suosion seurauksista päästöjen sähentämistavoitteisiin uudestaan jakoon:

    https://www.talouselama.fi/uutiset/katumaasturien-kasvavan-suosion-seuraus-paastojen-vahentaminen-liikenteessa-voi-hankaloitua-sanoo-iea/5a50ef08-89fc-4480-b378-40ef3ed72fd0

    ”Miksi valtiovalta ampuisi itseään nilkkaan kieltämällä polttomoottoriautot, joihin voidaan valmistaa hyviä polttoaineita uusiutuvista raaka-aineista ja joista saadaan hyvin kerättyä verotuloja?”

    Vaalikeskustelujen yhteydessä kävi harvinaisen selvästi ilmi, miten vieraantuneita monet poliitikot (suuri osa ko. puolueista nykyisessä hallituksessa) ovat käyttökelpoisista ratkaisuista.  Silloin hyvinkin voidaan ampua itseä nilkkaan. Visakallo jo tuossa mainitsi Rinteen kommenteista. Muistissa on myös Rinteen möläytys hakkuiden vähentämisestä. Sitä piti korjata vasta, kun huomasi möläytyksen osuvan pahasti demarien kannattajakuntaan. Mielipidettä ei siis ohjannut tieto puun käytön vaikutuksista. Miten olisikaan voinut ohjata, kun vihreiden ohella demaritkin tavoittelevat kestävää tulevaisuutta ilman uusiutuvien raaka-aineiden käytön lisäystä. Kun fossiilisiakaan ei saa käyttää, varmaan sähköstä jatkossa demarienkin mielestä tehdään vaatteet, tiet, talot ja muut materiaalit.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Kyllä autokanta sille puolelle nyt alkaa uusiutua koska sähköisten hinnat alkavat lähestyä polttomoottoriversioiden hintoja. Olen heti valmis vähintään hybridiin kun seuraavan vaihdon aika tulee. Mitä sitä kehitystä vastaan yrittää vääntää?”

    Tuskin kehitystä vastaan kukaan vääntää. Tähän saakka on lähinnä ollut kyse siitä, mikä on kilpailukykyinen tuote tällä hetkellä. Jos nyt vaihdan autoa, kaupasta kun valitettavasti en vielä saa vuoden 2030 malleja.

     

    Gla Gla

    Kim1: ”Kurki:nesteen pro dieselin väitettiin antavan 4-5% tehonlisäyksen…”

    Verrattuna mihin? Mainostajat usein unohtavat kieliopin alkeet ja käyttävät vertailumuotoa ilman vertailukohtaa.

     

    Puuki

    Pienet katumaasturit ei kuluta juuri enempää kuin tavalliset henkilöautotkaan.  Esim. 4-vetoisen 140 kw Audi Q3 :n co2-päästöt on n. 155 g/km.  Tal.El. artikkelin kuvassa olevan Q2 vielä vähemmän.

    My-dieselin päästöt oli muistaakseni vain n. 10 % tavalliseen dieselpolttoaineeseen verrattuna.  Melko pienillä päästöillä mennään,  jos  ajetaan  esim. päästöluokan 6 dieselautolla.   Vanhat polttomoottoriautot päästää paljon enemmän mutta silti on melkein ilmastoteko ajaa vanha kosla loppuun kuin ostaa uusi sähköauto jonka valmistus kuluttaa paljon luonnonvaroja ja aiheuttaa päästöjä vaikka niitä ei lasketakaan yleensä mukaan kokonaispäästöihin.

    Tolopainen Tolopainen

    Aalto laittoi duuninsa alennusmyyntiin. Ei tuolla 1.3% korotuksella auton vaihtorahoja tule. Tietenkin voi tehdä 170 tuntia vuodessa lisätöitäkin normipalkalla. Noin huonoa sopimusta ei paikallisesti olisi tehty millään työpaikalla.

    Gla Gla

    Puuki: ”Pienet katumaasturit ei kuluta juuri enempää kuin tavalliset henkilöautotkaan. Esim. 4-vetoisen 140 kw Audi Q3 :n co2-päästöt on n. 155 g/km.”

    Tuo on 20% enemmän kuin vastaavat tilat ja riittävän suorituskyvyn tarjoavan kaksivetoisen eli Golf-kokoluokan henkilöauton 130 g. Millä saat kurottua kiinni eron? 20% on todella paljon.

    Q2:n vertailukohta haetaankin sitten Polon kokoluokasta.

    Se, ettet voi tinkiä Q3:n päästöjä kasvattavista ominaisuuksista, ei ole kovin hyvä vastaus. Se on alibi olla osallistumatta päästöjen vähennystalkoisiin ja valita jatkossakin suurikulutuksinen katumaasturi.

    Tolopainen Tolopainen

    Aasialaiset osaavat nuo päästövähennykset paremmin, minulla on 1.6 diesel, päästö 119g/ 100km. Tilaakin hiukan enemmän kuin golfissa. Euro 6 luokka ei ole kovin taloudellinen kun karstan polttoväli on 200km ja syöttää silloin 20% enemmän polttoainetta. Ei sovellu pätkäajoon.

Esillä 10 vastausta, 6,601 - 6,610 (kaikkiaan 31,164)